Gjest care Skrevet 3. februar 2003 #1 Del Skrevet 3. februar 2003 http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/02/03/360525.html Endrer vi personlighet når vi sitter på nettet? Eller er slik at vi ikke tar andre alvorlig eller respekterer at andre legger ut om sine "problemer" inne på nette. Sier dere noen på nettet som dere ikke ville ha sagt IRL?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 3. februar 2003 #2 Del Skrevet 3. februar 2003 Jeg leste gjennom loggene fra dette chat-rommet, det var syk lesning. Jeg var inne på en nettside laget til ære for gutten tidligere i dag, skulle gi linken dit, men ser siden er tatt midlertidig ned grunnet for høy trafikk. De skal dog være tilgjengelige andre steder på nettet. Nå var kanskje dette chat-rommet litt spesielt, tror "klientellet" var hovedsaklig folk som var vennlig innstilt til ulike former for dop. Ripper, som gutten kalte seg, var fast bruker på den siden (tror jeg). Det man kan se veldig klart på loggene er at veien mellom spøk og alvor kan være veldig kort. Spesielt på nettet, der man ikke kan se hverandre inn i øynene... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 3. februar 2003 #3 Del Skrevet 3. februar 2003 Forferdelig trist. Angående det å endre personlighet på nett; jeg tror nok ungdom i en sårbar og usikker periode endrer personlighet mer enn hva mer voksne mennesker gjør. At ungdom utsettes for gruppepress forekommer både på internett og IRL. Det er viktig at vi lærer barna våre å tenke selv OGSÅ i internettsamenheng. Det kan virke uskyldig - ungdommene sitter på rommet sitt og surfer/chatter og foreldrene er så glade for at de er der lørdagskvelden og ikke ute og driver faenskap. Internettverden er for mange "Real life", det er her de har sine venner og med webkamera forminskes avstanden ytterligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veslejenta Skrevet 3. februar 2003 #4 Del Skrevet 3. februar 2003 Jeg har også lest gjennom loggen fra da "ripper" tok overdose. Ifølge det noen sier på kanalen, så har han prøvd å ta overdose før. Gutten har fått tak i all narkotikaen og tablettene før han går på irc. Han oppfordrer alle til å se på webcam'et hans mens han viser fram hva han har og ber de se på mens han får i seg det forskjellige. Det er mange som helt fra begynnelsen av sa at han ikke må finne på å få i seg alt det der og som var veldig bekymra for ham. Og når noen (få)skrev "spis mer" så skrev de vanligvis i neste setning "nei, ikke gjør det" eller at han måtte være dum som faktisk gjorde det. Denne gutten VILLE ta selvmord og de kunne ikke hindre ham... Han ga ut mobilnummeret sitt og en av dem ringte han opp for å få han til å holde seg våken. Problemet var at dette nummer ikke var registrert og han hadde gitt ut falsk addresse. Ingen kjente ham personlig og kunne dermed spore ham opp. Det ble prøvd å få opplysninger av ham, men uten å lykkes. I tillegg til dette var dette en kanal for dop-huer, og de var ikke veldig interessert i kontakt med politiet siden de var rusa selv. De prøvde allikevel, men forgjeves fordi de ikke visste hvem han var. Jeg personlig synes at avisen(e) har vinklet artikkelen på feil måte. Jeg mener ikke at han ble presset til overdose. Dette var et valg han hadde tatt, og ingen kunne stoppe ham. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 3. februar 2003 #5 Del Skrevet 3. februar 2003 Så grusomt da !!! :o Hvordan i all verden kan mennesker får seg til å "heie" et annet menneske til å begå selvmord??? Jeg fatter det bare ikke. Det er så utrolig tragisk! Og at de prøvde å få noen fra å ringe politiet da!! jeg blir dårlig ....det er jammen mange syke mennesker her på denne jorden. :cry: når det gjelder om man endrer personlighet på nettet når man chatter - så ja - på en måte. For det er mye lettere å være åpen med følelser og slikt når man kan skrive de ned - og tenke litt over hva man skriver - enn når man skal si det face to face. Det synes iallefall jeg ....Det er jo litt dumt da at det er slik ....men så er jo det også en måte å få ut følelser på. kanskje man uten chatten ville båret på de uten å dele de med andre ....? og når man har tastet slik med samme person over lengre tid så føler man jo etterhvert at man blir kjent ...men det er jo ingen garanti for at man er slik i virkeligheten som det man utgir seg for å være ..så man må nok vise litt vaktsomhet og ikke kjøpe allt..... Men uansett ...det selvmordet var tragisk - og jeg håper inderlig ikke at andre nå finner ut at de vil gjøre det samme ..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. februar 2003 #6 Del Skrevet 3. februar 2003 Kan ikke si at jeg helt klarer å stable på beina så forferdelig mye "synd på deg" følelser for denne karen. Forstå meg rett, overdosedødsfall er tragisk, men herregud, han må vel ha forstått at det ikke var vitaminer han stappa i seg, det var vel ikke akkurat et uhell heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Perser* Skrevet 3. februar 2003 #7 Del Skrevet 3. februar 2003 Stakkas :cry: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Perser* Skrevet 3. februar 2003 #8 Del Skrevet 3. februar 2003 http://www.ripperlogs.tk/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira Skrevet 3. februar 2003 #9 Del Skrevet 3. februar 2003 Ja, leste det. Helt forferdelig... :cry: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 3. februar 2003 #10 Del Skrevet 3. februar 2003 Nå har jeg lest hele loggen .....hvordan i helve** går det an å være så dumme og barnslige og umodne og jævli** og hjernedøde som de der tullingene han chattet med????? Er det jeg som er dum og naiv eller??? De satt fa** meg der og så på at han kreperte - og snakket om å ringe etter hjelp - men så var det ingen som gjorde det! Hva slags mennesker er det som oppmunter slik toskeskap?? I min verden er ikke mennesker slik! får lyst å grine ...fy søren for noen drittsekker - jeg håper virkelig at dette vil være hjemsøke de i drømmer og i hverdagen så lenge de lever de ynkelige livene sine ..... :cry: De har ingenting å være stolte av ..det de gjorde ( eller ikke gjorde ) er utlgivelig .... Jeg fatter bare ikke at det er mulig ..... for dem var det mer interessant å se hvor mye de kunne få i ham - enn å holde ham i live ..... Og han kan ikke ha vært særlig vel bevart selv heller . Herregud alle VET hvor farlig det er med slike stoffer ....tenk på familien hans ...så egosistisk av ham å ta livet av seg på den måten ....og så å vise seg frem på nettet da samtidig ..... tragisk ....skulle tro han syntes han var tøff slik han holdt på .....:-( sitte å skrute slik over hvor mye han kan ta ..... :o Nei ....jeg er nok dum og naiv ....mulig dette er virkeligheten for mange ...men det har ingen i mitt liv å gjøre .....jeg var heller ikke klar over at folk satt på nettet og stappet i seg dop en gang jeg ......sukk .....verden er grusom .... Unskyld språket mitt ...jeg snakker vanligvis ikke slik altså ..men nå strakk fine ord ikke til .....det hele er så tragisk ...verden er råtten ....og menneskene i den er råtten .....håper ingen av de jeg kjenner holder på slik ....eller noen gang kommer til å prøve noe slik ..... Huff :cry: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 3. februar 2003 #11 Del Skrevet 3. februar 2003 Leste også dette. Det var helt forferdelig. Det går ikke an å komme med slikt som: "han ønsket å ta sitt liv". Fader, vi alle må jo ta vårt ansvar. Det var jo tydelig at han ikke hadde det bra. Og han derre smoke2 typen, han burde få straff. Han satt på telefonen med han,,fucka han sikkert opp der og, slik som han gjorde over chatten. :cry: Næ, dette var ikke gøy å lese.... :cry: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Perser* Skrevet 3. februar 2003 #12 Del Skrevet 3. februar 2003 :cry: :cry: :cry: Uff dette her er tragisk! Jeg kan ikke forstå at han ville ta så mye.... han viste vel at ingen tåler så mye! INGEN! Det er tragisk og så trist! Tenk om mine barn kommer til å gjøre slik? :cry: uff guud så jævlig... hva ska man gjøre da? Hva ska man si? Tenk å finne sin egen sønn dø... det må være helt jævlig.... uff jeg har ikke ord, det kan skje med hvem som helst! Trodde før at jeg viste hva jeg skulle si (og gjøre) til mine barn hvis jeg oppdaget at de holdt på med noe, men nå er jeg ikke sikker på lenger om jeg vet en drit! :cry: Tenk å være så forbanna dum å gjøre noe slik! Han viste vel at så mye går da an ikke å spise! Rart at han ikke spydde alt opp igjen..... Forbanna og sint og lei meg for ingen kunne redde ham den kvelden! Ingen viste nr hans ingen viste hvor han bodde og moren lå og sov! Gud jeg håper at ingen andre opplever noe slikt igjen! Jeg trodde ikke at noen kunne være så dum å gjøre noe slik.. Nei jeg får gå og legge meg, hvis jeg får sove nå.... uff dette her er skikkelig trist :cry: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 3. februar 2003 #13 Del Skrevet 3. februar 2003 Jeg lurer på om det som 2trigga" hendelsen var kjærlighetssorg eller no. Han sa han hadde vært på date den dagen, kommenterte senere at dama ville "se det på bånd".. Lurer på om han kanskje hadde truet med å ta livet av seg (slik alt for mange gjør uten å mene det.. Det kan mistolkes men dere skjønner hva jeg mener), også har hun i sinne svart noe med at hun ville ha det på bånd..? :-? Det var noen få individer (bl.a. Hast) som prøvde å få fornuft i ham, men hva hjelper det når det drukner i flåsete kommentarer fra mange andre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milo Minderbinder Skrevet 4. februar 2003 #14 Del Skrevet 4. februar 2003 Herreminhatt.... jeg fikk den i mail, jeg............log, bilder og det hele. Stakkar lille gutt. Milo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 4. februar 2003 #15 Del Skrevet 4. februar 2003 Jeg lurer på om det som 2trigga" hendelsen var kjærlighetssorg eller no. Han sa han hadde vært på date den dagen, kommenterte senere at dama ville "se det på bånd".. Lurer på om han kanskje hadde truet med å ta livet av seg (slik alt for mange gjør uten å mene det.. Det kan mistolkes men dere skjønner hva jeg mener), også har hun i sinne svart noe med at hun ville ha det på bånd..? :-? Det var noen få individer (bl.a. Hast) som prøvde å få fornuft i ham, men hva hjelper det når det drukner i flåsete kommentarer fra mange andre? Nettopp ..... Og jeg kan bare ikke forstå at noen kan få seg til å si sånne ting ......at de ikke har en sperre inni seg som sier "hei ! stopp nå ...dette går ille .....han kommer til å ende opp med å ta overdose hvis vi fortsetter..." Tragisk .......han var en pen gutt ....... synd han ikke selv tenke over hva han gjorde ......at det gikk slik det gikk .... :cry: Og ja ...noen få prøvde da nokså halvhjertet å få ham fra det - men det druknet i de andres kommentarer .....skulle vridd hodet om på han der tosken som ikke sa noe annet enn at "Ripper is a gangster(???banditt???)" dette ble gjentatt gjennom hele loggen ..når de andre begynte å bli bekymret - så sa han dette her ...nei fy søren ...som om det er tøft å leke seg med dop ..... :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pepa Skrevet 4. februar 2003 #16 Del Skrevet 4. februar 2003 Spist er spist. Det hjelper ingen å være etterpåkloke, det er å plage seg selv. Å lære av en hendelse er noe helt annet enn å velte seg i medlidenhet og negative tanker om verden og menneskeheten. Jeg for min del tror ikke vi har fått hele historien her. Greit, veldig tragisk at sånt kan skje, men når sant skal sies så er det ikke mye mennesker kan gjøre for å forbause meg lenger. Utrolig dumt at det har blitt sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 5. februar 2003 #17 Del Skrevet 5. februar 2003 Herreguuud!!!!! Er det mulig???? Det jeg reagerte mest på var hvordan man kan SNAKKE om og tilkalle hjelp! Hvorfor var det ingen som gjorde noe? Kjente jeg ble fysisk kvalm nå!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 5. februar 2003 #18 Del Skrevet 5. februar 2003 .....skulle vridd hodet om på han der tosken som ikke sa noe annet enn at "Ripper is a gangster(???banditt???)" dette ble gjentatt gjennom hele loggen ..når de andre begynte å bli bekymret - så sa han dette her ...nei fy søren ...som om det er tøft å leke seg med dop ..... Vel, akkurat denne skapningen kan ikke klandres.. Du refererer til "pnbot" (tror jeg det var), det er en bot, et program, som er programmert til å reagere på ulike måter ved ulike kommandoer, altså om noen sier kun et nick, sier bot'en noe om det nicket, i tillegg til at den vilkårlig kommer med andre programmerte kommentarer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 5. februar 2003 #19 Del Skrevet 5. februar 2003 uff, man kan si hva man vil. kanskje det virket som om han ville ta sitt eget liv (selvom han sa han ikke ville, visste hva han gjorde), men hvordan kan folk bare sitte å se på??? De så hva som skjedde med han, han ene prata med han og allikevel bare vurderer de å ringe etter hjelp? Jeg skal være den første til å innrømme at min nestekjærlighet ikke er så tilstedeværende som den kanskje burde være, men det får da være grenser! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosepia Skrevet 5. februar 2003 #20 Del Skrevet 5. februar 2003 Synes dette er helt forferdelig!! :cry: Men jeg synes også at avisene har lagt dette frem på feil måte.. Ok.. kanskje han ble litt presset. men jeg tror han innerst inne visste at det kunne ta livet av han.. Det er mye mulig at det ligger andre ting bak dette.. Og disse personene som bare snakka om å ringe 911... Grr... At det går ann?? Håper de får sin straff... Jeg håper også at noen tar dette videre ut til ungdommen!! Ta det opp med ungdomsskole elevene, vgs-elevene!! Vis dem hva som skjedde. Gi dem loggen... Kanskje noen bare ler og sier at "det skjer ikke meg", men kanskje man også når ut til NOEN med det... Og dersom man når ut til noen, så hjelper det også! NOEN må da lære noe av dette... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå