Malou Skrevet 3. februar 2003 #1 Del Skrevet 3. februar 2003 Sluttet å røyke i går kveld når jeg gikk og la meg og klistret røykeplasteret på armen. Har sovet noe urolig i natt, men etter forholdene synes jeg det går bra. Faktisk, hvis det ikke blir værre enn dette skal jeg nok overleve. Men, jeg innbiller meg at det nok blir værre enn dette. Har lest at abstinensene topper seg på dag 2 og 3. Siden dette er dag 1 vil det si at jeg ikke ser frem til de nærmeste dagene. Finnes det noen andre her inne på KG som nettopp har sluttet å røyke, som har noen erfaringer og dele med meg. Føler meg litt alene, selv om jeg går på slutte-å-røyke-kurs. Hadde vært koslig med litt støtte, og å dele erfaringer med noen andre går gjennom det samme som meg. Jennifer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 3. februar 2003 #2 Del Skrevet 3. februar 2003 Jeg har sluttet og røyke (mange ganger :oops: ) Nå har jeg vært røykfri i et par år og tror / vet at jeg har klart det for godt denne gangen. Jeg syntes ikke de første dagene eller ukene var så harde, jeg syntes det ble verre etterhvert. Ikke fysisk, men psykisk. Var så utrolig motivert for å slutte og veldig spent på om jeg kom til å klare det. Så gikk det noen uker, og jeg var superstolt som hadde "klart" det. Så kom disse tankene snikende om at; Jepp - klarte det! Supert kan sikkert røyke av og til for jeg har jo kontrollen. Men den gang ei, det var i gang igjen før jeg ante ordet av det. Så gikk det noen måneder før jeg klarte å samle motivasjon for å slutte igjen. Denne gangen gikk det bedre, men jeg kan fremdeles få noe så inn i granskauen lyst på en røyk! Suget går imidlertid raskt over, og lysten kommer sjeldnere og sjeldnere. Merket også utrolig forskjell på kondisen og luktesansen og disse to forbedringene alene gjorde det vel verd å slutte. Lykke til! Og husk på å gi deg selv en belønning sånn av og til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 4. februar 2003 #3 Del Skrevet 4. februar 2003 JEg har vært røykfri i snart fire uker nå, sluttet ved hjelp av den boka alle snakker om. Mitt beste råd er å tenke positivt. Hver gang du får lyst på en røyk skal du tenke på hvor deilig det er at du har sluttet å røyke, og alle fordelene det kommer til å gi deg. Lykke til! (JEg har ikke hatt abstinenser, og jeg har røykt siden jeg var 13. Er 26 nå. Dette kommer til å gå bra, stå på!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 4. februar 2003 #4 Del Skrevet 4. februar 2003 Hei. Jeg har prøvd å slutte flere ganger før, med varierende lende på hvor lenge jeg har klart meg uten. Har hatt samme problemer som Mie, vært sååå stolt, og overtalt meg selv til at NÅ, nå har jeg kontrollen, nå kan jeg ta meg en røyk, bare èn liksom, det går så bra så!! ..... Også har jeg vært tilbake igjen, sakte men sikkert etter den første røyken, så er jeg tilbake til å være røyker. Nå går jeg på røykesluttkurs, har holdt opp røyken i 19 dager.. Jeg vet også at man ikke synes det var så ille, når man kommer seg over denne første tiden, men nå? Nå er det jævlig!! for meg ihvertfall! Har egentlig ikke problemer fysisk med å ikke røyke, men psyken.... olala!! får ett temperament som ikke ligner grisen. Humøret skyter i været uten forvarsel og uten grunn. Men det går over! Og det er forhåpentligvis ikke lenge til det roer seg heller. Så da blir det bare om å gjøre å huske at jeg faktisk ikke KAN ta den ene røyken, huske at jeg ALDRI kommer til å ha kontrollen i forhold til røyk! annet en når jeg lar det helt vær! Men flere på kurset sliter ikke så ille som meg, synes det på en måte går ganske greit. (endel av de som synes det går greit, har da dog sprukket en gang eller flere også da... men fortsetter å slutte...) Jeg fører logg jeg, fikk ei lita bok på kurset, hvor det står dag for dag hva som forbedrer seg, minner meg på å belønne meg selv og oppmuntrer til å fortsette å slutte. Jeg skriver hvordan hver dag har gått, setter på smilefjes alt ettersom hvordan dagene har gått. Det blir flere og flere blide smilefjes ihvertfall, så da går det vel rette veien. Lykke til med røykslutten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lady Skrevet 4. februar 2003 #5 Del Skrevet 4. februar 2003 Hei Jennifer! Såååå flink du er! :D :D :D You go girl! Hilsen en som sluttet i sommer (---- fysj og æsj!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malou Skrevet 6. februar 2003 Forfatter #6 Del Skrevet 6. februar 2003 Takker for svar. Hyggelig å se at andre også er i samme situasjon og også nyttig og høre om andres erfaringer, gode som dårlige slik at man kan forbrede seg litt. Er nå på min 4 dag som ikke røyker. Vet at det ikke er særlig lang tid, men for meg som har røyket hver dag i ca 11 år er det ganske lenge allikevel. Er så stolt av meg selv at det halve kunne vært nok. Er klar over at kampen nettopp har startet og at det er lang vei igjen, men så lenge motivasjonen er på topp som nå ser jeg faktisk ikke de store problemene, selv om jeg selvfølgelig har mine "up's and down's." Prøver å fokusere på at hvis jeg bare tar 1 røyk, så er den "selvpiningen" jeg har gått gjennom bortkastet. Må prøve å holde på den tanken... Et lite tips hvis det er noen her som bruker nikotinplaster. Ble rådet av instruktøren på slutte å røyke kurset jeg går på at man bør bruke nikotinplaster med høy stryke (21 mg f.eks) i ca 1 måned. Etter dette bør man begynne å trappe ned, men istedet for å kjøpe plaster med svakere styrke til samme pris som det sterke, kan man klippe et 21 mg plaster i to deler og dermed holder 7 plastere i 14 dager. Et godt råd for å ikke "ruinere" seg selv på nikotinplaster. Jennifer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anita77 Skrevet 6. februar 2003 #7 Del Skrevet 6. februar 2003 Jeg mener å ha hørt at dersom man klipper et nikotinplaster i 2 så mister det all sin virkning! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. H Skrevet 6. februar 2003 #8 Del Skrevet 6. februar 2003 Det har jeg også hørt, Anita77. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malou Skrevet 6. februar 2003 Forfatter #9 Del Skrevet 6. februar 2003 Det kan jo være det er forskjell på plasterne. Det jeg bruker, som heter Niquitin er laget sånn at alle stoffene er blandet i hele plasteret, så det skal ikke være noen fare med å dele det i 2. Man merker forøvrig sikkert også dette hvis man prøver å dele et plaster i 2 (man deler jo selvfølgelig kun ett om gangen) og det ikke fungerer i det hele tatt. Hele denne "hjelp til å slutte å røyke" industrien er selvfølgelig også ute etter å tjene penger. Derfor anbefaler de folk å bruke plaster leeeenge, og selvfølgelig trappe ned. Saken er bare at de svakere plasterne koster like mye som de som er sterkere. Dette betyr antagelig at produsentene tjener enda mer penger. Jennifer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brum Skrevet 6. februar 2003 #10 Del Skrevet 6. februar 2003 Jeg hildt opp å røyke i 2 1/2 år. Begynte å røyke på fest etter et års tid.(vet egentlig ikke hvorfor-fikk bare lyst) Det har jeg gjort siden og det fungerer veldig bra for meg. Syntes den 2.mnd var verst når jeg sluttet men siden har det ikke vært noe problem. Nå kan det gå flere mnd mellom hver gang jeg røyker og så lenge det fungerer synes jeg det er greit. Har funnet ut at alt er vane. Det vanskeligeste for meg var å la vær å ta en røyk når jeg var på kafe feks. Har du motivasjonen i begynnelsen så går det greit. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steggen Skrevet 7. februar 2003 #11 Del Skrevet 7. februar 2003 Om du klarar å slutte trur eg kjem an på din eigen motivasjon. Kvifor vil du slutte? Fordi det er "populært" og "alle" skal slutte? Då kan du gløyme det. Det må være fordi du innerst inne vil slutte å røyke. Har sjølv halde opp med røykinga sidan hausten -94 etter å ha røykt i omlag 20 år. Korleis dagane arta seg hugsar eg ikkje i detalj, men eg hugsar at handa tok etter tobakkspakka i mange samanhengar ganske lenge. (Tobakkspakka låg på brannmuren på soverommet i mange månader). Den dag i dag kan eg kome opp i situasjonar der det hadde vore kos med ein røyk, men eg er overtydd om at tek eg ein røyk så er det i gang att (sjølv om eg kan være svært stå sta og bestemt). Difor er eg heilt bevist på at det næraste eg skal kome å røyke er å være aktiv passiv-røykar. Rett og slett fordi eg pr i dag ikkje ynskjer å bli røykar att. Ellers er det nok luktesansen som eg merkar har betra seg mest. Særleg røyklukt legg eg godt merke til no sjølv om det ikkje gir meg nokon plager. Er innstillinga "Eg skal prøve å slutte å røyke" har du tapt før du byrja. Då er heile greia sjølvpining. Har du derimot bestemt deg for at røykinga skal du slutte med - vel, då har du i alle fall ei god sjans for å lykkast. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nikotina Skrevet 10. februar 2003 #12 Del Skrevet 10. februar 2003 Først og fremst: vær kjempestolt av deg selv for hver time du klarer å holde deg borte fra røyken! Har ikke så mange andre råd, dessverre. Jeg er selv storrøyker og har prøvd å slutte haugevis av ganger. Har hittil ikke funnet noe kursopplegg som hjelper; jeg er den type røyker som ikke har noe såkalt "røykemønster" - jeg røyker hele tiden i alle mulige situasjoner; ikke for å slappe av, ikke for å kose meg, men mer eller mindre konstant.... Forbruket er rundt 40 om dagen, noen ganger mer. Men en liten ting som kan hjelpe deg på vei: Husk at det blir stadig mer umulig å kunne røyke utenfor ditt eget hjem. Å være avhengig av sigaretter om et par år, tror jeg vil være ekstremt mye mer vanskelig enn det det er i dag. Stå på, ikke gi deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hundjevelen Skrevet 10. februar 2003 #13 Del Skrevet 10. februar 2003 Du har virkelig grunn til å være stolt av deg selv nå ! Rener jeg rett så er det nå ca en uke siden du sluttet.... Du merker allerede at smak og luktesansen bedres. Lungekapasiteten kjennes større ut også. Jeg sluttet for fire uker siden og det kjennes helt fantastisk ut. I begynnelsen var det utrolig kjedelig, og jeg syntes vanvittig synd på meg selv ( men er jo altfor stolt til å vise det ) Jeg har sluttet mange ganger før, men er overbevisst om at denne gangen skal jeg klare det. Her er mine råd til deg : * Prøv å være minst mulig sammen med vennene dine som røyker, nå i en overgangs periode. * Gi deg selv en ekstra belønning i ny og ned. Noe som du ellers ikke ville tatt deg råd eller tid til. Husk at du sparer masse penger (og tid) på ikke å røyke. * Prøv å begrense substitutter for røyken. Hvis ikke forlenger du avhengighetsforholdet i en annen form. Snakker av erfaring -nikotintyggis, sjokolade, snacks , brus, drops og karameller. * Begynn å trene ( trene oftere enn tidligere), følelsen av en sunnere livsti hjelper på. * Vent med å ta deg en fest en periode, selv blir jeg utrolig "svak" av alkohol, dvs jeg trur at jeg har full kontroll og bare kan ta meg en røyk.. Dessuten synes jeg ikke at det er like godt med vin nå som før. Det går over etterhvert. * Gå på kino, der inne kan du ikke røyke uansett og så er det godt å få tankene på noe annet. * ha alltid med deg en selvkontrollspakke med et par sigaretter i. På denne måten vet du at det er tilgjengelig, men du kan styre unna. * Fortell vennene og kolegaene dine at du har sluttet. Du kommer til å få mange støtteerklæringer. * Gå på røykfrie kafeer og nyt at du slipper å iritere deg over at det ikke er lov å ta seg en sigarett der. * Ikke bli en fanatisk antirøyker, la de som vil ta seg en sigarett få lov til å gjøre det uten formaninger. Og får du en som ikke har sluttet på besøk , la ham få ta seg en ved kjøkkenvifta el lignende. * Kjenn på kroppen din hvordan du forbedrer helsen for hver dag. * Gå en lang tur * Gi deg selv masse ros !!!!!!!! Håper du klarer det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malou Skrevet 11. februar 2003 Forfatter #14 Del Skrevet 11. februar 2003 En liten oppdatering er kanskje på sin plass siden jeg fortsatt får svar på denne tråden (takker, takker...) Jeg er nå røykfri på min 9 dag og det går faktisk etter forholdene strålende :D Selvfølgelig kunne jeg fortsatt tenkt meg en røyk i ny og ne, og jeg tenker fortsatt ganske mye på sigaretter, men jeg kan allerede nå merke at det går lenger og lenger tid mellom hver gang jeg tenker på røyk. Kan godt merke forbedringer, spesielt på pusten. Det føles som om pusterøret/lungene har blitt større. Veldig positivt og det gir meg absolutt ekstra motivasjon til å fortsette. Motivasjonen er så på topp som jeg aldri hadde trodd den skulle være. Nå brukte jeg også lang tid på å forbrede meg før jeg sluttet. Jeg tror nok det kan ha noe å si for meg. Sånn som jeg har det nå så føler jeg at jeg aldri vil røyke igjen. Så lenge jeg har det sånn er jo alt bra, selv om jeg er klar over at jeg sikkert vil komme i situasjoner der jeg kunne tenke meg en røyk. Men jeg har det sånn at når jeg allerede nå kan merke så stor forskjell, hva så om et par måneder? Bruker fortsatt nikotinplaster. Har blitt anbefalt av kursinstruktøren min (slutte å røyke kurs) at jeg godt kan bruke det sterkeste i en måned og så trappe ned, men det kan godt hende jeg prøver å begynne å trappe ned i neste uke allerede. Har ikke noe behov for å bruke nikotinpreparater lenger enn nødvendig, men hvis det kan hjelpe meg over den værste kneika, så er det hjertelig velkommen. Har også tyggegummi i veska, men bruker ikke særlig mye av det. Passer på å ikke ta en i hytt og pine og la det bli en vane istedet. Men de er gode å ha når suget kommer. Det blir i allefall flere og flere årsaker til at jeg vil gjennomføre dette. Foressten, som det bli antydet i et innlegg lenger opp... Jeg slutter IKKE å røyke først og fremst fordi dette er moderne. Jeg slutter først og fremst for min egen helse skyld. Deretter kommer det selvfølgelig flere andre faktorer som økonomi, tidsforbruk, at det blir vanskeligere og vanskeligere å finne et sted det er lov å røyke (selv om det fortsatt er liberalt her i Danmark i forhold til i Norge.) Dessuten har jeg kommet i gang med å mosjonere mer. Ikke det at jeg har blitt eller har planer om å bli noen treningsnarkoman av den grunn, men vil gjerne mosjonere mer enn det jeg gjør i dag. Har ingen siggaretter liggende hverken hjemme, i veska eller lignende. Ser ingen grunn til å friste meg selv unødvendig... Men selvfølgelig, det som hjelper noen, behøver ikke hjelpe en annen tilsvarende. Jennifer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 11. februar 2003 #15 Del Skrevet 11. februar 2003 Så bra! Når jeg så du hadde skrevet et innlegg til her, tenkte jeg at du hadde sprukket... Fy meg som har slike stygge tanker! Jeg feiret en måned uten røyk i går, og det er så deilig! Har du merket at det lukter mye bedre av huden din nå? Hvis ikke du kjenner det selv, så spør en kjæreste/mann/venn om de merker forskjell. JEg synes du skal gi deg selv en premie når det har gått to uker, det fortjener du! Hold oss oppdatert! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malou Skrevet 11. februar 2003 Forfatter #16 Del Skrevet 11. februar 2003 Tuji, jeg synes nesten det er premie nok i seg selv å merke hvor mye lettere det er å puste, at det ikke lenger stinker røyk av meg (spesielt på hendene), men jeg tror nok det er viktig å premiere seg selv på en eller annen måte. Samboeren min har lovt at han spanderer massasje på meg når jeg har klart meg en måned, eller evt en ny sykkel. Skal bare vurdere hva jeg har mest lyst på. På en måte frister massasjen mest, men en ny sykkel er jo heller ikke å forakte så blir det lettere å holde vekta nede også. Gratulerer med en måned uten røyk foressten. Flink har du vært Tuji Og til dere andre som har svart på innlegget mitt som også har sluttet. Hver stolte av dere selv. Dere har vært flinke! Jennifer (som ikke gir seg selv lov til å sprekke) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 11. februar 2003 #17 Del Skrevet 11. februar 2003 Stå på Jennifer! Husk at når røykesuget kommer sjeldnere og sjeldnere og det blir svakere og svakere etterhvert. Med meg tok det noen mnd før luktesansen kom tilbake, men WOW - det var helt fantastisk! Jeg syntes fremdeles at "fersk" røykelukt er deilig, men etter to minutter en den redusert til grumsom stank. Lykke til videre - hold oss oppdaterte! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde Skrevet 11. februar 2003 #18 Del Skrevet 11. februar 2003 Jeg må si at jeg fikk et nytt liv etter at jeg sluttet å røyke. Tok min siste sigarett den 13. oktober og er stadig like sjokkert over hvor lett det egentlig har vært. Og nå rjeg klarte å slutte - ja, da tror jeg alle kan klare det. Jeg har røykt i 24 år og i de fleste av disse årene har jeg nok røykt en 20-pakning til dagen. Da jeg sluttet i oktober, så kjøpte jeg meg nikotintyggi som jeg brukte etter middag og på kveldene - aldri på jobb. I slutten av januar merket jeg at jeg var blitt temmelig avhengig av disse tyggiene, så jeg kuttet dem ut - det var faktisk litt vanskelig i begynnelsen det også - men nå merker jeg ikke trangen lenger. Synes vi som klarer å kutte røyken er kjempeflinke - vi kan virkelig være stolte av oss selv - med god samvittighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sannasol Skrevet 12. februar 2003 #19 Del Skrevet 12. februar 2003 Hei alle røykesluttere! Jeg feirer nå 7 uker som røykfri. YEEE! Det har gått mye enklere enn jeg trodde hos meg også. Jeg har prøvd å slutte noen ganger før, og da har jeg sprukket etter få dager. Men, denne gangen er jeg så bestemt, at det holder i massevis. Så det er nok det viktigste når det gjelder røykekutt. Å være bestemt og veldig sta. Jeg har ikke brukt annet substitutt enn 3 stk. nikotinfrie Nicotinell. Var noe gratisgreier som kom i posten. nikotinen i disse er erstattet med cayennepepper. Funka bra det. Men, jeg har også bevisst unngått situasjoner som kunne fått meg til å sprekke. Har ikke gått på koselig kafè-besøk med en røykende venninne foreksempel. Uansett, stå på. Dette klarer du og alle vi andre som virkelig VIL!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 14. februar 2003 #20 Del Skrevet 14. februar 2003 Dette er min femte dag som røykfri. Går på kurs, men synes kun det er ok fordi vi da er flere i samme situasjon. Lederen av kurset forteller jo ikke akkurat noe nytt ! Dag 1 var verst ! I dag har jeg hatt sug tre ganger. Den jevne "sultfølelsen" var borte etter to dager, og det suget som har kommet i dag har vært utrolig sterkt. Kanskje det kommer av at det er helg og slappe av.................... MEN ikke fa.. om jeg skal begynne igjen ! Dette skal jeg klare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå