Gå til innhold

Fyll


Gamal

Anbefalte innlegg

Man er langt ifra full ved promille på 0,2, og barn vil ikke merke noe når man sitter hjemme i egen stue og tar et par glass vin. Det kan derfor ikke kalles uforsvarlig.

Noe annet er når man sitter i en bil, og risikerer både egen og andres liv og helse, fordi man i en presset nødsituasjon kanskje ikke reagerer akkurat like lynkjapt som man ville ha gjort uten promille på 0,2.

Det er ikke dermed sagt at man ikke vil være istand til å reagere like kjapt som før, men det vet man ikke, og en regel er nå en gang en regel.

Endret av Sumiko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det om å gjøre å svare frekkest mulig her på Kvinneguiden?? Jeg bare lurer. Etter å ha lest noen svar her, så er jeg fryktelig glad jeg ikke har registrert meg med et nick. NEI, man er ikke full etter 2-3 glass vin, i sofaen hjemme, og NEI, det er IKKE det samme som å kjøre i påvirket tilstand. Er dere helt tullerusk?? :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyllekjøring har ikke en grense på om man er full eller ikke, men om man har promille i blodet. Altså alkohol i blodet. Nivået er satt slik det er fordi man naturlig ved hva man spiser kan få en liten mengde alkohol i blodet.

Slik grensen er satt nå kan man risikere å blåse gult om man snuser f.eks.

Å være full hjemme så det går utover barna syns jeg grensen går ved det å oppføre seg annerledes, slik at baran syns det blir ubehagelig å være i nærheten av. Hjemme syns jeg det er fint at barna lærer at å ta et glass vin er normalt, men en flaske er for mye....

Men det forandrer seg vel som regel når barnet blir tenåring og får egne erfaringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Gamal_*

Enkelte av innleggene her nærmer seg det jeg tenkte litt på i innledningen. Det som følger skal ikke forstås som et forsvar for kjøring med promille, men er mer uttrykk for min reaksjon på avisoverskrifter og omtaler av folk som kjører med promille. Jeg har også venner som faktisk har blitt tatt i kontroller med dagen-derpå-promille, og skal jeg være helt oppriktig må jeg vel innrømme at jeg antakeligvis har kjørt bil med dagen-derpå-promille selv også. Antakeligvis, for jeg har ikke oppfattet meg som påvirket og vet ikke om jeg har ventet lenge nok eller ikke.

Tanken var egentlig at det å benevne folk som kjører med 0,3-0,5 i promille som fyllekjørere er egentlig å vanne ut begrepet fyllekjørere. Før kunne vi kjøre med opp til 0,5 i promille, og det var ingen som ville finne på å kalle en med 0,4 i promille for fyllekjører. Hva som regnes for fyll er med andre ord historisk, og selve begrepet fyll er et høyst tøyelig begrep. Å bli hengt ut som fyllekjører i avisene er en rimelig stigmatiserende greie og i mange sammenhenger kanskje ganske urimelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...