Gjest Gjest Skrevet 17. november 2006 #1 Skrevet 17. november 2006 hei jeg er en 18år gammel jente som har fått porlaps! jeg skjønner ikke hvorfor, og det gjør kjempe vondt hele tiden.. kan verken sitte, stå eller ligge uten smerter.. går til fysioterapeut nå, men hun klarer ikke å gjøre så mye med det, siden alt hun gjør er vondt! legen sier jeg bare må hvile! har dere noen erfaringer med det? noen råd som lidrer smerter, eller gjør meg frisk.. :klø:
Gjest FKALM Skrevet 17. november 2006 #2 Skrevet 17. november 2006 Legen din burde sette deg opp på et ordentlig smerteregime, dvs jevnlig inntak av smertestillende for en periode. Hvis han ikke har gjort dette er dette kritikkverdig. Regner med at du har vært til CT eller MR?? I så fall, hva viste dette?? Hvor er prolapsen lokalisert?? Har du noen nevrologiske utfall i forbindelse med prolapsen, eks. ilinger i benet, lammelser?? Så lenge du ikke har noe mageproblematikk i form av sure oppstøt eller magesår kan det være nyttig for deg å ta en paracet sammen med en ibux inntil 4 ganger daglig til du får et ordentlig smerteregime av legen din. Selvmedisinering uten konferering med lege er forsåvidt ikke en ideel løsning så jeg ville tatt telefonisk kontakt med legen din slik at han kan bekrefte at dette kan være et foreløpig smerteregime. Det minste du kan forlange er at du får noe sterkere smertestillende som du kan benytte før du skal ha fysioterapi slik at du får utbytte av disse timene. Men det er også viktig at du forsøker å gjennomføre det fysioterapeuten anbefaler da dette som oftest er til stor hjelp for mennesker med prolaps. God bedring!
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2006 #3 Skrevet 19. november 2006 ja jeg var på en slags pinex forte "kur" i en uke, men legen sa jeg måtte gå tilbake til paracet og ibux. Jeg har vært på MR, og fikk vite at jeg hadde venstresidig discusprolaps med trykk på venstre nerverot. jeg har ikke så vondt i korsryggen, men det stråler ned til venstre bein og masse prikkinger i foten. Tror det har blitt værre nå, skal ha ny MR time neste uke, men lurer på hvordan jeg skal ligge der helt stille, kalrer jo ikke å ligge på ryggen. legen sa jeg måtte ta 2 pinex, men tviler på at det hjelper jeg utfører de øvelsene jeg fikk av fysiotreapeuten hver dag. men jeg blir så frustrert av det her, nå går alt så dårlig på skolen! tusen takk for svar!!
minsin Skrevet 19. november 2006 #4 Skrevet 19. november 2006 Jeg gikk til kiropraktor med mine prolapser, hadde 3 akkurat da. Han dyttet på plass. Så fulgte han opp etter et par dager igjen.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2006 #5 Skrevet 19. november 2006 har tenkt litt på kiroparktor jeg også, hørte det kunne være til hjelp.. vet du sånn ca hvor mye det koster pr time takk!!
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2006 #6 Skrevet 19. november 2006 Mannen min har også prolaps, han kan bare ligge på ryggen med en pute i korsryggen sånn at ryggen hans blir rett. Han går til naprapat og er blitt bedre, naprapaten kan ikke ta det bort, men hjelpe til å løse opp stive muskler som kommer rundt prolapsen og "knekke" tilbake ledd som har kommet ut. Han har fått beskjed om at så lenge han gjør ting riktig og ikke belaster ryggen så kan ta opptil 1/2-1 år før den reparer seg selv. Smertene vil forsvinne før det, men "såret" vil alltid være der og det kan lett komme igjen hvis man er uforsiktig.
minsin Skrevet 19. november 2006 #7 Skrevet 19. november 2006 Naprapat er vel nesten bedre enn kiropraktor siden de er utdannet både kiro og fysio. Det er dessverre dyrt. Og man betaler ofte mer første gang man er der. Er mange år siden jeg var der, så jeg vet ikke prisene nå. Ikke at jeg husker hva det kostet da heller. Men det er absolutt verdt pengene.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2006 #8 Skrevet 19. november 2006 kan jeg noen gang trene basket igjen eller er det bare dårlig for ryggen! hvis jeg bir frisk og begynner å spille og trene, pådrar jeg meg en prolaps igjen? sorry for at jeg spør så dumt, men jeg er ung og skal ikke ha prolaps for f***
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2006 #9 Skrevet 19. november 2006 Kiro koster rundt 400kr for første time.
miesol Skrevet 20. november 2006 #10 Skrevet 20. november 2006 Vil bare rydde opp i noen misforståelser her jeg.. En naprapat er IKKE utdannet både fyisoterapeut og kiropraktor, det kan kasnkje stemme at naprapatutdanningen har litt likheter med begge utdanninger, men naprapatutdanningen er en egen, 4 årig (tror jeg) utdannelse, og man trenger hverken fysio- eller kiroutdanning før man begynner. Man kan ikke dytte et prolaps på plass.. jeg har hørt folk påstå at dersom man strekker eller knekker i ryggvirvlene så kan prolapset "poppe" inn igjen, dette stemmer IKKE. Når man først har fått et prolaps vil det være der så lenge man ikke gjør noe operativt, men siden det er kjernen (geleaktig masse) i mellomvirvelskiven som lekket ut ved et prolaps så vil denne "tørke inn" etter en tid. T.S: Håper du får en bedre smertebehandling så du får gjort deg mer nytte av fysioterapien.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2006 #11 Skrevet 30. november 2006 Vil bare rydde opp i noen misforståelser her jeg.. En naprapat er IKKE utdannet både fyisoterapeut og kiropraktor, det kan kasnkje stemme at naprapatutdanningen har litt likheter med begge utdanninger, men naprapatutdanningen er en egen, 4 årig (tror jeg) utdannelse, og man trenger hverken fysio- eller kiroutdanning før man begynner. Man kan ikke dytte et prolaps på plass.. jeg har hørt folk påstå at dersom man strekker eller knekker i ryggvirvlene så kan prolapset "poppe" inn igjen, dette stemmer IKKE. Når man først har fått et prolaps vil det være der så lenge man ikke gjør noe operativt, men siden det er kjernen (geleaktig masse) i mellomvirvelskiven som lekket ut ved et prolaps så vil denne "tørke inn" etter en tid. T.S: Håper du får en bedre smertebehandling så du får gjort deg mer nytte av fysioterapien. ← jeg fikk akutt prolaps. Det var det ene benet som gled ut på siden på et vått gulv. Merket ikke noe da,men det kom brått smertehelvete. Ble slått i gulvet av smerter og klarte ikke røre meg. Etter flere timer klarte jeg å nå en tlf. legevakten kom,men de kunne ikke gjøre noe annet å gi meg en sprøyte og la meg i sengen. Neste dag ble jeg stablet bak i en taxi og kjørt til en kiropraktor. Han fikk den på plass,men f så vondt. Smertene forsvant ike av den grunn,men fortsatte hos fysioterapeut. Jo, eg vil tro det er en del misforståelser med prolaps. De sa også at fikk jeg det en gang til så må de operere
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 1. desember 2006 #12 Skrevet 1. desember 2006 hvor lang tid tar det for den væsken "tørker inn" hvorfor varier det så mye fra menneske til menneske. nå har fysoterspeuten,sendt meg til en manuel terapeut da. vet ikke helt forsjellen, men hun sa det hadde så å si samme virkning som kiropraktum eller hva det heter.
Gjest Sille Skrevet 2. desember 2006 #13 Skrevet 2. desember 2006 hvor lang tid tar det for den væsken "tørker inn" hvorfor varier det så mye fra menneske til menneske. nå har fysoterspeuten,sendt meg til en manuel terapeut da. vet ikke helt forsjellen, men hun sa det hadde så å si samme virkning som kiropraktum eller hva det heter. ← Ved et normalt forløp tar det mellom 6-8 uker før prolapsen er forsvunnet, noen ganger opp til 10 uker. Hvorfor det varierer fra person til person, er det vel egentlig ikke noe bra svar på, annet enn at vi er forskjellige. I denne perioden er det ingen behandling som kan påvirke prolapsen. Det må ta den tiden det tar før kroppen får ryddet opp i det. I denne perioden er det kanskje lurt å ta det litt mer piano enn vanlig, men samtidig prøve å bevege seg det man klarer innenfor rimelighetens/smertens grenser. Det er også lurt å supplere opp med Ibux kombinert med Paracet i denne perioden, den mest effektive og milde smertelindring ifht prolaps. Hovedårsaken til prolaps er genetiske disposisjoner. Det betyr at du selvfølgelig kan spille basket igjen etter du er ferdig med denne runden, da prolaps faktisk ikke kan forebygges. Så det spiller ingen rolle hva du gjør/ikke gjør. Gjør det du har lyst til! Ps. Ta kontakt med legen hvis du får problemet med vannlating/avføring. Hilsen meg som jobber på spesialenhet for rygg
Gjest ts Skrevet 3. desember 2006 #14 Skrevet 3. desember 2006 tusen takk for alle svar! hjelper på humøret, det siste innlegget.. en bekjent av meg synes jeg burde sykemelde meg fra skolen, slik at jeg kan hvile litt hjmme.. men jeg er ikke helt sikker, synes ikke jeg blir værre av å gå på skole, men det er kanskje det at jeg sitter for mye når jeg er på skolen. tror ikke jeg blir så aktiv når jeg er hjemme unasett.. nå har det gått 6 uker imorra.. håper det går bra
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2006 #15 Skrevet 3. desember 2006 jeg fikk akutt prolaps. Det var det ene benet som gled ut på siden på et vått gulv. Merket ikke noe da,men det kom brått smertehelvete. Ble slått i gulvet av smerter og klarte ikke røre meg. Etter flere timer klarte jeg å nå en tlf. legevakten kom,men de kunne ikke gjøre noe annet å gi meg en sprøyte og la meg i sengen. Neste dag ble jeg stablet bak i en taxi og kjørt til en kiropraktor. Han fikk den på plass,men f så vondt. Smertene forsvant ike av den grunn,men fortsatte hos fysioterapeut. Jo, eg vil tro det er en del misforståelser med prolaps. De sa også at fikk jeg det en gang til så må de operere ← Dette er feil, du får ikke dytte ting på plass om du har et prolaps. Når du har et prolaps så har det gått hull på puta som holder geleen mellom virvlene. Denne geleen trykker så på nerven, og det sender ut smertebølger. du blir ikke bedre før du får mer plass mellom puta og nerven, og det skjer enten ved såkalt traksjon, som betyr at man trekker ut virvlene og dermed prøver å gjøre større plass, eller ved at geleen tørker inn.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2006 #16 Skrevet 3. desember 2006 Ved et normalt forløp tar det mellom 6-8 uker før prolapsen er forsvunnet, noen ganger opp til 10 uker. ← Dette er knappest riktig. Et prolaps kan vare i mange mange år
Gjest Svimle Skrevet 3. desember 2006 #17 Skrevet 3. desember 2006 For det første; jeg unner INGEN, selv ikke min verste fiende, det smertehelvetet et prolaps kan føre med seg. Jeg sier KAN, for enkelte kan gå med prolaps i ryggen uten at de aner at de har det. Jeg har hatt flere prolapser, og jeg ble operert for 4 år siden. Jeg gikk i nesten ett år før jeg fikk operasjon, og der og da følte jeg at jeg måtte gå gjennom en operasjon for å komme meg på beina igjen. Jeg skulle så gjerne ønske at jeg ikke gjorde det... Prolapset mitt lå i L5 og til begge sider. I tillegg har jeg en for trang spinalkanal som gjør det enda trangere baki der. Smertene var verst til venstre ben, men begge bena hadde både lammelser og smerter. Jeg gikk til både kiropraktor (som til slutt sendte meg til akuttmottaket på sykehuset fordi han var redd det var S1 problemet lå), og fysioterapeut. Ingenting hjalp. Jeg gikk på smertestillende, i gitt regime, og jeg førte smertedagbok. Holdte på å bli gal. Da jeg ble operert og våknet av narkosen var hele venstre benet mitt lammet, og om mulig hadde jeg enda sterkere smerter. Legen sa at det kunne være blødninger, og at jeg måtte se dette an etterhvert. Det forsvant aldri. Smertene i ryggen ble derimot bedre - en stund. Jeg ble på nytt utredet, og de finner på MR arrvev der hvor prolapset lå. Så nå ligger det arrvev og gir et konstant trykk på nervene. De har sagt at de kan gå inn og operere på nytt, men at det ikke vil hjelpe i det lange løp. Arrvevet vil komme tilbake. Så nå sitter jeg her med de samme smertene, men med et mer skadet ben. Det fungerer ikke som det skal, det "svikter", og huden føles død. Jeg har hatt små prolaps i etterkant, men ingen kirurg skal få sette kniven i ryggen min igjen, med mindre det blir absolutt nødvending. Jeg har hatt magesår av all smertestillende, og det aktive livet jeg før hadde er en svinnende drøm. På grunn av all inaktiviteten har jeg lagt på meg 20 kg, og jeg mistrives med kroppen min. Jeg lurer på om prolapset hadde tørket inn hvis jeg hadde ventet et år til, og at jeg kanskje hadde vært frisk og aktiv i dag. Ja, hva vil jeg med dette innlegget da? Vet ikke helt jeg, bare fortelle min historie kanskje..
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2006 #18 Skrevet 4. desember 2006 hallo ikke si sånn! jeg blir deprimert her! jeg er bare 18år og har ikke levd halve livet engang! dreper meg selv heller! en ting jeg veit er at jeg ikke skal operere, ingen som anbefaler det. tror jeg skjønner litt hvordan du har det Svimle lykke til vidre
Gjest Sille Skrevet 4. desember 2006 #19 Skrevet 4. desember 2006 (endret) tusen takk for alle svar! hjelper på humøret, det siste innlegget.. en bekjent av meg synes jeg burde sykemelde meg fra skolen, slik at jeg kan hvile litt hjmme.. men jeg er ikke helt sikker, synes ikke jeg blir værre av å gå på skole, men det er kanskje det at jeg sitter for mye når jeg er på skolen. tror ikke jeg blir så aktiv når jeg er hjemme unasett.. nå har det gått 6 uker imorra.. håper det går bra ← Så lenge du synes det går greit ifht smertene å være på skolen, så synes jeg det høres veldig fornuftig ut å holde fast i det. Dette er feil, du får ikke dytte ting på plass om du har et prolaps. Når du har et prolaps så har det gått hull på puta som holder geleen mellom virvlene. Denne geleen trykker så på nerven, og det sender ut smertebølger. du blir ikke bedre før du får mer plass mellom puta og nerven, og det skjer enten ved såkalt traksjon, som betyr at man trekker ut virvlene og dermed prøver å gjøre større plass, eller ved at geleen tørker inn. ← Hvis kjernematerialet (prolapsen) kommer i kontakt med nervene, oppstår en kjemisk reaksjon mellom prolapsen og nerven (irritasjon). Dette gjør selvfølgelig vondt. Hvis det er kontakt mellom kjernen og nerven, kan ikke traksjon (eller noe annet) hjelpe på dette. Dette er knappest riktig. Et prolaps kan vare i mange mange år ← Du har litt rett. Dersom prolapsen kommer ut på et sted hvor det ikke er nerver (kun halvdelen av mellomvirvelskiven har det), kan prolapset sitte der i mange år. Da oppstår det ikke kontakt mellom prolaps og nerve, ergo ingen irritasjon. Og hvis det ikke oppstår irritasjon, så prøver heller ikke kroppen på å fjerne prolapsen. Likevel er det mest vanlig at et prolaps varer i 6-8 uker, noen ganger 10. Gjort mye forskning på den biten 25% av befolkningen som IKKE har vondt i ryggen har prolaps, små eller store, til enhver tid. Så prolaps er faktisk mye vanligere enn man tror. Har selv to prolapser som jeg aldri har merket noe til. (MR tatt i anledning noe annet). Dessuten skal man huske på at man aldri kan stole på et MR bilde alene. Det er gjort endel testing på dette, hvor man har latt forskjellige personer lese de samme bildene, med store avvik ifht antall prolapser. Hvis prolapsen er så stor (nerve i klem) at det er fare for at nerven dør, skal man opereres innenfor 48 timer. Dette er det første legen sjekker/spør etter symptomer. Derfor skal man bl.a. være obs på hvordan vannlating ol. fungerer. hallo ikke si sånn! jeg blir deprimert her! jeg er bare 18år og har ikke levd halve livet engang! dreper meg selv heller! en ting jeg veit er at jeg ikke skal operere, ingen som anbefaler det. tror jeg skjønner litt hvordan du har det Svimle lykke til vidre ← Det er viktig at prolaps blir avdramatisert. Det verste du kan gjøre er å begynne å bli forsiktig med ryggen, da det påvirker den sansemotoriske kontrollen til ryggmuskulaturen, og da kan man bli plaget i årevis. Husk på at prolaps er ganske normalt, og at det for de aller fleste går veldig bra. Man er, heldigvis, med årene blitt mer restriktiv til prolapsoperasjoner i Norge. Indikasjon for operasjon er som regel hvis det er frykt for at nerven dør. Ellers prøver de å unnlate det så godt de kan. Det er gjort mye forskning på dette i de senere år, som viser at ryggopererte kommer dårligere ut på lang sikt enn de som ikke er blitt operert. Med optimistiske hilsner fra Sille Bare et lite hjertesukk til slutt... Å få en akutt smerte/låsning/hekseskudd/smell/kink osv. (kjært barn har mange navn) i ryggen, har nødvendigvis ingenting med et prolaps å gjøre. Dette er muskulære kramper som er fryktelig smertefulle, men ufarlige. Pasientene mine beskriver det som å få en kniv i ryggen som samtidig vris rundt. Hva gjør man med en legg som går i krampe? Tøyer, ikke sant? Prøv å gjør det samme med ryggen Endret 4. desember 2006 av Sille
Gjest birte Skrevet 4. desember 2006 #20 Skrevet 4. desember 2006 hallo ikke si sånn! jeg blir deprimert her! jeg er bare 18år og har ikke levd halve livet engang! dreper meg selv heller! en ting jeg veit er at jeg ikke skal operere, ingen som anbefaler det. tror jeg skjønner litt hvordan du har det Svimle lykke til vidre ← Bare en liten kommentar angående dette. De fleste med prolaps blir jo faktisk bra, men man hører sjeldent fra disse. Derimot hører man ofte fra folk hvor "ingenting" hjalp. Vær obs på dette når du leser på internett...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå