Gå til innhold

Forliksråd

Anbefalte innlegg

Gjest dårlig betaler
Skrevet

Jeg fikk en forliksrådsdom for noen år siden i forbindelse med manglende betaling av husleie og telefonutgifter. Hadde ikke mulighet til å betalte hele beløpet med en gang så kreditorene trakk et beløpt fra trygda mi hver måned. Dette pågikk i 3 år, frem til sommeren 2006. Trodde nå at alt var tilbakebetalt, men fant ut idag at kun husleia er nedbetalt, ikke regningen til Telenor. Dette synes jeg er litt merkelig, ut ifra summen som ble trukket og at det pågikk i 3 år. Fikk aldri helt vite om kreditorene hadde ordnet en avdragsordning med trygdevesenet, bare antok at det måtte henge sammen sånn, siden det stod 'andre trekk' på 'lønnsslippen' for hver måned. Hvor kan jeg egentlig henvende meg for å finne ut av om hva disse 'andre trekk''ene stod for? Er det trygdekontoret som vet? Litt synd hvis både husleie og telefonregning er betalt ned, men inkassoselskapene ikke ahr registrert det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dersom saken har gått så langt som til forliksråd kan du regne med at om du skyldte feks 10 tusen i husleie er kravet som skal inndrives over det dobbelte. Så om du synes du har blitt trekt mye mer enn det opprinnelige husleiesummen de hadde utestående så er det nok saksomkostningene som har ballet på seg.

Gjest dårlig betaler
Skrevet

Det er sannsynligvis slik det henger sammen, men hadde vært greit å få en bekreftelse. Men først må jeg vite hvor jeg skal henvende meg for å finne ut av det.

Skrevet

Fikk du ikke en nedbetalingsplan? Samboeren min slet med en skattesmell som han bestred, og som dermed havnet i forliksrådet, trur eg, for noen år siden, og han fikk nedbetalingsplan og greier, vet jeg...

Skrevet

Lønnsansvarlig hos arbeidsgiver, i ditt tilfelle trygdekontoret, kan gi deg oversikt over hvor mye som er blitt trukket til nå, og hvem pengene har gått til. Namsmannen kan gi deg oversikt over den opprinnelige nedbetalingsplanen.

Gjest dårlig betaler
Skrevet

Takk for svar. Tror dere at det er namsmannen i den kommunen jeg leide i (Oslo) som jeg bør kontakte, eller namsmannen som tilhører hjemkommunen min, altså kommunen jeg skatter til?

Skrevet

Den namsmannen du ble innkalt til forliksråd hos.

Gjest dårlig betaler
Skrevet

Ok. Huff. Gruer meg til å kontakte vedkommende. Han vet jo hvem jeg er, kjenner foreldrene mine osv. Men men.. Må jo få en oversikt over dette styret her.

Er det slik at etter jeg har betalt vil anmerkningene slettes fra alle registre, for godt? Eller kan banker og de som vil lete opp dette også i framtida, 5 eller 10 år fra nå?

Skrevet

Når det er nedbetalt skal alle kredittanmerkninger angående saken slettes. Ikke alle kredittopplysningsfirmaer er like flinke til å følge opp dette, så dersom du blir kredittsjekket i fremtida bør de dobbeltsjekke at det er slettet, på den gjenparten du får.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...