Gjest Gjest Skrevet 16. november 2006 #1 Skrevet 16. november 2006 Sitter å funderer litt.....(tidlig ute) Vi flytter snart inn i nytt hus med en liten hage. Hagen er grovplanert, så vi har nok en jobb foran oss til våren. MEN hva er det vi må gjøre?? Vi ønsker oss plen og kanskje et blomsterbed (hvilke blomster? stauder? ettårig?) kanskje også en liten krydderhage..... Jeg er litt utålmodig, så vil nyte min nye hage så fort som mulig!!
Gjest HB Skrevet 17. november 2006 #2 Skrevet 17. november 2006 Vil anbefale deg å bruke tiden frem til våren med å planlegge. Kjøp eller lån på biblioteket bøker om hagen, og tenkt nøye gjennom hva du kan tenke deg. Husk på på hvordan sola er ned i hagen din, hvor du vil ha uteplass, skjerming mot naboen, lekeplass til barna osv. Det går jo an å legge ferdigplen, men får du sådd tidlig rekker du å få en plen i løpet av sommeren. I blomsterbedene bør du tenke på å velge blomster i ulike farger, som blomster til ulik tid og med ulik høyde (de høyeste står bakerst f.eks.) Hilsen Lille meg
exita Skrevet 17. november 2006 #3 Skrevet 17. november 2006 Bruk vinteren til å tegne, så finner du nok ut hvordan du vil ha det. Så er det ganske lurt å finne noen blomster som blomstrer tidlig og noen senere, slik at du har glede av de hele sommeren. Holder også på å tegne og drømme om min nye hage, der skal jeg bl.a. lage en liten mur av store steiner, som det også blir en utegrill i ( hvis mannen min orker å hjelpe meg da,hehe).
Gjest Gjest med sko Skrevet 17. november 2006 #4 Skrevet 17. november 2006 Bruk tid på å pønske ut hvor du vil ha trær og busker. De bør plantes først, siden de trenger tid for å bli passe størrelse...
Hu i Svingen Skrevet 17. november 2006 #5 Skrevet 17. november 2006 Sjekk www.hagegal.info Bra forum med massevis av hagetips.
Litago Skrevet 19. november 2006 #6 Skrevet 19. november 2006 Gratulerer med ny have! Disse sidene til Hus, hjem og hage er gull verdt: http://www.hushjemhage.no/ Sidene til Norsk Hageforum er også verdt en titt http://www.hageforum.no/
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2006 #7 Skrevet 19. november 2006 Bruk tid på å pønske ut hvor du vil ha trær og busker. De bør plantes først, siden de trenger tid for å bli passe størrelse... ← Enig i alt som er sagt her - planlegging er både viktig og gøy. Når det gjelder trær og busker så husk å tenke på hva konkrete vekster krever, hvor mye skygge og skjerming de gir og hva de evt gjør med jordsmonnet. F eks kan bartrær gi i overkant mye skygge om de er uheldig plassert, og de gjør jorda rundt dem sur. Bjørketrær kan drikke hundrevis av liter med vann hver dag i sommerhalvåret - noe som er bra for en dårlig drenert tomt, men som også kan ta knekken på andre busker og planter i nærheten. Hage er gøy:-) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå