Gjest Gjest Skrevet 18. november 2006 #21 Skrevet 18. november 2006 Men for å ta et eksempel på en jeg kjenner som jeg mener har en usedvanlig sterk psyke. Hun hadde en vanskelig oppvekst med misbruk. Hun hadde noen ekstremt tøffe tak i ungdomstiden, med innleggelser og selvmordsforsøk. Hun klarte imidlertid å komme seg igjen på en måte som ingen hadde trodd. Ble vel nærmest gitt opp av de rundt henne (også fordi mange som har vært gjennom det samme ender opp som uføre). I dag er hun i jobb og har det veldig bra. Det er også noe med innstillingen hennes. Hun lar ting gå innpå seg, og er ikke redd for å møte vanskelige følelser, men hun nekter å legge seg ned i lengden. Hun er virkelig en av de mer positive personene jeg kjenner, uten at det blir overfladisk (ref. "Kunsten å tenke positivt"). ← Enig i dette (om det er noe man kan være enig i, da, det er det kanskje ikke?) - at det er en tøff måte å takle ting på. Jeg har ei venninne som har hatt en rimelig hard barndom, og som helt klart kunne vært ganske "ødelagt" som voksen. Men hun har virkelig gått inn i det som er vanskelig og hatt som mål å komme seg gjennom det, utvikle seg og "avlære" ting. Og hun klarer det som bare det. Det er utrolig bra - og sier mye om en sterk psyke selv om hun har vært innom flere stadier av "svakheter" underveis, uten å gå i detaljer. Det med å ha (eller jobbe for å få) kontakt med egne følelser, å prøve å forstå reaksjoner osv tror jeg er veldig viktig. Jeg har også kjent en annen person som BÅDE jobbet aktivt med en del ting hun sleit med, OG som var helt på bærtur når det gjaldt andre sider av seg selv/forhold til andre. Hun manglet totalt selvinnsikt på visse områder. Da er man kanskje både sterk og svak samtidig. Og egentlig har vel de fleste litt av begge deler...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå