Gå til innhold

Samværsforelder...

Anbefalte innlegg

Gjest prestekrage
Skrevet

Kunne vel like gjerne stått under barn og familie, men er jo mest snakk om økonomi så poster det her....

Sitter å har veldig lyst til å ta opp en sak med min datters pappa, men litt usikker på "standard".

Jeg mottar 1000.- i barnebidrag hver mnd. Han har samvær maks 4 døgn pr mnd. Ei heller noe ekstra.

Når datteren min skal til pappa deler vi på "hente/ levere"- utgifter. Og hver gang må jeg pakke med en bag til henne....

Tenkte spes på dette i dag, da jeg måtte pakke baggen (med absolutt alt av inne klær), vinterjakke og -bukse, regntøy og to par sko (litt umulig vær om dagen).... Dette for ett samvær fra fredag kl 18 til søndag kl 17....

Og da jeg leverte (han bor 10 mil unna- vi toger (har ikke bil)), sa jeg litt på spøk da jeg overleverte alt av bag og poser: " jeg håper jeg har husket alt nå da....."

Da blir han drit sur og sier at- "ja- jeg håper det for din del- hvis ikke får du værsågod komme ned med det som mangler.

Var også en situasjon tidligere, der jeg hadde pakket alt- tatt med baggen i bhg og selv hadde hun bløtet seg ut ettpar ganger i løpet av dagen. Og da hadde bhg personalet tatt reserveklær fra baggen (isteden for fra skapet hennes). Da jeg har min kjære pappa som henter i bhg annenhver fre (slik at vi skla rekke toget) oppdaget jeg ikke dette før vi skulle dra...

Da tok jeg en telefon til pappaen for å høre hva han hadde av klær til henne, slik at jeg kunne slippe å reise hjem for å pakke om og dermed ikke rekke det avtalte tidspunktet for "møte"....

Og da kom det frem- hos han har hun absolutt ingen klær til henne.....

For det første synes jeg det er forferdelig trist at hun må "leve i baggen" når hun er hos han (er jo bare med på å lage enda mere avstandsfølelse- da hun ikke har "sitt" der...)

Men før jeg tar opp dette med han, tenkte jeg at jeg skulle høre litt med dere andre her...

Er det meningen at bidraget skal dekke absolutt ALT?? Dvs klær, bhg, aktiviteter etc etc? Eller er det helt galt av meg å forvente at han bruker litt penger på å kjøpe inn noen klær til henne som kan ligge hos han??? Så hun vet at hun har en tilhørighet der- og ikke bare er på overnattingsbesøk...

Setter veldig stor pris på tilbakemedlinger og tanker....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal dekke alt barnet trenger av utstyr ja, barnehage og aktiviteter. Eneste far må betale utenom er reisepenger, mat og aktiviteter de finner på.

Gjest Madam Felle
Skrevet (endret)

Og ingen kan tvinge mor til å pakke en bag med klær, for da blir det faktisk opp til far å skaffe til veie det barnet behøver. Nå betaler jo bidragsyter mindre, om de har samvær med barnet. Så da er det faktisk det minste de kan gjøre, å ha klær til barnet der. Sånn at barnet føler det bor litt der også.

Det blir fars ansvar å sørge for at barnet har det det behøver når barnet er der, og det er ingen som sier at mor må dekke alt av klær ol.

Min sønn bor hos faren, og jeg har kjøpt inn alt han har behov for her hos oss. Han har faktisk mer klær her enn hjemme hos faren. Når han setter seg på flyet, har han en liten ryggsekk med blader, mp3 spiller ol.

Endret av Madam Felle
Gjest prestekrage
Skrevet (endret)

Takker for svar, Liv!

Da tror jeg jammen at jeg skla pakke ned litt klær som han kan få med seg hjem når han leverer på søndag... Kjekt å ha litt reserve....

(NB: var ikke for å slippe den "økonomiske byrden" jeg tenker på dette- men frustrasjon over mangel på engasjement)....

Så sender spørsmålet på nytt jeg da, hvordan gjør du/dere det? Bare for å få en forståelse av "det vanlige/normale"...

Edit: PS alle sammen: Bær over med meg- fingrene mine klarer rett og slett ikke å skrive ordet SKAL riktig.... blir skla hver eneste gang.....

Endret av prestekrage
Skrevet

min ex holder alt av klær som ungene trenger når de er hos han (tom for den jeg har fra tidl forhold som han er "pappa" til). Vi deler på utedresser og sko. Dette er noe han har valgt selv. ellers synes jeg det er en selvfølge at samværsforeldre kan holde pysj, ekstra truser og sokker.

Skrevet
Det blir fars ansvar å sørge for at barnet har det det behøver når barnet er der, og det er ingen som sier at mor må dekke alt av klær ol.

Jo, det sier faktisk reglene.

Samværsfradraget dekker ikke klær.

Skrevet

Min sønn bor hos sin far. Hjemme hos meg har han komplett garderobe, inkludert sportsutstyr (ski, slalom, skøyter, sykkel etc).

Far har aldri sendt med så mye som et sokkeskift engang, så derfor er det blitt slik. Koster jo penger, men det får så være.. Jeg kjøper til og med klær jeg sender med til far, det meste av klærne han kommer hit i er skitne, hullete altfor store eller også for små...

Trist.. :riste:

Gjest Madam Felle
Skrevet
Jo, det sier faktisk reglene.

Samværsfradraget dekker ikke klær.

hvilke regler? Vis meg de reglene der det står at det er BM som skal kjøpe alle klærne, og at det er BM som skal pakke ned alt i bag tilb arnet.

Skrevet

Se litt ned på siden: "Derimot forutsettes det at klær og sko dekkes av bostedsforelderen."

Skrevet

Men barnets klær er jo barnets, hverken mors eller fars uavhengig av hvor barnet bor. Vil det ikke være enda mer opprivende for et barn om man ikke bare bytter omgivelser og omsorgspersoner, men også hele garderoben under samværet med samværsforelder?

Gjest prestekrage
Skrevet

Tenker litt motsatt av deg jeg da Violetta.... Hva med tilhørighets-følelsen for barnet hos samværsforleder...

Ha noe der som er sitt... Ikke bare være på overnattingsbesøk hvor en må ha med alt...

Skrevet
Tenker litt motsatt av deg jeg da Violetta.... Hva med tilhørighets-følelsen for barnet hos samværsforleder...

Ha noe der som er sitt... Ikke bare være på overnattingsbesøk hvor en må ha med alt...

Da ser vi bare helt forskjellig på det. Jeg har bare erfaring med min datter som er ti år. Det er helt utenkelig for henne at hun ikke skulle ha sine vanlige klær bare fordi hun er hos faren. Men så blir de jo mer opptatt av klær også når de blir større.

Gjest prestekrage
Skrevet

Kan jo selvfølgelig ha noe med alder å gjøre ja... Jeg har en 5 åring som fornøyd uansett, bare hun avogtil kan få velge mellom buske og kjole/skjørt....

Men må si jeg tenker litt på det praktiske også.... Nå må jeg pakke med en diger bag for ett opphold på max 2 døgn av gangen.... Dessuten da drasse med oss dette på toget (10 mil) midt i helge-rushet.....

Skrevet
Kan jo selvfølgelig ha noe med alder å gjøre ja... Jeg har en 5 åring som fornøyd uansett, bare hun avogtil kan få velge mellom buske og kjole/skjørt....

Men må si jeg tenker litt på det praktiske også.... Nå må jeg pakke med en diger bag for ett opphold på max 2 døgn av gangen.... Dessuten da drasse med oss dette på toget (10 mil) midt i helge-rushet.....

Bare èn ting er sikkert. Det blir ikke mindre å pakke når de blir større. :ler:;)

Gjest prestekrage
Skrevet

Frykter det ja... Men igjen- da trenger jeg kanskje ikke pakke to par sko- parkdress- jakke og regntøy...

Hadde hu,n i allefall hatt ett reservesett eller to med helt vanlige klær der. Og kanskje ett sett regntøy (varer jo somregel ett år og koster jo ikke mange kronene)...

Og siden vi alltid må reise rett fra jobb/bhg (skolen til høsten) må vi jo ha med bagen allerde fra morgenen.....

Men men, har vel konkludert med at jeg kommer til å gi han (pappaen) en pose eller tre med klær neste gang hun skla dit. Så har jeg dekt utgiftene og hun får ha noe klær hos pappa.... tror jammen jeg har en arve-dress som kan ligge der også.....

Skrevet
Min sønn bor hos sin far. Hjemme hos meg har han komplett garderobe, inkludert sportsutstyr (ski, slalom, skøyter, sykkel etc).

Far har aldri sendt med så mye som et sokkeskift engang, så derfor er det blitt slik. Koster jo penger, men det får så være.. Jeg kjøper til og med klær jeg sender med til far, det meste av klærne han kommer hit i er skitne, hullete altfor store eller også for små...

Trist.. :riste:

Nok et typisk eksempel der mor absolutt må klage på utstyret far har til barnet. Dette forteller sikkert mor høylydt sånn at barnet hører det, og igjen forteller det videre til far. Ikke rart fedre ikke har fullstendig gsrderobe til barna siden det de har aldri er bra nok for mor.

Skrevet
Frykter det ja... Men igjen- da trenger jeg kanskje ikke pakke to par sko- parkdress- jakke og regntøy...

Hadde hu,n i allefall hatt ett reservesett eller to med helt vanlige klær der. Og kanskje ett sett regntøy (varer jo somregel ett år og koster jo ikke mange kronene)...

Og siden vi alltid må reise rett fra jobb/bhg (skolen til høsten) må vi jo ha med bagen allerde fra morgenen.....

Men men, har vel konkludert med at jeg kommer til å gi han (pappaen) en pose eller tre med klær neste gang hun skla dit. Så har jeg dekt utgiftene og hun får ha noe klær hos pappa.... tror jammen jeg har en arve-dress som kan ligge der også.....

Ja, ja, bare send med arvetøyet til far du.

Skjønner ikke hvorfor enkelte mener at så lenge barna er hos far så er det ikke så nøye med hva de har på seg :overrasket:

Har også problemer med å skjønne hvorfor det er så vanskelig å pakke en bag hver gang barnet skal til far. Barnet har sikkert noen favorittplagg, og hvorfor skal ikke barnet få bruke favorittklærne sine også når h*n er hos far?

Skrevet
Nok et typisk eksempel der mor absolutt må klage på utstyret far har til barnet. Dette forteller sikkert mor høylydt sånn at barnet hører det, og igjen forteller det videre til far. Ikke rart fedre ikke har fullstendig gsrderobe til barna siden det de har aldri er bra nok for mor.

Ja, tillegg andre meninger og handlinger, du.

Og på hvilken måte er det en godtagbar unnskyldning for at far ikke har en fullstendig garderobe at mor eventuelt ikke er fornøyd med den garderoben? Barnet det er snakk om her bor hos far - da er det hans plikt å sørge for at barnet har det det trenger, og uansett hvor mye mor måtte kritisere ham, fritar ikke det ham for den plikten.

Skrevet

Det er ikke så inmari stas å se ungene i skittente/hullete/utvokste klær. Det er ikke klaging på at jeg aldri er fornøyd med far; dette er noe som enhver voksen med ansvar for barn burde klare å få til! Når buksa går til midt på leggen er den for liten! Og når tærne stikke rut av strømpene er de utslitt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...