Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I kveld har jeg og samboeren min hatt fest. Resultatet var at han ble veldig full, fullere enn jeg noen gang har sett han. Han var nesten like full en gang tidlig i forholdet (for ca. to år siden), så full at han faktisk tisset i senga. Den gangen var det nære på at jeg dro fra han. Etterpå lovet han at han aldri skulle bli så full igjen. Det greide han tydeligvis ikke å holde. Jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal forholde meg til det.

Jeg forstår at jeg har et veldig spesielt forhold til alkohol, jeg drikker selv, men er veldig sjelden full. Jeg greier rett og slett ikke å forholde meg til fulle mennesker. Det ødela kvelden totalt for meg, han skjønte overhodet ikke at han burde slutte å feste, han lå foran do og spydde, og jeg prøve å få han til å legge seg, men han sto opp igjen gang på gang. Tilslutt måtte jeg kaste ut alle gjestene for at han skulle forstå at han ikke skulle feste mer. Han har vært på do og spydd flere ganger, jeg har gitt han vann mange ganger, og jeg har prøvd å få han til sovne. Den siste gangen jeg var innom han nå la jeg meg ved siden av han for at han kanskje skulle greie å slappe av, men da begynte han å skrike "au, au, det gjør vondt! Du er på feil side!" osv. Han lå også og sparket fram og tilbake og greide overhodet ikke å roe seg ned.

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Er han så full at jeg burde få han på legevakten? Hvordan skal jeg forholde meg til dette i ettertid? Skal jeg tilgi at han ble så full etter at han lovte og ikke være det? Han har tidligere være veldig overvektig, og det har vært vanskelig for han å tilpasse alkoholmengden til den nye og tynnere kroppen. Men han påstår at han greier det nå, og det er over to år siden han var på den store slankekuren. Han greier det tydeligvis ikke, så sant jeg ikke står og passer på ham, som jeg ikke gjorde i kveld.

Dette virker kanskje bagatellmessig, men jeg føler meg veldig sviktet. Jeg er ikke mammaen hans, og jeg føler meg fullstendig hjelpeløs når jeg må passe på ham slik jeg måtte i kveld, og han brøt faktisk et løfte. Hva gjør jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hiv han på sofaen eller legg deg der selv. Spyr han i senga eller noe lignende la han ta det selv i morgen. Og vent til han er edru med å diskutere!

Skrevet

Når han mer enn en gang ikke respekterer at du ikke liker at han forandrer seg så til de grader at du ikke kjenner ham igjen, og sier i fra om det, viser han jo i praksis ingen respekt for deg.

Jeg ville ha tatt en ny prat med ham og sagt i fra om at du nok en gang ikke forstår hvorfor han handler på den måten, og spurt ham hvorfor han ikke klarer å styre seg. Jeg tror nok du ganske direkte må si til ham at du ikke kan være sammen med en som har et så lite voksent forhold til alkohol. Kanskje du bør peke på konsekvensene hvis han gjør det flere ganger (slik man gjør til små barn), og sier i fra hva de blir. For at han skal respektere deg må du faktisk gjøre det du sier blir konsekvensene, ellers er det null verdt.

Konsekvenser kan f.eks. være pause i forholdet på ubestemt tid, eller at det blir slutt.

Skrevet

Jeg synes egentlig dette ikke er noe å klage over jeg da.

Det er to år siden sist han ble så full.så da synes jeg du skal være veldig fornøyd.

Nå hadde dere fest og det ble litt for mye på ha ogdet kan skje den beste.

La han få fred og ro nå til å sove ut rusen,så tar dere en prat i morgen.

Men ikke kjeft for det har du ingen grunn til.

Skrevet
Hiv han på sofaen eller legg deg der selv. Spyr han i senga eller noe lignende la han ta det selv i morgen. Og vent til han er edru med å diskutere!

Jeg er helt enig med deg der, målet mitt i hele kveld var å få han til å sove. nå ligger han i senga, og jeg har ikke akkurat ro til å sovne med det første. Han snorker også rimelig mye når han er full, så jeg regner med at jeg ikke får sove i senga i natt i det hele tatt. Jeg har absolut tenkt å vente til han er edru og våkner til jeg skal diskutere med han, problemet er bare at jeg ikke vet hvordan jeg skal takle det da?

Skrevet

Dere to gjestene sier veldig forskellige ting nå, og jeg er på sett og vis enig med begge. At han har vært så totalt hensynsløs har bare skjedd to ganger, og jeg har jo vært full noen ganger selv. Problemet er at han faktisk er 25 år, og jeg synes at han burde takle alkohol bedre enn dette. Er man 17 er det på en måte forståelig at man drikker seg dritings. Men jeg elsker han, og er vel ikke akkurat villig til å avslutte forholdet på grunn av dette. Jeg føler meg sviktet, jeg er lei meg og sint.

Jeg har hatt mange psykiske problemer, jeg har angst og han prøver å hjelpe meg (selv om han gjør det på veldig feil måte av og til.) Så mye av grunnen til at han vil feste og ha det gøy er vel at han vil slappe av. Men han vet jo så inderlig godt at det han gjorde i kveld er det verste jeg vet! Jeg sto og gråt inne på soverommet i stad...

Skrevet

Nå synes jeg du gjør litt for mye ut av det her. Greit at du har slitt med ting,men det her er da ikke noe å ta så fryktelig på vei for.

Han drakk seg dritings i kveld og før det for to år siden da synes jeg det er urimelig å syte sånn. Herregud,gutten er 25 år jo!!

Du skal heller være glad for at han ikke er en sånn som drikker seg full hver helg,for dem er det nok av i den alderen som gjør.

Skjerp deg.

Skrevet
Nå synes jeg du gjør litt for mye ut av det her. Greit at du har slitt med ting,men det her er da ikke noe å ta så fryktelig på vei for.

Han drakk seg dritings i kveld og før det for to år siden da synes jeg det er urimelig å syte sånn. Herregud,gutten er 25 år jo!!

Du skal heller være glad for at han ikke er en sånn som drikker seg full hver helg,for dem er det nok av i den alderen som gjør.

Skjerp deg.

Nå drikker han seg faktisk full nesten hver helg... Det er bare at dette er den andre gangen han drikker seg fullstendig uten sans og samling, slik at jeg lurer på om jeg må sende han på legevakten, og han har ingen kontroll over seg selv. Før jeg var sammen med han ble han sendt i fyllearresten, og vennene hans har masse andre historier om han. Så han har jo skjerpet seg, men jeg må faktisk få lov til å mene at forholdet hans til alkohol ikke er helt bra.

Gjest Frøken Freken ii
Skrevet

Hmm, tror samboeren min og samboeren din har tatt seg en prat i dag ja.......

Jeg synes egentlig ikke det er grunn til å slå opp, men gjør det klinkende klart hvor landet ligger. Det er en her i huset som kommer til å våkne opp til en morsom jobb i morgen og forhåpentligvis en heftig skallebank. Mens jeg derimot skal sove på dagen, når jeg har sett at han har kommet seg gjennom natta...

Men ikke kjeft for det har du ingen grunn til.

Det synes jeg i aller høyeste grad hun har grunn til! Hvis du hadde måttet forholde deg til og ta deg av den du er mest glad i i en tilstand som nærmest er koma, synes jeg du har all rett til å kjefte. Men jeg ville vel heller satt opp et skuffa fjes, det er gjerne den enkleste veien til å få han til å forstå at han faktisk skremmer deg.

Skrevet

Jeg forsto det som at han ikke drakk noe særlig ellers.

Nei,jeg vet sannelig ikke hva du skal gjøre jeg da

Hvis det ikke nytter å snakke med han og han ikke vil slutte med denne drikkingen sin,så må du vel bare gjøre det slutt med han da?

Skrevet

Jeg synes egentlig ikke det er grunn til å slå opp, men gjør det klinkende klart hvor landet ligger. Det er en her i huset som kommer til å våkne opp til en morsom jobb i morgen og forhåpentligvis en heftig skallebank. Mens jeg derimot skal sove på dagen, når jeg har sett at han har kommet seg gjennom natta...

Det synes jeg i aller høyeste grad hun har grunn til! Hvis du hadde måttet forholde deg til og ta deg av den du er mest glad i i en tilstand som nærmest er koma, synes jeg du har all rett til å kjefte. Men jeg ville vel heller satt opp et skuffa fjes, det er gjerne den enkleste veien til å få han til å forstå at han faktisk skremmer deg.

Jeg er vel faktisk mer lei meg og skuffet enn jeg er sint, så det er vel slik det blir ja... Det som er litt synd er at han ikke bruker å bli bakfull. Men jeg kan jo håpe at han bli det i morgen. Kjenner jeg han rett kommer han sikkert til å angre veldig, og love at han aldri skal gjøre det igjen også. Jeg stoler dessverre ikke helt på han, og det ble ikke bedre etter i kveld.

Skrevet
Jeg er vel faktisk mer lei meg og skuffet enn jeg er sint, så det er vel slik det blir ja... Det som er litt synd er at han ikke bruker å bli bakfull. Men jeg kan jo håpe at han bli det i morgen. Kjenner jeg han rett kommer han sikkert til å angre veldig, og love at han aldri skal gjøre det igjen også. Jeg stoler dessverre ikke helt på han, og det ble ikke bedre etter i kveld.

Og det var meg igjen.

Skrevet
Jeg forsto det som at han ikke drakk noe særlig ellers.

Nei,jeg vet sannelig ikke hva du skal gjøre jeg da

Hvis det ikke nytter å snakke med han og han ikke vil slutte med denne drikkingen sin,så må du vel bare gjøre det slutt med han da?

Jeg greier nok ikke det enda, jeg synes ikke det er ille nok til det. Han er overhodet ikke alkoholiker, han drikker aldri når han skal på jobb dagen etter. Problemet er at jeg synes at han har et "fjortisforhold" til alkohol, han greier ikke å forstå når han burde slutte å drikke. Så jeg lurer vel mest på om det er noe jeg kan gjøre for å få han til å skjerpe seg, og hva jeg skal si til ham i morgen.

Skrevet
Jeg greier nok ikke det enda, jeg synes ikke det er ille nok til det. Han er overhodet ikke alkoholiker, han drikker aldri når han skal på jobb dagen etter. Problemet er at jeg synes at han har et "fjortisforhold" til alkohol, han greier ikke å forstå når han burde slutte å drikke. Så jeg lurer vel mest på om det er noe jeg kan gjøre for å få han til å skjerpe seg, og hva jeg skal si til ham i morgen.

Det var svært så vanskelig det var og huske å skrive hvem jeg er da. Det er seff trådstarter igjen.

Skrevet

Kjefting kommer man ikke noen vei med. Blir vel heller verre tenker jeg.

Skrevet

Man blir lei seg og skuffa, både fordi man er redd, men også fordi at de ikke skjønner at det ikke bare er seg selv de gjør det mot. De husker ikke hvordan de var, og vet ikke hvor skummelt det faktisk er å se dem sånn. Jeg stoler heller ikke helt på min når det gjelder alkohol, men hvis man er sammen med en person får man hele pakka. Enkelte ting ved pakka er ting man kan forandre på, og det er verdt et forsøk å prøve på det. Hvis det ikke blir noen bedring må du selv vurdere om det er verdt å være sammen med han, eller om du har det bedre alene.

Skrevet

Du får ta en skikkelig prat med han utpå dagen i morgen da,når han er i form.

Hvis han ikke vil skjerpe seg pga.deg,så er det vel ikkeså mye mer du får gjort.

Hvis det er sån han har lyst å ha det får han jo ta konsekvensene av det også.

Han er jo voksen,så man bestemmer jo over seg selv.

Det at han ikke drikker seg fra sans og samling så ofte,må vel være overkommelig vel? Skjønner at det er ekkelt og skremmende,men..

Skrevet
Man blir lei seg og skuffa, både fordi man er redd, men også fordi at de ikke skjønner at det ikke bare er seg selv de gjør det mot. De husker ikke hvordan de var, og vet ikke hvor skummelt det faktisk er å se dem sånn. Jeg stoler heller ikke helt på min når det gjelder alkohol, men hvis man er sammen med en person får man hele pakka. Enkelte ting ved pakka er ting man kan forandre på, og det er verdt et forsøk å prøve på det. Hvis det ikke blir noen bedring må du selv vurdere om det er verdt å være sammen med han, eller om du har det bedre alene.

Det var et veldig godt poeng, og siden han faktisk har skjerpet seg så mye som han har gjort synes jeg absolutt at han fortjener en sjanse til. Jeg ble bare så lei meg og skuffet akkurat nå. Men vi kommer til å ha en alvorsprat i morgen, og sannsynligvis kommer han til å holde seg unna alkohol i lang tid. Tusen takk for svar Frøken Freken.

Skrevet

Herregud, mannen er da voksen. Selv om du er samboer med han så bestemmer du ikke over livet hans.

Om han drikker seg fra sans og samling blir det hans problem, ikke ditt.

Jeg har selv en mann som ikke klarer å beregne hvor mye alkohol han tåler, han er nærmere 40 år og har ennå ikke lært det. Men jeg tar han som han er, blir han dritings, javel, ikke mitt problem. (Han har også vært en del i fyllarresten før min tid.)

Det er han som må tørke spy og slite med bakrusen dagen etter. Hadde det skjedd ofte at han ble så full hadde jeg reagert men så lenge det bare skjer en gang i blandt gidder jeg ikke hisse meg opp over det.

Det har hendt at jeg også har drukket så mye så jeg nesten ikke vet hvem jeg er, blir skikkelig syk og tømmermenn så det holder dagen etter. Hadde min mann begynt å kjefte og styre pga av det hadde jeg blitt forbanna, for jeg er voksen nok til å bestemme over meg selv. Selv om jeg er gift så kan han uansett ikke bestemme over hva jeg skal gjøre og ikke gjøre. Hvis jeg blir dritings en gang i året så er det mitt problem ikke hans.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...