Gjest miffle Skrevet 17. november 2006 #1 Skrevet 17. november 2006 Litt annen situasjon enn den andre aborttråden, men likevel ganske lik. Sex med god venn/eks, jeg har hatt spiral i 4 år og er ikke vant til å tenke prevensjon så jeg glemte det rett og slett, og han vet ikke at jeg har tatt ut spiralen siden sist. Ergo: Min feil. Punkt 1 er altså at det var jeg som glemte det, det er min feil og han har ikke tatt noe valg om å ikke bruke prevensjon, for han har ingen grunn til å tro at vi ikke gjorde det. Punkt 2: Jeg vil ikke ha barn nå, og jeg vil ikke ha barn med ham. Jeg har allerede et barn med en mann jeg ikke bor sammen med, og selv om det fungerer utmerket for alle parter er det ingen garanti for at det fungerer like bra med to barn med to fedre som begge bor et annet sted. Jeg ser for meg MANGE komplikasjoner. Punkt 3: Jeg er ganske sikker på at han heller ikke vil ha barn med meg, og heller ikke vil ha barn nå. Jeg er faktisk 99 % sikker på at han ville være enig i at jeg skal ta abort. Punkt 4: Jeg er også i hvert fall 80 % sikker på at han ville ha store moralske kvaler ved å ta det valget, selv om han altså ikke vil ha barnet. Ergo: Slik jeg ser det ville det å fortelle ham det føre til en hel masse moralske kvaler for ham, og han ville antakeligvis til slutt komme fram til det samme som meg. På den annen side mener jeg prinisppielt at han har like stor rett til å bestemme om han vil ha dette barnet som jeg, og jeg ville faktisk latt være å ta abort hvis han mot all formodning skulle ønske det. Så - skal jeg fortelle det og gi ham masse kvaler bare for å ha min samvittighet ren, eller skal jeg la være å fortelle det og dermed frata ham muligheten til å velge selv?
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2006 #2 Skrevet 17. november 2006 Selv om du tidligere har brukt spiral må han vel ha visst at du faktisk kan bli gravid? Så vidt jeg husker er den kun rundt 95-98% sikker, og uansett bør et voksent menneske være klar over at ingen prevensjon er 100 % sikker. Så lenge du faktisk er villig til å høre på han, så mener jeg du bør snakke med han og ta han med på beslutningen.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2006 #3 Skrevet 18. november 2006 Jeg ville snakket med han. Det kan være veldig greitt så slipper det å komme frem i ettertid dersom du skulle angre og kunne trenge noen å snakke med.
Gjest miffle Skrevet 19. november 2006 #4 Skrevet 19. november 2006 Hm, jeg tror egentlig ikke jeg kommer til å trenge å snakke med ham om det, gjest, men jeg snakker jo med venninner om det, og det er er i grunnen et argument i seg selv for å si noe. Jo flere som vet noe, dess mer sannsynlig at han kommer til å få høre det på et eller annen tidspunkt. Jeg tror i grunnen det eneste gode argumentet for å ikke si noe er å beskytte ham mot konsekvensene av min forglemmelse. Han har ikke (visst at han har) gjort noe dumt, ergo burde han ikke få konsekvenser heller. Hadde jeg trodd det var sjanse for at han ville ha barnet hadde det vært noe annet, men det tror jeg ikke han vil. Jeg ser at logisk sett er det bare et middels sterkt argument, og at hans prinsippielle rett til å velge selv stiller mye sterkere, men følelsesmessig er det et veldig sterkt argument, kjenner jeg. Jeg har i grunnen ikke så mye kvaler over selve aborten, jeg kan koble ut og bare tenke at det er noe jeg må gjøre og bli ferdig med det, men jeg vet ikke om han kan det. Jeg får helt vondt i magen ved tanken. Takk for svar, i hvert fall. Det hjelper å bare få tenke litt høyt
sberg Skrevet 19. november 2006 #5 Skrevet 19. november 2006 Mannen har ingen prinsipiell rett til å velge om kvinnen skal ta abort! Men du kunne jo nevnt at du har bestemt deg for å ta abort fordi du ikke bruker spiral lengre, sånn i tilfelle neste gang dere har samleie så du får skremt han litt og kanskje han husker det til neste gang :-)
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2006 #6 Skrevet 20. november 2006 Mannen har ingen prinsipiell rett til å velge om kvinnen skal ta abort! ← Men han har kanskje en prinsipiell rett til å få mene noe om det??
Gjest miffle Skrevet 21. november 2006 #7 Skrevet 21. november 2006 Hvem som har en prinsippiell rett til å bestemme hva når det gjelder abort er en lang og infløkt diskusjon, men jeg mener som siste gjest her at han har rett til å bli hørt. Og det poenget med å skremme ham til å huske informasjon han aldri har fått blir litt dumt, vel? Det er jeg som skal skremmes til å huske, og jeg tror ikke det er noen fare for at jeg glemmer det igjen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå