Gå til innhold

Eik parkett og møbler i bjørk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I den nye leiligheten vår er det eikeparkett (skikkelig lekkert!). I leiligheten vi nå flytter fra, er det imidlertid gulv i bjørk, og vi har selvfølgelig rukket å kjøpe en del møbler i bjørk (f.eks. bokhyller). Nå skal vi innrede den nye stua vår, og jeg lurer på om hvordan det vil bli med eikegulv og bjørkemøbler? Funker det sammen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går nok bra. Om 2 uker flytter vi til helt ny leilighet og der er det eikeparkett på gulvene og kjøkken i bjørk - og det er veldig fint! :D

Skrevet

Jeg tror også at det blir pent, jeg syntes det er fint med litt miks, det fremhever de forskjellige tingene mer enn om alt hadde vært helt likt. Jeg ville begrenset meg til disse to tretypene, ikke blandet inn noe annet som bøk, furu ol dersom dere skal ha noen nyanskaffelser. Malte møbler går til det meste dersom du trenger noe mer som kan passe til.

Lykke til i ny leilighet!

Skrevet

I vår nye leilighet har vi eikegulv i alle rom og kjøkkeninnredning, baderomsinnredning, klesskap og dører i bjørk. I tillegg har vi kjøpt spisebord i lønn (Som er nesten umulig å skille fra bjørk hvis det er skikkelig treverk og ikke laminat) og hadde et par vitrineskap fra før som også er i bjørk.

Vi har bodd i leiligheten i godt og vel to måneder og jeg er godt i gang med innredningen. Min erfaring er at disse to treslagene går godt sammen, men er veldig enig i at man ikke bør blande inn flere. Med lyse vegger har det også en tendens til å bli litt "farge- og karkterløst", så jeg har valgt å bruke sort/brunt/stål for å skape litt mer tynge og karakter i interøret. Det siste jeg har gjort er å kjøpe nye dørhåndtak (Philippe Starck - "Egg") i børstet stål til alle dørene. Det ble lekkert det :lol:

Skrevet

Et tips hvis man har bjørkemøbler (eller annet tre) som ikke passer sammen med andre ting man har.

Lakkbeis!! Fungere utmerket!!

Har selv brukt det på en del trehvite møbler som ikke passer mot det mørke gulvet.

PP

Skrevet

Husk også at treverk også har en "farge". Det kan være veldig pent å binde sammen de ulike tresortene med f.eks et teppe eller gardiner som tar opp fargene fra begge tressortene.

Skrevet

Det er snakk om møbler fra Ikea, dvs. de er i bjørkefinér. Og det er vel ikke mulig å male... men jeg tror det blir pent likevel!

Skrevet

Mine skap er også fra IKEA og de går kjempefint til parketten. Ingen grunn til å male dem!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...