Gå til innhold

Alder

Gjest enois

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, var vel ikke mer enn det. Vanlig skogkatt hovedsaklig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

12-15 år er vel det vanligste (vår første katt ble over 17 år). Utekatter lever vel gjennomsnittlig litt kortere enn innekatter rett og slett fordi de er mer utsatt for farer, alt fra å bli påkjørt til infeksjoner og sykdommer pga slåssing og kontakt med andre katter.

Skrevet

Det vil rett og slett si at chinchillaen vi har blir eldre enn pus.

Skrevet

17 og 18 år ble våre 2 første. De var utekatter og begge var kastert.

Skrevet

Pus er en innekatt, så da kan jeg kanskje regne med at hun blir rundt tjue da. Greit å vite hva man har å se fram til! :)

Skrevet (endret)

Katter skal kunne bli 15-20 år gamle, men i dag dør mange tidligere (10-15 år) pga dårlig for og/eller kreft pga p-piller.

Endret av Eir
Skrevet
Katter skal kunne bli 15-20 år gamle, men i dag dør mange tidligere (10-15 år) pga dårlig for og/eller kreft pga p-piller.

Ukastrerte katter av begge kjønne dør mye tidligere enn kastrerte. Men det er jo derfor man kastrerer kattene sine :)

Katter kan fint bli 20 år, men de kommer jo oftere ut for ulykker i feks trafikken osv, så mange blir ikke så gamle. Men når man skal avgjøre om man skal ta til seg en katt, må man regne med at det er 20 år fram i tid man blir bundet til denne katten.

Skrevet

Jeg sier 10-18 (alt ettersom mht.sykdommer såklart)

Når en katt er 1 år er den 15 år i menneskeår.

Når en katt er 6 år er den 40 år i menneskeår

Når en katt er 14 år er den 72 år i menneskeår

Når en katt er 18 år er den 88 år i menneskeår

:)

Skrevet
Jeg sier 10-18 (alt ettersom mht.sykdommer såklart)

Når en katt er 1 år er den 15 år i menneskeår.

Når en katt er 6 år er den 40 år i menneskeår

Når en katt er 14 år er den 72 år i menneskeår

Når en katt er 18 år er den 88 år i menneskeår

:)

har også hørt denne sammenlikningen før. Men jeg også synes det blir litt meningsløst å sammenlikne slik. I vill tilstand blir jo bare katter 4-5 år, og når de er 7 år regnes de som "seniorer". Men det finnes katter som har blitt over 30 år! Katter har heller ikke de samme livsfasene som mennesker i form av klimakterium, i samme grad holdes live pga medininen (mman har lavere terskel for å avlive/la naturen gå sin gang med en gammel katt enn et gammelt menneske)

Skrevet

Naboen hadde en utekatt (hankatt, ikke kastrert) som ble 21 år! Hører vel til sjeldenhetene. Vi tror katten vår er datter av denne hankatten. Hun er nå 11 år, og jeg satser på at hun har arvet farens gode gener! Hjemme hos mor hadde vi en sterilisert hunkatt som ble 11. Hun fikk kreft.

Skrevet (endret)
har også hørt denne sammenlikningen før. Men jeg også synes det blir litt meningsløst å sammenlikne slik. I vill tilstand blir jo bare katter 4-5 år, og når de er 7 år regnes de som "seniorer". Men det finnes katter som har blitt over 30 år! Katter har heller ikke de samme livsfasene som mennesker i form av klimakterium, i samme grad holdes live pga medininen (mman har lavere terskel for å avlive/la naturen gå sin gang med en gammel katt enn et gammelt menneske)

Joda, jeg skrev i parantes med forbehold om sykdommer og tenkte mest på katter med hjem og ikke villkatter!

30 år :overrasket: Jeg har aldri hørt om det men, sikkert sant men har du noen link o.l. som du kan vise til?

Endret av Miloine
Skrevet (endret)

Takk for link! :)

Kunne nesten se at det var en gammel katt - ganske forbløffende, men katter er jo det da!

Ikke mange som blir så gamle, men utrolig artig å lese om + at han er i god form!!

Endret av Miloine
Skrevet

Aner ikke om katten fortsatt lever (artikkelen er fra 05 tror jeg), men det er alltid gøy å lese sånne (solskinns-)historier. Jeg har selv en katt som er ca 19 år. Håper hun blir her i mange, mange år til.

I sommer sto det for øvrig en bursdagsartikkel i VG om en katt fra Jessheim som fylte... Var det 25 da? Noe sånt. Gøy. :)

Skrevet
Aner ikke om katten fortsatt lever (artikkelen er fra 05 tror jeg), men det er alltid gøy å lese sånne (solskinns-)historier. Jeg har selv en katt som er ca 19 år. Håper hun blir her i mange, mange år til.

I sommer sto det for øvrig en bursdagsartikkel i VG om en katt fra Jessheim som fylte... Var det 25 da? Noe sånt. Gøy. :)

Hei,

Har du en katt som er så gammel som 19 år? Har pus hatt mye sykdommer i det siste eller er hun stort sett oppegående og "kattete"?

I følge den linken du viste har pusen din mange år igjen den :)

Skrevet

Katten min er rundt 15 1/2 nå. Moren hans tror jeg ble 12.

Skrevet
Hei,

Har du en katt som er så gammel som 19 år? Har pus hatt mye sykdommer i det siste eller er hun stort sett oppegående og "kattete"?

I følge den linken du viste har pusen din mange år igjen den  :)

Katten min er ca 19 år, ja (vi vet ikke helt nøyaktig, men hun flyttet til oss fra naboen før mine foreldre fikk et barn og jeg en søster i 1989.) :)

Katten er nok ikke like frisk som katten i linken dessverre, altså, hun er da oppegående og rask, men det merkes at hun er blitt gammel. :( (Hun er altså ca 93 år i følge denne linken.

Hun har mange av alderdomstegnene katter får, men som sagt - måtte hun leve i hundre år til. Men realistisk sett; Nå prøver vi å gi henne et godt pensjonistliv. Det fortjener hun, selv om hun er Verdens Mest Bortskjemte Katt blitt.

Det er trist at kjæledyrene våre ikke lever like lenge som oss, slik at vi kunne levd et helt liv sammen med bestevennene våre.

Skrevet

Min mor har en katt som snart blir 16 år.

Aldri vært syk... utrolig nok. Dette er en usterilisert hunnkatt som går ut og inn som hun vil, aldri fått noen vaksiner, lever på matrester og billigfôr (les; friskies ol) og får p-piller for å unngå kattunger. Som sagt, helt utrolig at hun fremdeles lever og aldri har vært syk. (samme katt sloss med grevling, og vant, for bare ett par år siden... skikkelig svær gårdskatt som man ikke kan pille på nesa)

Forrige katten vi hadde (da jeg var liten) ble 22 år gammel, samme diett, p-piller, ut og inn som hun ville osv.

Altså, misforstå meg rett, hadde det vært min katt så hadde hun vært sterilisert og fått mat som hadde høyere kvalitet, men å få "bønder" til å forstå det er ikke lett.... og ja, jeg har prøvd. :forvirret:

Jeg syns det er ganske utrolig at disse to kattene har blitt så gamle som de har blitt med tanke på diett osv. Tror man kan kalle det flaks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...