Crazee Skrevet 3. februar 2003 #1 Del Skrevet 3. februar 2003 Litt som motvekt til rølpetråden "herreguiden" på snikk-snakk, men òg inspirert av eit innlegg på ein ekte herreguide: Kva er det som gjer ein mann til mann? Kva er det som gjer ei kvinne til kvinne? Og ikkje minst: Kvifor? Me har nok alle idear om kva som er maskuling og feminint, kva menn og kvinner kan gjera og ikkje gjera (på grunnlag av kjønnet) men altså: Kva er det, og kvifor meinar me det? (Innlegget eg refererte til: Ei kvinne skulle ta eit bilete av mannen sin og ein annan, og kom med oppfordringa: Gjer noko maskulint! Vedkommande (han andre mannen) vart litt opprådd - kva var maskulint, eigentleg?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milo Minderbinder Skrevet 4. februar 2003 #2 Del Skrevet 4. februar 2003 Skal vi like godt til et visst mon se bort fra de fysiske forskjellene med en gang, Crazee? Jeg formoder du ikke er ute etter en har pupper/har ikke pupper-diskusjon. Jeg regner med at du mer er ute etter en slags sjelelig forskjell...hvorfor tenker menn som de gjør, og hvorfor tenker kvinner som de gjør. Jeg åpner innlegget mitt, som du ser, med å bemerke at vi skal se bort i fra fysiske forskjeller, men det må dog faktisk kunne tas i betraktning at det gjennom evolusjonen nok har hatt en viss effekt - langs tanken om at vi utviklingsmessig alltid vil være et resultat av dialogen mellom arv og miljø. Som den Douglas Adams-leser jeg har oppfattet at du er, har du nok fått med deg hans oppsummering av hvordan en livsform utvikler seg, langs tre faser: Hvordan kan jeg spise, hva kan jeg spise og hvor skal vi ha lunsj? I menneskehetens spede begynnelse, etter at man hadde funnet ut hvordan man skulle spise, ble oppgavene fordelt i henhold til hvem som var best egnet til å få fatt i maten. Mannen var den som best fysisk var utrystet til å jakte, og dernest bære store hårete beist hjem til leiren, der kvinnen var opptatt med barn med mer. Kvinnen hadde således oppgaver som krevde en evne til å konsentrere seg i flere lag og dimensjoner enn de oppgavene mannen hadde. Jada..jeg forenkler litt her. Uansett....så fikk de fysiske forskjellene en innvirkning på hvordan menneskeheten innrettet sin kultur, og i det lange løp fikk det også en innvirkning på det evolusjonære plan - mannen fikk fysisk styrke, og en evne.....og dernest kulturellt betinget lyst til å jakte og skaffe til veie. Altså.....en evne og lyst til å konsentrere seg dypt og inderlig om få ting av gangen. Kvinnens oppgaver var mer mangfoldige og varierte. Hun skulle, mens mannen var ute på jakt, ta hånd om barn med den ene hånden, og sørge for system i den generelle forvirring med den andre, samt gjerne bedrive jordbruk med den tredje......osv. Altså.....en evne til å kunne tenke på, og fordele seg over flere ting på en gang. Når vi i dag har en sivilisasjon som etter Adams`s fremstilling befinner seg i "hvor skal vi ha lunsj?"-stadiet, så er den i henhold til evolusjonen såpass ung at vi faktisk ikke har fått tid til å endre oss. Vi er i bunn og grunn i dag mer eller mindre det samme kjøtt og blod som hogget i stein for 5000 år siden......og vips.....så videreutvikler vi hjulet, finner opp penger og forbrenningsmotoren og før vi vet ordet av det så har vi atomvåpen og kaffe lattè. Jeg vet ikke helt hva jeg ville med å skrive alt dette, men det er jo slett ikke så verst skrevet - er det vel? Uansett....forskjellen, utenom de relativt åpenbare fysiske, slik jeg ser det, mellom menn og kvinner, er denne: Menn har en større evne, på godt og vondt, til å forenkle ting. Jeg stipulerer begrepet "på godt og vondt" her, fordi det faktisk ikke bare er negativt å forenkle verden. Evnen, og i vår sivilisasjon blir det vel mer interessen, henholdsvis til og av å konsentrere seg dypt og inderlig om en ting tror jeg prosentvis er større hos menn. "Du tenker bare på en ting", er en frase vi alle kjenner - men det er ikke det jeg sikter til her. For å sette det litt på spissen: Selv om det er nyttig.....hvem er dum nok til å studere en så liten ting som en bananflue i mesteparten av sitt yrkesaktive liv? Jeg har ikke belegg for det, men jeg tror at den største delen av de som kan rubriseres under dette er menn. ikke misforstå: Det er ikke dumt å forske på bananfluer.....jeg bruker det som eksempel for å illustrere. Kvinnen, på sin side, har beholdt evnen til å ha den store oversikten. De er i stand til å ha flere parallelle tankeprosesser gående i sitt hode enn menn. De er flinkere til å se flere sider av en sak enn menn. Forbindelsen mellom emosjonell og logisk tankegang er mye bedre hos kvinner enn hos menn...og dette er nedfelt fra naturens side....den bro av nerver som forbinder og betjener kommunikasjonen mellom hjernehalvdelene er tykkere hos kvinner enn hos menn. Min påstand i så måte er: menn og kvinner har like mange poeng, om vi skal bruke det begrepet......men kvinnenes poeng er noe mer gunstig fordelt. De har bedre sosialt gangsyn og bedre intuisjon. Jeg vet ikke helt om jeg er inne på det du ønsker å ta opp, Crazee. Menn tiltrekkes av kvinnen og kvinnen tiltrekkes av mannen. For å svare på ditt siste spørsmål....hvorfor er mannen Mann, og kvinnen Kvinne? Tja......det bare er slik. Er det ikke fint, da? Arrester meg gjerne på punkter i min utredning..... Milo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 4. februar 2003 Forfatter #3 Del Skrevet 4. februar 2003 Fint og langt innlegg, Milo :-) For å ta nokre småting først: "Arrester meg gjerne..." Tja, eg vil ikkje seia at du tek feil i noko, så eg kan ikkje akkurat arrestera deg. Treng dog ikkje nødvendigvis gå god for alt du seier heller ;-) Om du er inne på det eg ønsker å ta opp: Ja - og nei. Dvs, eg er interessert i alle vinklingar, om det no er fysiske, kjønnsrollemønster (inngrodde eller moderne,) interesser, mote - kort sagt: Alt muleg. Å ta opp det fysiske/genetikken og forskjellar det skapar mellom kjønna er interessant, særleg med tanke på nye kjønnsrollemønster. Kven tilpassar seg best desse endringane av kvinner og menn? Kan nok gjera oss ein del tankar omkring det temaet, òg. For å svare på ditt siste spørsmål....hvorfor er mannen Mann, og kvinnen Kvinne? Tja......det bare er slik. Er det ikke fint, da? Joda, det er fint det. (Jaja, vanlegvis er det slik.) Men spørsmålet mitt var vel eigentleg, kva er det som gjer mannen til mann, og kvinna til kvinne. Er ein liten forskjell der. Åh, jo: Min påstand i så måte er: menn og kvinner har like mange poeng, om vi skal bruke det begrepet......men kvinnenes poeng er noe mer gunstig fordelt. De har bedre sosialt gangsyn og bedre intuisjon. Er einig med deg at menn og kvinner har like mange poeng, men kva er det som gjer hennar poeng meir gunstig fordelt? Er det endra kjønnsrollemønster i vårt moderne samfunn? (For utviklingsmessig sett har me jo fylt ulike roller.) Det er jo ein del andre spørsmål som stiller seg som følge av dette òg... (Huff, no byrjar eg å tenkja igjen.) Om du har rett, kva skeivhetar er det som følgje av dette, og korleis skal dei rettast opp (for at mannen ikkje skal bli taparen)? Om du tek feil, korleis er mannen sine poeng fordelt då? Hmmm - rotar eg meg vekk i frå det opprinnelege spørsmålet mitt no, eller er dette tett samanvevd? uansett, eg trur mange av desse svara vil gi seg sjølv om me greier å diskutere: Kva er det som gjer ein mann til mann? Kva er det som gjer ei kvinne til kvinne? Og ikkje minst: Kvifor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 4. februar 2003 Forfatter #4 Del Skrevet 4. februar 2003 Kom to gongar det innlegget... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milo Minderbinder Skrevet 17. februar 2003 #5 Del Skrevet 17. februar 2003 Hei, Crazee..... Går enda og grubler jeg..... Av og til bruker jeg lii lengre tid..... Jeg skal komme med svaret innen jeg blir grå i håret. Hvorvidt det faktisk blir dette spørsmålet som gjør at jeg blir grå i håret, skal bli artig å se. Milo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. februar 2003 #6 Del Skrevet 19. februar 2003 man blir ikke født mann, man sosialiseres til en... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 19. februar 2003 #7 Del Skrevet 19. februar 2003 D er bare en ting som er dummere enn en mann; to menn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redhead Skrevet 19. februar 2003 #8 Del Skrevet 19. februar 2003 Menn blir kun 12 år, siden bare vokser de... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. februar 2003 #9 Del Skrevet 20. februar 2003 Kvinner klarer ikke å diskutere seriøst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 20. februar 2003 #10 Del Skrevet 20. februar 2003 Dersom det stemmer som gjest sier at man ikke blir født mann, lurer jeg på hvordan babyer ser ut mellom bena når de blir født! Er det bare tomt der, og så vokser det fram et passende kjønnsorgan etter hvert? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 20. februar 2003 Forfatter #11 Del Skrevet 20. februar 2003 Dersom det stemmer som gjest sier at man ikke blir født mann, lurer jeg på hvordan babyer ser ut mellom bena når de blir født! Er det bare tomt der, og så vokser det fram et passende kjønnsorgan etter hvert? Ja - det var jo det som skjedde med ein indisk gutt - han levde som jente dei første 18 åra, men så byrja det å verke litt i skrittet - det var ein penis som dukka fram... (Stod på ananova.com tidlegare denne veka.) Men seriøst (utan at det var eg som var gjesten): Ein blir født hankjønn eller hokjønn. Hankljønn blir vanlegvis menn, og hokjønn blir vanlegvis kvinner. Men så er det ein del som blir begge delar, eller som blir motsett av det kroppen prøver å seia, eller ingen av delane. og det går ikkje an å sosialisere vekk. Men så var det manns- og kvinneroller, då. DET er sosialisering. Menn introduserte høghælte sko, leste eg - men stakkars den mannen som prøver det no. Og klede osv - masse har endra seg. Og oppførsel og roller; tidlegare skulle mannen vera den sterke og beskyttande - no for tida ser det ofte ut til at det er "pålagt" å skjelle ut mannen. (Sorry - forstår berre ikkje kvifor denne tråden òg skulle bli sånn "male bashing" (kva heiter det på norsk?) Uansett så er det forventa at mannen finn seg i mykje meir enn det kvinner må - til og med legalt...) Litt avsporing der - men fekk du svar? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2003 #12 Del Skrevet 24. februar 2003 In the hospital the relatives gathered in the waiting room where their family member lay gravely ill. Finally, the doctor came in looking tired and somber. "I'm afraid I'm the bearer of bad news," he said as he surveyed the worried faces. "The only hope left for your loved one at this time is a brain transplant. It's an experimental procedure, semi-risky and you will have to pay for the brain yourselves." The family members sat silent as they absorbed the news. After a great length of time, someone sked,"Well, how much does a brain cost?" The doctor quickly responded, "$5,000 for a female brain, and $200 for a male brain." The moment turned awkward. Women in the room tried not to smile, avoiding eye contact with the men, but some actually smirked. A woman, unable to control her curiosity, blurted out the question everyone wanted to ask. "Why is the female brain so much more?" The doctor smiled at the childish innocence and so to the entire group said,"It's just standard pricing procedure. We have to mark down the price of the male brains, because they've actually been used." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå