Gå til innhold

Hjelp! Får besøk, trenger dessert!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne dagen begynner jo bra. Får besøk etter jobb i dag, og middagen går greit, det er jo bare å lage litt mer. Men da trenger jeg desset. Hjemmelaget dessert. Som går kjapt.

Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En dessert som går ganske raskt og som alltid imponerer.

Ta stettglass (vinglass) eller dessertglass eller kopper eller hva som helst (1 pr. pers).

Legg i vaniljekrem (ferdigkjøpt) nederst i glasset (mengde kommer an på hvor kraftig/stor dessert man ønsker).

Så tar man frossen bær (jeg bruker helst bringebær og blåbær) og legger oppå (så mye bær man ønsker). Jeg bruker sukret bær.

Gelantinplater bløtes opp. Uutblandet rød saft (hjemmelaget eller type husholdning-, blåbær-, solbærsaft fra butikken, ikke gøysaft) kokes opp.

Kjelen med saft settes i vannbad og gelantinen has i.

Helles så over bærene.

Jeg bruker ca. 1 plate mer gelantin enn saft og sist gang jeg laget det til seks personer brukte jeg 4 dl saft og 5 plater gelantin. Men det kommer an på hvor mye gele man vil ha over bærene. Det behøver ikke være gele til over bærene, bare så de "sitter fast".

Kan jo selvsagt også servere bærene uten gele over, men jeg synes det ser litt stas ut med den geleen, spesielt hvis man bruker gjennomsiktige glass. Da ser man fra siden først vaniljekremen og så bærene/geleen over. Veldig dekorativt.

Siden bærene er frosne stivner dette veldig fort. Desserten tar heller ikke så lang tid hvis man gjør ting litt samtidig her.

OBS! Husk å bruke noen glass som tåler å få varm saft i seg (jeg har ikke turt å bruke de finest krystallglassene mine).

Kan serveres med pisket krem på toppen evt. kremen blandet med vaniljekremen nederst i glasset.

Ble litt detaljert og krøkkete skrevet dette slik at det ser ut som om det er en veldig omfattende dessert å lage, men det er det ikke altså. :)

Gjest Gjest_wondergirl_*
Skrevet

Denne er veldig enkel og rask. Og det ble godt! Jeg brukte blåbær (kjøpte en pakke med frosne), men den er sikkert god med andre bær også - f.eks kirsebær, kanskje?. Den ble litt lite søt, så det kan være lurt å strø på et lag med sukker på bærene og ha melis på toppen.

Vaniljestangen erstattet jeg med litt vaniljesukker

Bjørnebær-clafoutis (eller terte om du vil)

Ingredienser:

60 g smør til formen

350 g bjørnebær

2 egg

80 g mel

80 g smør, smeltet og avkjølt

60 g sukker

1 ½ dl melk

1 vaniljestang, delt i to

Framgangsmåte:

Start med røren: Visp sammen egg og mel, ha i vaniljestang og melk, spe i det smeltede smøret.

Smør en paiform eller ildfast form ca 20 cm i diameter. Legg bjørnebæra i formen og slå røren over. Stekes i forvarmet ovn på 200 grader i ti minutter, skru ned varmen til 180 grader og stek videre i omtrent 25 minutter til. Den skal bli gylden oppå og helt fast. Dryss med sukker eller melis før servering – og server med en klatt pisket rømme eller fløte, gjerne med vanilje i.

Skrevet

Tusen takk!

Nå har jeg skrevet ut forslagene deres, og på vei hjem tror jeg at jeg handler inn frosne bær og så går jeg for Chelseas ide i dag. Vi skal ha en ovnsrett, og det blir litt hektisk å bake noe da. Men de andre høres også kjempedeilige ut, så de får jeg ta en annen gang.

Hvordan lager man sjokolademousse, forresten?

Skrevet

Eller ganske enkelt en fruktsalat med is eller krem til - nydelig og i tillegg enkelt og raskt! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...