Gjest Linn84 Skrevet 17. november 2006 #1 Del Skrevet 17. november 2006 Jeg startet for seks uker siden i min første heltidsjobb, innen grafisk bransje. Dette er i et firma som har mange og store kunder i en av de største byene i landet. Men det som er merkelig er at jeg er i prøvetid, og sjefen har ikke så mye som tilbudt meg å skrive under på arbeidsavtale. Planen var at jeg skal jobbe i en annen filial under samme konsern videre, med start om et par uker. Men da jeg spurte sjefen om denne jobben for en ukes tid siden, kunne han ikke informere meg om hverken lønn eller arbeidsoppgaver i den nye jobben på det andre stedet. Men han sa de er godt fornøyd med innsatsen min, og han ønsket å skrive 3 mnd. kontrakt på videre prøvetid. Dette ville jeg ikke gå med på uten mer info, men sa jeg kunne jobbe ut denne måneden. Men hvordan kan han vente jeg skal takke ja til en jobb uten å ha fått et konkret tilbud som inneholder lønn, oppgaver, arbeidstid osv.? Han sa at vi snakkes nærmere når jeg har gått ut tiden vi har avtalt. Men jeg søker selvfølgelig andre jobber siden jeg ikke får vite stort om jobben de vil tilby meg. Det virker en smule useriøst? Hva hadde du gjort i min situasjon? Får det ingen konsekvens for arbeidsgiver å ha folk ansatt uten kontrakt? Håper på gode råd. Hilsen Linn84, "fersking" i arbeidslivet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 17. november 2006 #2 Del Skrevet 17. november 2006 jeg ville aldri startet i en jobb uten arbeidsavtale på plass engang, så jeg ville ikke satt meg i den situasjonen. Men nå ville jeg satt hardt mot hardt i forhold til arbeidsgiver om jeg var deg, bedt om ett møte og forklart at du FORVENTER og krever at du får ett tilbud dersom du skal fortsette å jobbe der. om de ikke enda vet hva de kan gi eller trenger, så bør de i det minste lage en kontrakt for en viss periode fremover, med fast lønnstilbud. Dersom dere skriver en tremånderskontrakt, så kan du jo likevel søke videre på jobber, og finner du noe annet som passer, så sier du ifra om dette til arbeidsgiver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2006 #3 Del Skrevet 17. november 2006 Enig med Aline, sett hardt mot hardt. Mulig de synes det er veldig greit å være diffuse, da kan de ha deg på lav lønn og si deg opp når de vil... Eller så har de bare dårlige rutiner på sånt. En ting - i et så stort firma har de kanskje en personalsjef du kan snakke med? Dersom du har litt kontakt med andre ansatte der kan du kanskje prøve å lirke ut av dem om de har opplevd det samme, men vet ikke om det er sånt man gjør Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2006 #4 Del Skrevet 17. november 2006 Her er et utdrag fra arbeidsmiljøloven, den gjeller alle arbeidstakere og arbeidsgivere enkelt og greit! § 14-5. Krav om skriftlig arbeidsavtale (1) Det skal inngås skriftlig arbeidsavtale i alle arbeidsforhold. Arbeidsgiver skal utforme et utkast til arbeidsavtale i samsvar med § 14-6. Arbeidstaker har rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt eller annen representant både ved utarbeidelse og ved endringer i arbeidsavtalen. (2) I arbeidsforhold med en samlet varighet av mer enn en måned skal skriftlig arbeidsavtale foreligge snarest mulig og senest en måned etter at arbeidsforholdet begynte. (3) I arbeidsforhold med kortere varighet enn en måned eller ved utleie av arbeidskraft, skal det umiddelbart inngås skriftlig arbeidsavtale. § 14-6. Minimumskrav til innholdet i den skriftlige avtalen (1) Arbeidsavtalen skal inneholde opplysninger om forhold av vesentlig betydning i arbeidsforholdet, herunder: a) partenes identitet, b) arbeidsplassen. Dersom det ikke eksisterer noen fast arbeidsplass eller hovedarbeidsplass skal arbeidsavtalen gi opplysning om at arbeidstakeren arbeider på forskjellige steder, og oppgi forretningsadressen eller eventuelt hjemstedet til arbeidsgiver, c) en beskrivelse av arbeidet eller arbeidstakerens tittel, stilling eller arbeidskategori, d) tidspunktet for arbeidsforholdets begynnelse, e) forventet varighet dersom arbeidsforholdet er midlertidig, f) eventuelle prøvetidsbestemmelser, jf. § 15-3 sjuende ledd og § 15-6, g) arbeidstakerens rett til ferie og feriepenger og reglene for fastsettelse av ferietidspunktet, h) arbeidstakerens og arbeidsgiverens oppsigelsesfrister, i) den gjeldende eller avtalte lønn ved arbeidsforholdets begynnelse, eventuelle tillegg og andre godtgjøringer som ikke inngår i lønnen, for eksempel pensjonsinnbetalinger og kost- eller nattgodtgjørelse, utbetalingsmåte og tidspunkt for lønnsutbetaling, j) lengde og plassering av den avtalte daglige og ukentlige arbeidstid, k) lengde av pauser, l) avtale om særlig arbeidstidsordning, jf. § 10-2 andre, tredje og fjerde ledd, m) opplysninger om eventuelle tariffavtaler som regulerer arbeidsforholdet. Dersom avtale er inngått av parter utenfor virksomheten skal arbeidsavtalen inneholde opplysninger om hvem tariffpartene er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 18. november 2006 #5 Del Skrevet 18. november 2006 Jeg visste ikke at man har rett på arbeidskontrakt under prøvetid, men kunne kanskje tenkt meg det... Synes uansett det er problematisk å sitte og vente til jeg har jobbet ut tiden vi har avtalt, og SÅ få vite mer om den videre jobben. Nå er det masse strev for heller lite penger... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 18. november 2006 #6 Del Skrevet 18. november 2006 Skriv ut det utsnittet av arb.miljø loven og ta med. spør om han kan se litt på hva som står der. Så tar han hintet uten at du trenger å si så mye. Hvis du fortsatt ikke får avtale, så burde du snakket med noen kolleger og organisasjonen deres feks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå