Gå til innhold

Hjelp, katten min er gravid!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var nok så uheldig at katten ble gravid da jeg glemte p-pilla noen dager, og hun var ute nesten hele tiden. Nå blir magen større og større, hvor lenge går de gravide? Og er det noe spesielt jeg bør tenke på, har aldri hatt katt som er gravid før. Vi må også prøve å få gitt bort kattungene også, kan desverre ikke beholde noen selv da vi har to. :tristbla: Hvis jeg klarer da, kattunger er jo helt skjønne. :) Skal ihvertfall prøve å finne gode hjem til dem, er de ikke leveringsklare rundt 12 uker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil anbefale deg å sterilisere katten din, da P piller som oftest fører til kreft hos katten, og på langt nær er sikker.

Skrevet

Tror de går gravide i ca 12 uker.

Du merker at fødselen nærmer seg når katten går rundt for å "lage rede". (leter etter sted å føde).

Kattunger kan vel gis bort når de er ca 10 uker Lykke til :-)

Skrevet

Katter går drektige i 63 dager, men alt fra 60-70 dager regnes som normalt. Tell fra da du glemte å gi henne pillen, så finner du ca ut når hun vil føde. Kattungene er leveringsklare når de er 12 uker.

Du bør stikke innom en dyreforetning og kjøpe kattungefor, og gi det fra moren begynner å bli synlig drektig, siden hun trenger mere næring nå. Når fødselen nærmer seg kan du lage en fødekasse til katten, og håpe at hun vil bruke denne. Den bør være litt hule-aktig, og ha mat og tissekasse rett i nærheten. Sørg også for at mor og barn har god temperatur, og ikke fryser.

Etter at kattungene er født bør du også sterilisere moren. P-piller er som du allerede har erfart en usikker metode, i tillegg til at det er kreftfremkallende.

Skrevet

Jeg har tenkt å sterilisere henne etterpå. Men jeg har hatt katter i årevis uten at de har blitt drektige før.

Tror ikke det kan være så lenge før, nå begynner hun å bli STOR, og går og vagger rundt. Når hun ikke ligger rett ut eller spiser da!

Vi har en annen katt (hun) i tillegg på ca. 7 mnd. Skal vi holde henne unna etter fødselen, da skal vel kattemor og ungene ha ro? Og hvor lenge ihvertfall?

Skrevet

Et lite tilleggsspørsmål; hvor mye koster det å sterilisere en katt?

Skrevet

Ang den andre katten kommer det litt an på hva kattemor er komfortabel med. Er de gode venner kan det være helt greit at den andre katten er der, men det kan også hende at hun forsøker å jage henne. Se hvordan de oppfører seg når du er tilstede, og hold dem adskilt for sikkerhets skyld, dersom de er alene hjemme. Fra kattungene er ca 3 uker gamle vil de begynne å bevege seg rundt, og bli introdusert for evt andre dyr i huset.

Sterilisering av hunnkatt kan koste alt fra 1000-2500 kroner, så det lønner seg å sjekke pris flere steder. Det lønner seg også å slå til på en pakke, hvor man får sterilisering, øremerking og vaksine samtidig. (Spesielt øremerking er greit å ta når katten likevel er i narkose.)

Skrevet (endret)

"Låner" tråden din litt jeg, Sahara.....håper det er greitt :)

Da pusen min var 6 1/2 mnd ringte jeg veterinæren fordi jeg ville sterilisere henne.

Men fikk beskjed om at det var for tidlig....og at jeg skulle ringe tilbake senere.

Dette er ca en mnd siden, og nå lurer jeg på om pusen kanskje er gravid.

Synst hun har lagt på seg masse i det siste, og hun spiser mye mer. Stemmer det ikke at kattene er kjønnsmodne når det er ca 6mnd?

Endret av Dizzy
Skrevet

Det stemmer at katter kan bli kjønnsmodne så tidlig som 6 måneder, så dersom man slipper ut usteriliserte katter fra denne alderen bør de gå på p-piller, for sikkerhets skyld. En del dyrleger vil ikke sterilisere før de er sikre på at katten er kjønnsmoden, eller er blitt nærmere ett år gammel. Prøv å ring en annen veterinær, og hør om de vil sterilisere henne.

Skrevet

Takk for svar Eir! Synd det skal være så dyrt å sterilisere en katt, hadde det ikke vært det tror jeg flere hadde gjort det. Burde kostet rundt 500 kr.

Skrevet

Jeg betalte 2700 for å sterilisere, øremerke og sette inn chip på to jentepuser nå. De blir ett år i desember, så de har gått på p-piller siden de var 6mnd. Greit å være på den sikre siden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...