Gjest gjesta Skrevet 17. november 2006 #1 Skrevet 17. november 2006 Faen! Har vært uten virusprogram en uke og nå har jeg fått virus. Tør jeg da betale med kort på nett for å fornye virusprogrammet mitt?
Gjest gjesta Skrevet 18. november 2006 #2 Skrevet 18. november 2006 Hadde tatt sjansen hvis jeg hadde kjørt adaware og spybot først, og om siden du bestiller fra er https. Antivirus må man jo ha.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2006 #3 Skrevet 18. november 2006 Kjør et gratis antivirus program først. Finnes mange på nettet, bl.a. hos Panda software.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2006 #4 Skrevet 18. november 2006 Du er aldri helt sikker på å få tatt knekken på ett virus hvis du installerer ett antivirusprogram i etterkant. (Det legger seg i minnet, lager oppføringer i registeret, i det hele tatt, gjør hva det kan for å skjule seg) Jeg ville prøvd dette: Tatt ut harddisken, montert den i en PC med ett oppdatert antivirusprogram. Scannet disken for virus, evt fått programmet til å slette evt infiserte filer. Er det fat32 filsystem på disken kan du scanne disken med f-prot for DOS (du starter da opp med en boot diskett), men du bruker sikkert XP ? (tipper sjansene for det er cirka 99% :-) Er det XP du kjører bruker du sikkert NTFS, de filsystemene er vanskelige å lese fra DOS. Hvis du ikke vet hvilket filsystem du har, har du sikkert NTFS ! Håper PCen din blir virusfri, lykke til !
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2006 #5 Skrevet 19. november 2006 Du er aldri helt sikker på å få tatt knekken på ett virus hvis du installerer ett antivirusprogram i etterkant. (Det legger seg i minnet, lager oppføringer i registeret, i det hele tatt, gjør hva det kan for å skjule seg) Jeg ville prøvd dette: Tatt ut harddisken, montert den i en PC med ett oppdatert antivirusprogram. Scannet disken for virus, evt fått programmet til å slette evt infiserte filer. Er det fat32 filsystem på disken kan du scanne disken med f-prot for DOS (du starter da opp med en boot diskett), men du bruker sikkert XP ? (tipper sjansene for det er cirka 99% :-) Er det XP du kjører bruker du sikkert NTFS, de filsystemene er vanskelige å lese fra DOS. Hvis du ikke vet hvilket filsystem du har, har du sikkert NTFS ! Håper PCen din blir virusfri, lykke til ! ← Det enklere alternativet er å kjøpe mac neste gang...
Gjest gjesta Skrevet 19. november 2006 #6 Skrevet 19. november 2006 Arg! Får ikke fjernet det gamle virusprogrammet, og da får jeg heller ikke lastet ned nytt. Måtte noen brenne for nå er jeg lei!
Gjest gjesta Skrevet 19. november 2006 #7 Skrevet 19. november 2006 Det enklere alternativet er å kjøpe mac neste gang... ← Hva er det med dumme mactilhengere. Tror du virkelig det hjelper meg nå? Tosk. Og dere andre. Takk for hjelpen
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2006 #8 Skrevet 19. november 2006 Arg! Får ikke fjernet det gamle virusprogrammet, og da får jeg heller ikke lastet ned nytt. Måtte noen brenne for nå er jeg lei! ← Kjør en online virusscan f.eks herfra: http://housecall.trendmicro.com/
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2006 #9 Skrevet 19. november 2006 Hva er det med dumme mactilhengere. Tror du virkelig det hjelper meg nå? Tosk. Og dere andre. Takk for hjelpen ← Kanskje de bare ikke forsår at folk orker å bale med: Faen! Har vært uten virusprogram en uke og nå har jeg fått virus. og Hadde tatt sjansen hvis jeg hadde kjørt adaware og spybot først, (...) Antivirus må man jo ha. og Kjør et gratis antivirus program først. og Du er aldri helt sikker på å få tatt knekken på ett virus hvis du installerer ett antivirusprogram i etterkant. (Det legger seg i minnet, lager oppføringer i registeret, i det hele tatt, gjør hva det kan for å skjule seg) og til alt overmål Arg! Får ikke fjernet det gamle virusprogrammet, og da får jeg heller ikke lastet ned nytt.← Man har tross alt en datamaskin for å bruke den, ikke for å mekke på den utsoppelig.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2006 #10 Skrevet 19. november 2006 Du får ikke fjernet Antivirusprogrammet sier du ? Hehe ! Da er det nok svineprogrammet NORTON antivirus du sitter med.. ? Se her: http://www.online.no/kundeservice/veiledni...stallasjon.html Er kanskje på plass med en advarsel; du kan få mye jobb med å bli kvitt dritten, så jeg vil nesten anbefale deg å formatere disken (brenn ut det du har kjært først), og reinstallere XP (du har enda ikke opplyst hvilket operativsystem du har). Har du aldri formatert en disk og reinstallert win syns jeg absolutt du skulle prøve, erfaringen du får er gull verdt ! Evt få hjelp av enelleranna "nørd" - er som regel noen slike i nabolaget over hele landet.. Når du har innstallert win på nytt skal du først av alt legge inn alt av oppdateringer fra Windows update, legge inn antivirusprogram, og OPPDATERE DETTE. Først etter at dette er på plass kan du våge deg ut på MSN, legge inn "tulleprogrammer" osv (tenk over om det er disse programmene som kansje har dratt med seg virus inn). En liten pekefinger (dette er generelt, ikke mot deg spesielt): du har absolutt ingen garanti mot å få virus om du har lagt inn ett antivirusprogram og det er aldri så oppdatert ! Du unngår MASSE trøbbel ved å være restriktiv med å legge inn all mulig sjit som du finner på nettet. Årsaken til mye datatrøbbel ligger forunderlig ofte mellom stolen og tastaturet, ikke inni datamaskina ! Forslag til antivirusprogram: Norman Virus Control, lager lite krøll (går faktisk an å avinstallere !), bruker lite systemressursser, og det er norsk ! Har du en eller annen bankforbindelse (ikke Skandiabanken sist jeg sjekket), så har du sannsynligvis blitt tilbudt Norman Antivirus som del av kundepakken. Anbefaler å benytte det tilbudet !
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2006 #11 Skrevet 19. november 2006 Til den som skriver: "Man har tross alt en datamaskin for å bruke den, ikke for å mekke på den utsoppelig" Noen ganger blir det slik, men det er ikke alltid pga Windows sine irrganger, men pga elendig programmering fra de som skal lage programmene som skal kjøres på operativsystemet. Programmer som legger igjen rester overalt, på lignende måter som skadeprogrammer de skal beskytte mot: -Virus- (Fins mye annen møkk enn blandt antivirusprogrammer, men det var det denne tråden handlet om..) Det fins virus laget for Mac, det fins tom virus laget for Linux varianter. De hører man ikke så mye om, fordi disse plattformene ikke er så utbredt som "Wintel". Siden Wintel er mye mer utbredt er det også mye større sjans for at disse systemene blir tatt ibruk av personer med minimale eller ingen forkunnskaper om data. Jada, du kan sette igang med tekniske forklaringer på at filsystemer/sikkerthet/rettigheter osv osv er bedre designet på andre plattformer, men det er uansett ikke den største grunnen til at ting skjærer seg, idag. Det er: 1. Utbredelsen. 2. Kunnskapsnivået blant brukerne. OG SÅNN ER DET MED DEN SAKEN !
Gjest gjesta Skrevet 19. november 2006 #12 Skrevet 19. november 2006 Jeg har xp ja, og antivirusmøkka jeg ikke blir kvitt er Trend Micro PC-illin internett security.
Gjest gjesta Skrevet 19. november 2006 #13 Skrevet 19. november 2006 Jeg har xp ja, og antivirusmøkka jeg ikke blir kvitt er Trend Micro PC-illin internett security. ← Og som virusprogram er det genialt, men må jo få oppgradert det eller fjerna det
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2006 #14 Skrevet 19. november 2006 Finner du noe matnyttig her: http://kb.trendmicro.com/solutions/faqSear...aqCategoryID=11 eller her: http://kb.trendmicro.com/solutions/search/...olutionID=17018 ? Var litt overrasket over at Trend Micro lagde slike traurige greier som biter seg fast, ser ut til at ukulturen brer om seg.. Gi tilbakemeldig her om det virker dah..
Gjest gjesta Skrevet 20. november 2006 #15 Skrevet 20. november 2006 Når vi snakker om virus, har et sikkert tåpelig spørsmål. Men kan et virus virkelig ødelegge noen av delene i selve maskinen? Den forrige pc'en min hadde alt av beskyttelse, ble skanna jevnlig, brukt ad-aware og spybot på, osv. I en test hadde den "stealth"-beskyttelse. En dag ble den likevel forferdelig syk. Reinstallerte XP, men den forble utrolig treg, tiltross for at den var strippa for programmer. Visste ikke om jeg skulle avskrive det på alder (hadde hatt den i 2 og et halvt år), eller noe skummelt som hadde ødelagt noe. Det som skjedde var at hver gang jeg slo den på kom oppstarten seg aldri lengre enn til noen sekunder før det kom feilmelding og den starta på nytt i loop.
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2006 #16 Skrevet 20. november 2006 Clementine: Ett virus kan ikke fysisk ødelegge noen av delene i PCen. Ett virus er ikke noe annet enn ett dataprogram, slik som kabal, Word eller WinXP (ok, det er ett operativsystem, men man kan kalle det "hovedprogrammet" som alle de andre programmene kjører inni). Forskjellen er at ett virus er lagd spesielt for ødelegge/irritere. (Noen vil kanskje si at slik er nå windowse også, men det er en annen historie) Derfor; der man kan "oppbevare" ett program, kan man også "oppbevare" ett virus. Dette gjelder da RAM, harddisk, minnepenner, disketter, den delen av BIOS som er "flashbar" og sikkert mere til som jeg ikke kommer på akkurat nå. Der fins virus som f.eks kan overskrive BIOS, og gjøre maskinen veldig død, dog er de ikke særlig utbredt idag. Da kan man få tak i en ny chip (BIOS er som regel lagret på en chip som er montert i en sokkel på hovedkortet), med ny chip er maskinen god som ny. Det er mao PROGRAMMET som er lagret på BIOS chippen som blir overskrevet av viruset, ingen "fysisk skade" altså. Den maskina du snakker om vil jeg tippe blir frisk igjen hvis du formaterer disken først (starter med helt blank disk), og så innstallerer win. Siden du sier "Reinstallerte XP" tipper jeg du innstallerte over en gammel windows installasjon ? ..og det fins ingen TÅPELIGE SPØRSMÅL ! Tror du ikke jeg hadde mange sånne "tåpelige spørsmål" når jeg begynte å surre rundt med dette her ?? ..og kutt ut slike tulleprogrammer "ad-aware og spybot" etc, du lapper ikke hull i operativsystemet ved å innstallere enda flere programmer (som sannsynligvis også har hull og mangler) Du bruker windows update. Og så tenker du nøye gjennom om du virkelig trenger enda-ett-program-som-du-bare-vil-legge-inn-bare-for-å-teste-hvordan-funker-og-sånn Just my two cents..
Yme Skrevet 22. november 2006 #17 Skrevet 22. november 2006 Det enklere alternativet er å kjøpe mac neste gang... ← Hvis mac blir like populært som PC (noe det ser ut som det holder på å bli) kommer det til å komme virus til det og, etterhvert.
Gjest gjesta Skrevet 22. november 2006 #18 Skrevet 22. november 2006 Clementine: Ett virus kan ikke fysisk ødelegge noen av delene i PCen. Ett virus er ikke noe annet enn ett dataprogram, slik som kabal, Word eller WinXP (ok, det er ett operativsystem, men man kan kalle det "hovedprogrammet" som alle de andre programmene kjører inni). Forskjellen er at ett virus er lagd spesielt for ødelegge/irritere. (Noen vil kanskje si at slik er nå windowse også, men det er en annen historie) Derfor; der man kan "oppbevare" ett program, kan man også "oppbevare" ett virus. Dette gjelder da RAM, harddisk, minnepenner, disketter, den delen av BIOS som er "flashbar" og sikkert mere til som jeg ikke kommer på akkurat nå. Der fins virus som f.eks kan overskrive BIOS, og gjøre maskinen veldig død, dog er de ikke særlig utbredt idag. Da kan man få tak i en ny chip (BIOS er som regel lagret på en chip som er montert i en sokkel på hovedkortet), med ny chip er maskinen god som ny. Det er mao PROGRAMMET som er lagret på BIOS chippen som blir overskrevet av viruset, ingen "fysisk skade" altså. Den maskina du snakker om vil jeg tippe blir frisk igjen hvis du formaterer disken først (starter med helt blank disk), og så innstallerer win. Siden du sier "Reinstallerte XP" tipper jeg du innstallerte over en gammel windows installasjon ? ..og det fins ingen TÅPELIGE SPØRSMÅL ! Tror du ikke jeg hadde mange sånne "tåpelige spørsmål" når jeg begynte å surre rundt med dette her ?? ..og kutt ut slike tulleprogrammer "ad-aware og spybot" etc, du lapper ikke hull i operativsystemet ved å innstallere enda flere programmer (som sannsynligvis også har hull og mangler) Du bruker windows update. Og så tenker du nøye gjennom om du virkelig trenger enda-ett-program-som-du-bare-vil-legge-inn-bare-for-å-teste-hvordan-funker-og-sånn Just my two cents.. ← Tusen takk for utførlig svar. :-D Det var omtrent slik jeg hadde forestilt meg det, men siden jeg egentlig ikke har peil så tenkte jeg at jeg bare må spørre. Hadde en mistanke at "noe" kan luske rundt og at reinstallering egentlig ikke hjalp. Hvorfor er det at du ikke anbefaler ad-aware og spybot? Har egentlig aldri hørt noen fraråde det før.
Gjest gjesta Skrevet 22. november 2006 #19 Skrevet 22. november 2006 Nytter ikke uansett hvilken måte jeg gjør det på. Mangler pccettelermappen og. Faen. Får beskjed om at jeg ikke kan avinstalere fordi det ikke er instalert når jeg går gjennom den ene måten. Så nå laster jeg dritten på nytt i håp at den ene mappa jeg trenger blir lastet ned. Festlige greier.
Gjest gjesta Skrevet 22. november 2006 #20 Skrevet 22. november 2006 Jeg lastet ned alt igjen. Og da begynte den med at den skulle avinnstalere. Noe den fant ut selv. Men det gikk ikke. Fikk beskjed om å laste ned å prøve på nytt. Men var jo det jeg gjorde :klø: Jaja. Må vel sitte med møkka da. Avast! klarer kjøre selv om den ligger der. Så da er jeg sikra for virus uansett. Men irriterende er det! Takk for hjelpen folkens!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå