Gå til innhold

hvordan kle seg elegant?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Per Spook har sagt at norske kvinner ikke kan kle seg.... Du kan være enig eller uenig i det. Flere norske kvinner kan sikkert kle seg elegant. Og mange norske kvinner gir blaffen i hva Per Spook sier fordi de trives med de klærne de selv går i og liker.

Men det er nå en gang sånn er det er mye fritidsklær i Norge og mange kvinner som kler seg litt for mye som sine tenåringsdøtre....

Det jeg vil vite er: hvordan kler man seg riktig? "Franske kvinner vet nøyaktig hva de gjør når de kler seg, men norske kvinner gjør alt galt! Sammensetningen av farger, stoffer og linjer, alt!" I tillegg sier han at foreldre må lære barna sine hvordan de skal kle seg. Men hvordan skal vi norske kvinner kunne klare det da når vi i utgangspunktet ikke kan kle oss selv!!! Jeg synes godt at Per Spook kunne kommet med noen tips jeg, ikke bare sagt at vi gjør det feil!

Hvor finner jeg ut hva det er disse franske kvinnene gjør!!!?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første er gjerne franske kvinner mindre enn norske, så de ser lettere elegante ut. De har nok også lært å føre seg feminint... Selv tror jeg jeg er ganske flink til å kle meg, om enn ikke klassisk så i hvert fall med fine sammensetninger av stoffer og farger (er rimelig estetisk). Men jeg GÅR ikke elegant, jeg klumser og river ned ting, har uforutsigbare bevegelser osv... Så da mangler jeg vel endel på å bli en riktig kontinental kvinne... Hehe.

I Sør-Europa er gjerne folk flinkere til å kle seg klassisk og tidløst. Mørke, men lette kjoler med diskret mønster, hele strømpebukser, ikke signe strømper eller hull, klassiske gensere i lammeull osv. De er nok også ganske kvalitetsbevisste, mye silke, ren ull, noe tweed osv. Dessuten er det ve viktig å ta vare på hår og ansikt så man kler klærne sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror eleganse også har med hvordan man har sminket seg og ser ut på håret. En jente med platinablondt/gult/tørt hår med ettervekst og masse klumpete mascara og orange foundation vil ikke se særlig elegant ut i mine øyne. Hvis man sminker seg pent og føner/styler håret hjelper det mye tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg aller mest feminin når jeg tar på meg knekort skjørt eller kjole. Skjørt kombinert med enkel genser/topp. Mikser ikke inn for mye sterke farger, da synes jeg det fort går over i grellt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig går jeg aldri i bukse. Går mye i 50-tallsstil og mørke plagg i naturlige stoffer, duse farger, perler, små diamanter (ikke ekte da, jeg er 18 år..), feminine skjorter, delikate høyhelte sko, naturlig sminke med glød i ansiktet og litt rødlig farge på leppene.

Klærne trenger ikke koste all verden, men det er viktig at det ser dyrt ut, eksklusivt ut ;) ikke slitt eller knall farger, ikke ovendreven sminke/parfyme, ikke både utringa topp og kort skjørt.

Det enkleste er å tenke på at kun en kroppsdel som skal være i fokus, og dus ned resten litt. for eks beina: Da har jeg en kort kjole (i for eks. beige), med litt polo preg i halsen, et dust kjede og noen sko som gir oppmerksomhet :)

Føner håret hver morgen og sprayer det lett. dette gir et naturlig stort og fyldig hår og det tar ikke lang tid heller :) jeg blir i alle fall omtalt som elegant og sofistikert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ikke ment som en fornærming av deg over, men jeg har ikke sett mange 18 åringer som ser elegante og sofistikerte ut! Får du til det så :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gir jeg egentlig ganske blanke i hva Per Spook mener... men han har jo rett i at det er mange som ikke kan kle seg.

Det viktigste tror jeg, er å innse hva man faktisk kler og ikke, og ikke gå i klær man ikke kler bare fordi det er mote. Man har mye å vinne på det. Har du ikke smalt liv, ikke gå med midjebelter bare fordi det er trendy akkurat nå. Fremhev fordelene dine, skjul ulempene. Dette er vel det viktigste med å kunne kle seg, det styggeste jeg ser akkurat nå er jenter med 30+ kg for mye som likevel skal gå i drainpipes.

Det samme gjelder også farger. Feil farge til et menneske ødelegger absolutt alt. Gå heller ikke med for mange farger. Jeg har en grense på tre farger til sammen i et antrekk, aller helst to.

Ellers har Rexina et poeng, alt med måte. Ikke prøv å fremheve alt på en gang. Ikke smink iøynefallende øyne OG munn. Ikke ha utringning OG kort skjørt. Ha noen diskrete smykker, ikke masse dilldall overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det kan være vanskelig selv til tider. Klærne må jo være praktiske og komfortable også, og høye hæler er jeg ikke glad i. Men jeg prøver å være litt mer elegant ved spesielle anledninger, til hverdags tar jeg det ikke så tungt!

Kommer litt an på hva slags jobb man har også, jeg har en fysisk krevende jobb og lange negler går ikke der i gården. Ikke kan jeg bruke klær jeg er redd for heller. Men jobber man f.eks. i et parfymeri er det viktigere å ta seg pent ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig går jeg aldri i bukse. Går mye i 50-tallsstil og mørke plagg i naturlige stoffer, duse farger, perler, små diamanter (ikke ekte da, jeg er 18 år..), feminine skjorter, delikate høyhelte sko, naturlig sminke med glød i ansiktet og litt rødlig farge på leppene.

Bortsett fra at jeg er 25 og bruker en del bukser også så var dette veldig meg :smilbla:

Er glad i klær av silke og lette stoffer, og har jeg på jeans bruker jeg ofte en søt og elegant topp til for å myke opp inntrykket litt.

Høye hæler er også et must for meg. Jeg er ikke så høy og føler meg veldig liten uten hæler. En annen ting er at man automatisk beveger seg mer elegant når man bruker hæler og det passer til nesten hva som helst.

50 talls stilen har alltid facinert meg og nå som den faktisk er på moten hamstrer jeg så jeg har, men den ser heldigvis ut til å vare ut våren også ;)

Er også veldig glad i blyant skjørt,hvitt og blonder.

Jeg dusjer og vasker også håret hver morgen siden det går til haka.Synes det ser bedre ut når det er renvaska med litt "luft" i, og sminken min er enkel ofte med rosa gloss.

Endret av ~Alwa~
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En flott eldre dame sa til meg engang at "Har du pene strømper og sko og er pen på håret ser du alltid velstelt ut". Ok, hun vokste opp i en annen tid, men det er mye visdom i dette.

Det hjelper ikke hvor flott kledd du ellers er hvis du kommer i utgåtte, skitne, upussede sko og håret ikke er viet oppmersomhet. Helhetsinntrykket raser. Du kan derimot ved hjelp av et par lekre høyhelte støvletter se superelegant ut i jeans og t-shirt. Særlig hvis du i tillegg er fin på håret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke ment som en fornærming av deg over, men jeg har ikke sett mange 18 åringer som ser elegante og sofistikerte ut! Får du til det så :tommel:

Tusen takk for komplimentet :)

Ja, jeg tror nok jeg får til dette, har fått en del komplimenter for stilen min. men jeg er som sagt veldig damete av meg og har veldig sans for marylin monroe-stil (kanskje litt mer prektighet men..), titanic og alle de fine klærne der, phantom of the opera og pariser stil er alle inspirasjon for meg, noe sex og singelliv, mest charlotte da men..

og nei, jeg driter ikke penger, bruker billige plagg med fint snitt og spriter opp litt med noen litt dyrere plagg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frk Åberg
Det viktigste tror jeg, er å innse hva man faktisk kler og ikke, og ikke gå i klær man ikke kler bare fordi det er mote. Man har mye å vinne på det. Har du ikke smalt liv, ikke gå med midjebelter bare fordi det er trendy akkurat nå. Fremhev fordelene dine, skjul ulempene. Dette er vel det viktigste med å kunne kle seg, det styggeste jeg ser akkurat nå er jenter med 30+ kg for mye som likevel skal gå i drainpipes.

Ellers har Rexina et poeng, alt med måte. Ikke prøv å fremheve alt på en gang. Ikke smink iøynefallende øyne OG munn. Ikke ha utringning OG kort skjørt. Ha noen diskrete smykker, ikke masse dilldall overalt.

Er enig i dette. I utgangspunktet så mener jeg at man må få gå med hva man vil, og jeg kan nærmest beundre litt store jenter som likevel går med veldig uflatterende plagg. Men det er jo ikke alltid det blir så elegant, det kan jeg vel innrømme.

Når det gjelder dette med trender, så er jeg veldig tilhenger av å ha sin egen stil, samtidig som man kan oppdatere med småting innimellom. Nå har jeg heller ikke økonomi til å bytte garderobe hver sesong, men jeg må le litt av at alle plutselig har på seg det samme. Norske jenter er veldig moteriktige syns jeg, men jeg syns likevel det er flottere med parisiske jenter. De har en mer tidløs stil, uten at det trenger å bli kjedelig.

Ang. smykker og sminke, så er jeg veldig opptatt av å ikke overdrive. Hvis jeg har på meg armbånd og øredobber med litt størrelse, så dropper jeg halskjede f.eks. Og jeg er nøye med at smykkene passer sammen; tar ikke på meg alt jeg syns er fint uavhengig av hverandre. Jeg sminker meg ikke så mye hver dag, men når jeg skal noe spesielt, er jeg opptatt av at sminken skal passe i stilen på klærne (i tillegg til at det skal passe meg). Forrige gang jeg skulle ut, hadde jeg på meg en knelang svart kjole og en svart cardigan. Da gikk det i røde lepper og negler og litt mørk grå øyenskygge. For meg ville det vært uaktuelt å bruke bronsefarget øyenskygge f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. smykker og sminke, så er jeg veldig opptatt av å ikke overdrive. Hvis jeg har på meg armbånd og øredobber med litt størrelse, så dropper jeg halskjede f.eks. Og jeg er nøye med at smykkene passer sammen; tar ikke på meg alt jeg syns er fint uavhengig av hverandre.

Helt enig. Jeg er smykkefantast, og går med noe hele tiden, men alltid bare én ting som vekker oppmerksomhet ved første øyekast. Enten store øredobber, eller et fint halssmykke eller et litt flashy armbånd. Har jeg stort armbånd, tar jeg på bittesmå øredobber, f.eks. Smykkesett er forresten noen av det verste jeg vet... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Helt enig. Jeg er smykkefantast, og går med noe hele tiden, men alltid bare én ting som vekker oppmerksomhet ved første øyekast. Enten store øredobber, eller et fint halssmykke eller et litt flashy armbånd. Har jeg stort armbånd, tar jeg på bittesmå øredobber, f.eks. Smykkesett er forresten noen av det verste jeg vet... :sjenert:

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit smykke gjer ein (nesten) alltid elegant. Til og med dei kjedligste antrekk kan bli elegante med rette smykker til. -Men så er eg nok ganske lite objektiv i denne sammenhengen siden eg er smykke designer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit smykke gjer ein (nesten) alltid elegant. Til og med dei kjedligste antrekk kan bli elegante med rette smykker til. -Men så er eg nok ganske lite objektiv i denne sammenhengen siden eg er smykke designer....

Oooh! Jeg elsker smykker, får ikke nok. Og det rette smykket gjør virkelig et antrekk. Har du noen hjemmeside med designet ditt? *nysgjerrig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klærne trenger ikke koste all verden, men det er viktig at det ser dyrt ut, eksklusivt ut ;) ikke slitt eller knall farger, ikke ovendreven sminke/parfyme, ikke både utringa topp og kort skjørt.

Det enkleste er å tenke på at kun en kroppsdel som skal være i fokus, og dus ned resten litt. for eks beina: Da har jeg en kort kjole (i for eks. beige), med litt polo preg i halsen, et dust kjede og noen sko som gir oppmerksomhet :)

Føner håret hver morgen og sprayer det lett. dette gir et naturlig stort og fyldig hår og det tar ikke lang tid heller :) jeg blir i alle fall omtalt som elegant og sofistikert :)

:klappe: Om bare flere var slik. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...