fruenge Skrevet 3. februar 2003 #1 Skrevet 3. februar 2003 VÆr ærlige nå er dere snille. Dere som har laget noen av matretten fra J.O kjøkken, har dere blitt fornøyd? Jeg koser med med å se hans entusiasme, der han fyker rundt og får tilnærmet gastronomiske orgasmer, men ingen av de oppskriftene hans , som jeg har prøvd, har vært noe særlig godt. Og enkelte ting har vært rent vondt. Bare sånn for å oppklare så er det ikke denne kokken det er noe feil mer :D Og de er ikke blitt mislykket i form av for mye/lite kokt. De hr bare ikke smakt noe godt. Så hva med deres erfaringer, noen som er fornøyd?
Gjest care Skrevet 3. februar 2003 #2 Skrevet 3. februar 2003 Jeg ser ofte på han på tv og har to kokebøker, men har aldri laget noen enda. Kanskje jeg ikke bør gjøre det :-?
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 3. februar 2003 #3 Skrevet 3. februar 2003 Jeg holder meg til Nigella Lawson jeg- hun lager mye deilig upretensiøs mat. www.nrk.no/nigella Milla
fruenge Skrevet 3. februar 2003 Forfatter #4 Skrevet 3. februar 2003 Der er vi enige Milla! Mye bedre saker.
Fakse Skrevet 3. februar 2003 #5 Skrevet 3. februar 2003 Har brukt en del tips fra Jamie om hvordan han gjør ting, men sjelden hele oppskrifter. Vet veldig godt hva jeg liker, og er derfor god til å sile ut uaktuelle oppskrifter før de ender som "misslykkede" retter på middagsbordet. De eneste opskriftene jeg bruker ukritisk er de som står i "Bagateller". Har aldri opplevd at noen av de oppskriftene ikke har smakt godt!
Gjest Anonymous Skrevet 3. februar 2003 #6 Skrevet 3. februar 2003 når jeg ser jamie i aksjon, og han f.eks sier to spisesjeer olje, så har han alltid oppi litt mer.. kanskje det er best å ikke følge oppskriftene så slavisk i forhold til det som gir smak, og heller prøve seg litt frem med krydder, o.l? han har også de aller beste råvarer, og ypperlige komfyrer/gassovn, slik at du kanskje må justere litt på steketid og slikt også? må innrømme at jeg ikke har testet noen oppskrifter, men kommer nok til å gjøre det etterhvert, for jeg ble litt nyskjerrig nå... nigella er også god, og har kanskje en bedre kokebok? nå ble det plutselig middagstid. *ravna*
pusla Skrevet 3. februar 2003 #7 Skrevet 3. februar 2003 Jeg har to av Jamies kokebøker og synes de er noe "høyttravende" for meg som ikke er noen kokk av hans kaliber. Men har forsøkt ut to oppskrifter fra bøkene og de har blitt bra. Maten har smakt godt også. Men mye av det han foreslår virker litt sånn "rart". Tror han går for litt uvante kombinasjoner, kanskje derfor det ikke smaker noe særlig...
Gjest Embla s Skrevet 3. februar 2003 #8 Skrevet 3. februar 2003 Har en JO kokebok jeg aldri har brukt... Liker ikke typen, syns han er veldig...Show off. Vet ikke, ikke helt min type. Men; jeg plukker med meg gode tips fra programmene hans, for eksempel dette med å helle tilbake noe av spagetthi-koke-vannet i spagetthien, m.m. Sånne folk kan jo en hel del triks!
Gjest Frøken Dings Skrevet 4. februar 2003 #9 Skrevet 4. februar 2003 Jeg bruker Jamie Oliver bare for tips, følger ikke oppskriftene slavisk. Plukker opp det jeg synes høres greit ut og kombinerer det med min egen måte å lage mat på. Nigella Lawson er som andre sier et godt alternativ. Hun lager mat uten for mye mikkmakk, og jeg har aldri problemer med å finne ingrediensene, slik ofte er tilfellet med Jamie Oliver. Nigella er dessuten flink til å lage "familievennlig" mat, kjapt og enkelt!
pepa Skrevet 4. februar 2003 #10 Skrevet 4. februar 2003 Jeg har den første kokeboken til Jamie Oliver, men jeg må innrømme at jeg aldri har prøvd noen av oppskriftene hans. Han har mange, for meg, merkelige smakskombinasjoner. Men det er kanskje en del av suksessen? Hmm, må prøve en av oppskriftene en dag.
fruenge Skrevet 4. februar 2003 Forfatter #11 Skrevet 4. februar 2003 Ja, jeg har og plukket opp noen av tipsene hans, men jeg syns jo at en kokk av hans "kaliber" bør ha noe å fare emd når han skriver en bok. Kjøper ikke flere jeg hvertfall. Nigella fristelser er nest bok på listen, i den grad jeg skal kjøpe flere kokebøker. Det begynne å bli liten plass i bokhyllen på kjøkkenet. Men jeg har jo mange andre hyller ...
Gjest Pirium Skrevet 4. februar 2003 #12 Skrevet 4. februar 2003 Jeg bruker kokebøker generelt mest til inspirasjon. Også Jamie Oliver sine. Jeg har sans for enkel mat, og mye av det han lager er både enkelt og smakfullt. Jeg blar av og til gjennom bøkene hans og ser jeg noe jeg får lyst på, og så lager jeg min egen vri. MEN, så er jeg kokk selv da, og det gjør jo det hele så meget enklere :-) Om man ikke liker rettene i boken må vel handle mer om individuell smak enn om hvorvidt boken er bra eller ikke. Jeg har MANGE kokebøker. Flesteparten er utenlandske, og gjerne innkjøpt på reise. Men mange av dem får man i Norge også i en velassortert bokhandel. Jeg elsker å bla i kokebøkene mine. Å nå ble jeg sulten. Tror jeg får komme meg hjem, og lage litt mat :-)
fruenge Skrevet 5. februar 2003 Forfatter #13 Skrevet 5. februar 2003 Pirium Ja jeg er enig i smaken er individuell. Men før jeg skrev tråden hadde jeg et inntrykk at vi var flere som syntes "gutten var søt", men boken var ikke noe å skryte av. Og mitt inntrykk er bare blitt forsterket her inne. Ikke en her inne har frem til nå sagt at de har fulgt oppskriften og det ble bare så godt. Har egentlig aldri kommet over en bok hvor det er så mangeretter jeg er misfornøyd med. og tro meg jeg har mange kokebøker, fra inn og utland. Ingentign er som å leseen god kokebok. Så derfor er min oppfatning at kokebøkene til Jamie ikke er spes bra og jeg anbefaler egentlig ingen å kjøpe de. Og så er det jo sånn da at om man er en habil kokk så bør en jo lage sin lille vri på det meste, ikke sant.
MarianneE Skrevet 5. februar 2003 #14 Skrevet 5. februar 2003 Det avgjør saken!! I morra reiser jeg til byen og kjøper kokeboka til Nigella!!! Bakte forresten klementinkaka hennes her om dagen, KNALL GOD!!!!! Eneste er at det kan bli veldig sterk mandarinsmak på den, tror det kan være greit og bruke tre mandariner istedet for......
fruenge Skrevet 5. februar 2003 Forfatter #15 Skrevet 5. februar 2003 Og Nigella er ikke engang kokk, men mat kan hun lage.
-hild Skrevet 5. februar 2003 #16 Skrevet 5. februar 2003 Jeg har prøvd noen av oppskriftene til Jamie - bakte pizzaen (men hallo, går det an å mislykkes?) og universalbrøddeigen hans er ypperlig! Stekte også rødløk i ovn en gang, ala Jamie - det var også snaskens :-) Men jeg må nok innrømme at jeg bruker ham mest til tips, det skjer ofte at jeg lager mat ut fra halvannet matprogram på tv... ser at mandarinkaka til Nigella var en suksess :-) kanskje jeg får kjøpe mandler og mandariner og prøve!
Gjest gurimalla Skrevet 5. februar 2003 #17 Skrevet 5. februar 2003 Jeg har også brukt brødoppskriften til Jamie synes den er kjempefin. Jeg har flere ganger laget noen av de foccacia-variantene i boken. Jeg har også prøvd en fiskegryte, chili con carne og pizza oppskriftene hans. Jeg er veldig fornøyd.
Gjest Starya Skrevet 5. februar 2003 #18 Skrevet 5. februar 2003 Jeg fikk kokeboka hans fra en bokklubb nylig, hadde glemt å avbestille. :evil: Den ligger fortsatt i pappen. Skulle egentlig returnere den men det ble pinade så dyrt at jeg kunne like gjerne beholde den.. *gremmes* Når jeg er kommet over surmulinga kan det hende jeg prøver en eller annen oppskrift..
fruenge Skrevet 5. februar 2003 Forfatter #19 Skrevet 5. februar 2003 ok, jenter godt å høre noen som har positive erfaringer. Har ikke laget de brød tingen dere nevnte. Men jeg har tatt tipset hans om å ikk eha olje i pastadeigen, og det ble så mye bedre enn den gamle oppskriften jeg hadde. Mener ikke på si at han ikke har peil ,ble bare så skuffet når jeg laget rett etter rett som ikke ble godt.
Gjest Anonymous Skrevet 5. februar 2003 #20 Skrevet 5. februar 2003 Jeg har prøvd to oppskrivter fra JO - en med torsk og chili og en lammesteik med aprikos. Begge deler var veldig godt. Det jeg synes er kjipt med kokeboka hans (har den første) er at det er så utrolig mange sære ingredienser i oppskriftene hans, og dermed blir det ikke til at jeg prøver særlig mange av dem. De to jeg har prøvd var omtrent de eneste som ikke inneholdt så mye rart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå