Gjest Gjest Skrevet 17. november 2006 #1 Del Skrevet 17. november 2006 Hva er forskjellen på en livsdisposisjon og en døds disposisjon? Har jus 1 av..men klarer ikke skjønne det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 17. november 2006 #2 Del Skrevet 17. november 2006 En dødsdisposisjon er en disposisjon man gjør rett før man dør, fordi man vet at man snart skal dø. Eks. gi bort formuen til frelsesarmeen slik at arvingene ikke får noe. Man kan gi bort sin formue til Frelsesarmen når man er eks. 40 og frisk, men hvis man er 85 og alvorlig syk kan det ses på som en dødsdisposisjon, og det kan være grunn for arvingene for å gå til sak og kreve arv. Sånn tror jeg det er, uten at jeg er jurist. Mulig jeg tar feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Talula Skrevet 17. november 2006 #3 Del Skrevet 17. november 2006 Det er litt komplisert, jeg studerer jus selv, og jeg synes forklaringene i Lødrups "Arverett" kap/§ 22-24 var hjelpsomme. Med du har kanskje lest der? Hovedforskjellen er iallefall at hvis noe er å anse som en dødsdisposisjon så skal arvelovens formregler for testamenter følges, og også reglene om pliktdelsarv. Er det en livsdisposisjon er dette som hovedregel ikke nødvendig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brumma* Skrevet 17. november 2006 #4 Del Skrevet 17. november 2006 Livsdisposisjoner skal oppfylles av arvelater før han dør. Han kan råde fritt over det han eier mens hans lever. En dødsdisposisjon skal oppfylles etter arvelaters død, f.eks at han avtaler at naboen skal få huset hans når han dør. Det er en dødsdisposisjon og da gjelder reglene om pliktdelsarv og testament. Unntaket er hvis arvelater får en motytelse mens han lever (f.eks at naboen betaler han for huset mens han lever, altså selger det med betingelse om at han skal bo der til han dør ol. Man må da drøfte om salget hadde en viss realitet før arvelater døde eller om det var en skjult dødsdisposisjon.) ). Gaver gitt på dødsleie regnes som dødsdisposisjon (selv om arvelater jo teknisk sett fortsatt er i live). Ble vel ikke så enkelt forklart dette heller, men. Sjekk ut forelesningsnotatene til Lødrup. Jeg synes han forklarer det greit der! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2006 #5 Del Skrevet 17. november 2006 takk til alle som hjalp meg..og dagensdiva som sendte enn forklarende pm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_S_* Skrevet 18. november 2006 #6 Del Skrevet 18. november 2006 er visst mange som har eksamen på mandag( i jus?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå