Gå til innhold

Fyll


Gamal

Anbefalte innlegg

Det har vært en tråd her om alkohol og barn. Dn har fått meg til å tenke litt om hva som regnes som beruselse. I dag står det i avisene om tidligere fru Sven O., som nå skal sone for fyllekjøring.

Og da er det det slår meg: hva er det som skal regnes som fyll? Folk mener det er helt greit å drikke et par tre glass med vin i selskap med ungene, for det går bra. Man blir jo ikke full, underforstått man endrer seg ikke.

Promillegrensen forkjøring av bil er 0,2 promille, blir man stoppet med 0,2 eller mer blir det betraktet som - FYLLEKJØRING.

For snittet av brukerne her på Kg vil jeg anslå at to glass vin gir en promille på 0,5.

Problemstillingen blir da som følger: Skal kjøring med promille på 0,5 betraktes som fyllekjøring, mens en "sofasitter" hjemme hos familien sin med en promille på 0,5 ikke er å betrakte som full? Fyllekjøring, fyll, full om dere forstår hvor jeg vil?

Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å kjøre med alkohol innabords er bare helt uakseptabelt.

Å sitte i en sofa risikerer man ikke å ødelegge andres liv. Et glass alkohol gjør noe med deg, uansett om det føles eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemstillingen blir da som følger: Skal kjøring med promille på 0,5 betraktes som fyllekjøring, mens en "sofasitter" hjemme hos familien sin med en promille på 0,5 ikke er å betrakte som full? Fyllekjøring, fyll, full om dere forstår hvor jeg vil?

Synspunkter?

Dette er to vidt forskjellig ting. Du har ikke behov for så kjapp reaksjonsevne i sofaen hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøre med alkohol innabords er bare helt uakseptabelt.

Å sitte i en sofa risikerer man ikke å ødelegge andres liv. Et glass alkohol gjør noe med deg, uansett om det føles eller ikke.

Men hva med barna som må se på sin fulle mor? For grensen ved fyllekjøring er vel satt der fordi man er full, eller?

Har man ikke nok kontroll til å kjøre bil, har man da egentlig nok kontroll til at barna ikke synes du er ubehagelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med barna som må se på sin fulle mor? For grensen ved fyllekjøring er vel satt der fordi man er full, eller?

Har man ikke nok kontroll til å kjøre bil, har man da egentlig nok kontroll til at barna ikke synes du er ubehagelig?

Hva har det med saken å gjøre? Fylla og barn er uakseptabelt det også. Men det er jo en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er jeg enig i at det er uakseptabelt å kjøre bil m promille. Jeg har bare tenkt litt gjennom hva jeg har lest på andre tråder om å drikke alkohol med barn til stede. Der er argumentene for at det er helt greit at man ikke endrer seg selv om man tar et glass eller to. Men det gjør man jo vitterlig? Man får dårligere reaksjonsevne og et litt annet blikk på verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig er jeg enig i at det er uakseptabelt å kjøre bil m promille. Jeg har bare tenkt litt gjennom hva jeg har lest på andre tråder om å drikke alkohol med barn til stede. Der er argumentene for at det er helt greit at man ikke endrer seg selv om man tar et glass eller to. Men det gjør  man jo vitterlig? Man får dårligere reaksjonsevne og et litt annet blikk på verden?

Men man forandrer seg jo i løpet av dagen uansett. Om man blir litt livlig etter et glass vin, så skader det ikke. Så lenge det ikke er snakk om idioti da.

Å ta seg et glass med barn til stede er helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har det med saken å gjøre? Fylla og barn er uakseptabelt det også. Men det er jo en helt annen diskusjon.

Er det en helt annen diskusjon? Egentlig? Tenker litt på begrepene som brukes om de to sammenhengene, i den ene samenhengen er man full (hvis man aksepterer begrepet fyllekjører om en med 0,5 i promille), i den andre ansvarsfullt familieoverhode?

Endret av Gamal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har det med saken å gjøre? Fylla og barn er uakseptabelt det også. Men det er jo en helt annen diskusjon.

Les hele startinnlegget igjen så ser du at det ikke er en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke full av et glass vin..men kjøre bil hadde jeg ikke gjort, fordi det ikke er lov, men vil påstå at jeg ikke endrer meg så mye at ungene merker det på meg heller.., ja jeg tar meg gjerne et lite glass mens ungene ser på, men de har aldri sett meg full, eller at jeg har drukket så mye at de kan merke det på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke full av et glass vin..men kjøre bil hadde jeg ikke gjort, fordi det ikke er lov, men vil påstå at jeg ikke endrer meg så mye at ungene merker det på meg heller.., ja jeg tar meg gjerne et lite glass mens ungene ser på, men de har aldri sett meg full, eller at jeg har drukket så mye at de kan merke det på meg.

Er det fordi det er forbudt at du frastår fra å kjøre bil, eller er det fordi du mener det er uforsvarlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tove_*
Er det fordi det er forbudt at du frastår fra å kjøre bil, eller er det fordi du mener det er uforsvarlig?

tror ikke det hadde vært uforsvarlig med et glass vin innabords, antagelig under grensen og, men av prisnipp drikker jeg ikke noe når jeg kjører bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje begrepene vi benytter som er litt misvisende?

Det høres kanskje litt bedre ut hvis man bruker uttrykket promillekjøring?

At man koser seg med et glass vin eller to medfører vel ikke at man forandrer oppførsel eller blir synlig beruset.

Det at reaksjonsevnen reduseres en smule når man sitter hjemme hos seg selv spiller svært liten rolle. Når man befinner seg i en bil på halvannet tonn og som flytter seg 20 meter pr sekund så er det straks verre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

huff nå skammer jeg meg! :( igår kveld satt jeg og tok meg to glass hvitvin mens ungen min på 1 år så på! blir hun alkoholiker som voksen nå som hun har sett meg bli dritings på en fredagskveld? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tove_*
huff nå skammer jeg meg! :( igår kveld satt jeg og tok meg to glass hvitvin mens ungen min på 1 år så på! blir hun alkoholiker som voksen nå som hun har sett meg bli dritings på en fredagskveld? :(

det er det sikkert noen som syntes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kos dere med fylla dere. Barna kommer til å være stolte av dere når de vokser opp. "Mamman min kan drikke mere vin enn pappan din."

Helt ærlig?? Den der var dum. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et veldig godt spørsmål du stiller, trådstarter, og så vidt jeg skjønner deg rett så lurer du på om det egentlig er noen prinsippiell forskjell mellom å kjøre bil med promille eller sitte hjemme i sin egen stue med barn til stede, også med promille?

Jeg tror at hvis det var veldig vanlig at alle foreldre drakk flere ganger i uka og blei litt tullete vil det neppe skade noen barn. Altså hvis det bare er snakk om tull (ikke mishandling eller sosiale problemer som dukker opp i kjølevannet av høyt alkoholinntak). De fleste barn syns det er ekkelt når voksne har drukket, om enn små doser. Men skammen over å være det ene barnet som har "rare" foreldre kan bli en belastning for barn.

Vi har et veldig naturlig forhold til alkohol i dette landet, "det er jo tillatt". Når mange barn i Norge lider pga av foreldres alkoholmisbruk så er det likevel ofte store inntak det er snakk om. Og det er mye av det i Norge, dessverre. Men kanskje det ikke blir noen forandring på det før vi dødlige/vanlige ser på vårt eget misbruk (også kalt med pent, forbruk).

Men jeg er optimist, jeg tror at akkurat som med røyking vil det etter hvert bli vanligere at voksne ikke drikker med barn til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke innlogget for anledningen

Jeg skjønner hva du mener, trådstarter. Her er det tale om en prinispiell forskjell. Men barna merker ikke forskjellen mellom 1 og 1,5 glass, selv om alko-testen gjør det og selv om den fysiske reaksjonsevnen nedsettes slik at det ikke er tilrådelig å kjøre bil.

Dermed tror jeg barn fint kan tåle å se at foreldrene drikker - så lenge det drikkes med måte.

Jeg er selv barn av en "snill" alkoholiker. Min far drakk i hele oppveksten min og jeg reagerte ikke på det i det hele tatt. Det var slik det skulle være - trodde jeg. Jeg følte meg aldri utrygg fordi han drakk. Tvertimot ble han en langt hyggeligere og mer tolerant person etter at han hadde fått seg noen glass enn det han var i edru tilstand. Fulle folk og spritflasker på bordet er noe jeg kan huske fra min tidligste barndom - og jeg kan ikke et øyeblikk huske at jeg følte meg utrygg av den grunn. Men så var da verken far eller drikkekameratene hans voldelige eller høyrøstete av seg heller. De ble bare muntre og glade.

Den eneste gangen jeg vet jeg syntes det var ubehagelig var da en kompis av min far kom inn på rommet mitt og ville ha godnattklem. Da var jeg blitt 12 år og likte ikke at en voksen mann kom ubedt inn på mitt rom. Heldigvis skjedde det aldri igjen.

Mitt anstrengte forhold til fars drikking kom først etter mange år, da jeg så hvordan helsa hans langsomt begynte å forringes etter mange års alkoholmisbruk. Det var ingen morsom opplevelse, og den dag i dag synes jeg det er trist å vite at han har ødelagt så mye for seg selv.

Min konklusjon i forhold til det opprinnelige spørsmålet er at det er helt greit om man drikker med måte selv om barna er til stede. Barn reagerer på foreldrenes oppførsel, ikke på hva de har i glasset. Så lenge barna ikke føler at foreldrene forandrer seg og at hjemme er trygt å være, tror jeg det er greit. Det foreldrene må være oppmerksomme på er at barn gjerne vil beskytte foreldrene og dermed er det ikke sikkert at barna vil si fra om de finner drikkingen ubehagelig. Det gjelder med andre ord å ha et bevisst forhold til hvordan en selv reagerer på alkohol sånn at man stopper før man begynner å oppføre seg rart.

Siden mennesker har forskjellig toleranse overfor alkohol og siden de reagerer på forskjellig måte så mener jeg at dette med "personlighetsforandring" må være den beste målestokken innenfor husets fire vegger.

I forhold til bilkjøring stiller det seg noe annerledes - der har man lovverket å forholde seg til og vi har nå engang en promillegrense som er fastsatt ved lov så den må overholdes. Dessuten er det vel udiskutabelt at alkohol påvirker den fysiske og psykiske reaksjonevnen. Som en annen sa i et tidligere innlegg: Kravene til rask reaksjon er noe mindre når man sitter i sofaen enn når man sitter bak rattet.

PS. For dem som måtte lure så har ikke min fars overdrevne alkoholbruk ført til at jeg er blitt misbruker selv - jeg er knapt nok bruker. Jeg var totalavholdende i 20 år. Den linjen har jeg gått bort fra, men fremdeles drikker jeg svært lite alkohol og aldri så mye at jeg blir beruset. (Men kjøre bil gjør jeg ikke selv når jeg bare har tatt en munnfull øl.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med barna som må se på sin fulle mor? For grensen ved fyllekjøring er vel satt der fordi man er full, eller?

Har man ikke nok kontroll til å kjøre bil, har man da egentlig nok kontroll til at barna ikke synes du er ubehagelig?

Grensen for hvor mye du kan ha i promille når du kjører bil er på 0,2 eller noe sånt, er den ikke?

Det er ikke nok til at du kan kalles verken full eller synlig beruset, men det er en reell fare for at du ikke vil reagere fort nok ved en eventuell nødsituasjon - derfor har man ikke lov å kjøre bil.

Det har ingen ting med fyll å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...