Gjest litt kvalm Skrevet 16. november 2006 #1 Skrevet 16. november 2006 jeg kokte meg en fiskebit som hadde ligget i fryseren i noen måneder som jeg hadde fått av en hobbyfisker i familien. når den var ferdig skjærte jeg av en bit og spiste den. fisken smakte godt, litt tørr i smaken bare, skulle hatt en saus... men så ville jeg ha mer og skjærte av en ny bit. da fant jeg en ekkel mark... trodde først det var en blodåre men den var mye tykkere enn de pleier å være (de tynne svarte er vel blodårer). denne var minst 5 cm lang. 3-4 mm tykk og var lys i fargen med svarte tykke streker i jevnt mønster.... dette ble for kvalmt for meg så jeg hev resten men jeg har fortsatt store deler av fiskebiten i magen så jeg føler meg litt uvel nå. hva slags mark kan det være? riktignok har den vært fryst lenge og kokte ganske lenge på høy temperatur men likevel.... æsj. det kan vel ikke ha vært bendelorm vel?
Wildy Skrevet 16. november 2006 #2 Skrevet 16. november 2006 Uansett så er den helt sikkert død nå. Men ekkelt, ja....
Imax Skrevet 16. november 2006 #3 Skrevet 16. november 2006 Antakelig kveis. Ikke farlig, men litt ekkelt. Vanlig hos f.eks. torsk når det er utenom sesong (eks. sommer). Du fikk jo bare litt ekstra protein på toppen
Gjest KATTAstrofe Skrevet 16. november 2006 #4 Skrevet 16. november 2006 Kveis var også min tanke. Derfor bør fisken skylles godt i isvann før den tilberedes. Som sagt, ikke farlig, men ekkelt!
:-) anna Skrevet 16. november 2006 #5 Skrevet 16. november 2006 (endret) Men det hørtes ikke ut som kveis da. 5 cm og stripete?!! Jeg har aldri sett mønstret kveis. Kveis er dessuten ikke 3 - 4 mm tykk. Kveis ligger oftest i bukstykker, og ligger kveilet sammen i en "sirkel". Kan minne om en blodåre, men er veldig lett gjenkjennelig. Kveis er for øvrig helt ufarlig, og ødelegger ikke resten av fisken. Men det er mest apetittlig å plukke den ut da. Endret 16. november 2006 av :-) anna
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2006 #6 Skrevet 16. november 2006 Bendelorm kan gå inn i fiskekjøtt i flg. min far kokken, men så vidt jeg vet(ikke at jeg er så veldig bevandret i parasittenes verden) er bendelorm hvit, flat og leddete.
Gjest Gjest_pulverheksa_* Skrevet 17. november 2006 #7 Skrevet 17. november 2006 Men det hørtes ikke ut som kveis da. 5 cm og stripete?!! Jeg har aldri sett mønstret kveis. Kveis er dessuten ikke 3 - 4 mm tykk. Kveis ligger oftest i bukstykker, og ligger kveilet sammen i en "sirkel". Kan minne om en blodåre, men er veldig lett gjenkjennelig. Kveis er for øvrig helt ufarlig, og ødelegger ikke resten av fisken. Men det er mest apetittlig å plukke den ut da. ← Enig med deg i det det høres ikke ut som kveis, den er ikke stripete eller 3-4 mm tykk. Kveis er hvit, og ca 1 mm tykk og ligger kveilet sammen som du sier. En av de mest vanlige kveistypene er hvalkveis (Anisakis simplex), torskekveis er også ganske vanlig, den har sel som sluttvert. Ps. Kveis er kun ufarlig når den er død, altså fisken har vært frosset i minst 24 timer eller mer ved minst 20 minusgrader eller at fisken er kokt.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2006 #8 Skrevet 17. november 2006 ts her. jeg gravde litt i søplebøtta etter "måltidet" for å ta en nærmere titt på ekkeltheten. da så jeg at den ekle marken var hul i hver ende... og den tynnere marken var på en måte gjennomsiktig med mørke prikker inni. jeg tenkte på en blodåre da med koagulert blod.... og kanskje den tykkeste var en større blodåre kanskje? siden den var hul?
Gjest Fjellsippa Skrevet 17. november 2006 #9 Skrevet 17. november 2006 (endret) ts her. jeg gravde litt i søplebøtta etter "måltidet" for å ta en nærmere titt på ekkeltheten. da så jeg at den ekle marken var hul i hver ende... og den tynnere marken var på en måte gjennomsiktig med mørke prikker inni. jeg tenkte på en blodåre da med koagulert blod.... og kanskje den tykkeste var en større blodåre kanskje? siden den var hul? ← Hvor i fisken lå marken? Hvis den lå midt inni fiskekjøttet var det ikke en blodåre. En blodåre på fisk er heller ikke så tykk. Jeg synes også det høres mest ut som kveis, og kveis er ikke hvit som det sies over her. Den er lys brun. Den kan bli ganske lang, og de største kan bli nok så tykk. Ekkelt er det, men ikke farlig hvis den var død. Levende kan den være farlig å spise. Endret 17. november 2006 av Fjellsippa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå