Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha prosjekt om Kristendommen. Men mangler en problemstilling om hva jeg skal velge å fordype meg i. Noen som har et forslag til en god problemstilling?

Videoannonse
Annonse
Gjest Fjellsippa
Skrevet

Hva med bibelens logikk? Hvor sannsynlig er det at Jesus var Guds sønn og stod opp fra de døde?

De lærde strides om når historien om Jesus ble nedskrevet, og noen mener det var ca. i år 150 e.kr. Hvis en historie hadde gått fra munn til munn siden 1850, og ble nedskrevet i dag. Hvor sannsynlig er det at den er korrekt gjenfortalt?

Dette var 2 tema. Ellers finner du mange historier i bibelen med logisk brist. Det er bare å velge og vrake.

Skrevet

Kristendommens imperialistiske natur er en spennende problemstilling, både historisk og i lys av alle korstogene til Irak, Afghanistan og andre steder der det enten finnes muslimer, olje eller en kombinasjon av disse.

Skrevet
Jeg skal ha prosjekt om Kristendommen. Men mangler en problemstilling om hva jeg skal velge å fordype meg i. Noen som har et forslag til en god problemstilling?

Kommer litt an på om det er på videregåande eller universitetsnivå.

Men ville uansett ikkje valt logikken i kristendommen, då dette er vanskeleg å vitskapeleg tilnærme seg.

Gjest hadde godt forslag.

Eg vil gjerne foreslå: Reformasjonen! Fordi det er at avgrensa tema, som du finn mykje stoff om. Du kan skrive kort eller langt alt etter kva oppgåva di er.

Lykke til med spennande oppgåve!

Mvh

T :)

Skrevet

Skal det være "kristendom ABC" dette her, eller hva som helst som har med kristendom å gjøre?

Et positivt innsteg kan jo være å skrive om f.eks. diakoni/diakonal virksomhet. Da kan du enten skrive noe historisk, eller om noen som driver med tydelig diakonal virksomher i dag, som Kirkens bymisjon, eller Frelsesarmeen.

En historisk avgrenset oppgave kan jo også være grei å forholde seg til, som noen over her nevnte.

Kan du ikke si litt mer om hva denne oppgaven skal være? Da er det lettere å komme med tips.

Skrevet

"Hvorfor blir kristendommen mindre og mindre viktig i samfunnet vårt?"

Skrevet

Og hvorfor øker vold og kriminalitet i takt med dette?

Dette burde være et interessant tema.

Skrevet
Og hvorfor øker vold og kriminalitet i takt med dette?

Dette burde være et interessant tema.

Vi har i det minste ikke korstog lengre...

Skrevet

Dårlig problemstilling siden den fremsetter en hypotese som sannhet.

"Kristendommens rolle i Norge før og nå" er litt mindre forutinntatt sånn rent vitenskapelig.

Eller "Blir kristendommen mindre og mindre viktig i Norge?"hvis man skal bruke din formulering.

Det er trolig et alt for stort tema å befatte seg med uansett, hva i alle dager skal brukes som kilder? Avgrensningen ville bli vanskelig, og det er fort gjort å ende opp med en hel masse synsing. Et interessant tema, men ikke det enkleste å skrive skikkelig om. Da måtte man i tilfellet bare undersøkt noe sånn helt konkret, f.eks. hvor mange som hevder de tror på Gud, prosentandel barnedåp før og nå eller lignende.

• 11 måneder senere...
Gjest Raptuza
Skrevet

" Kristen tros posisjon i dagens sekulære Norge"

Skrevet

En av de mest vanlige problemstillingene som man kan begynne med er: Hva er kristendom?

Lykke til- :fnise:

Skrevet

Ohoi for en gammel tråd!

Hva ble det til at du skrev om da?

Skrevet
Kristendommens imperialistiske natur er en spennende problemstilling, både historisk og i lys av alle korstogene til Irak, Afghanistan og andre steder der det enten finnes muslimer, olje eller en kombinasjon av disse.

Det har ikke vært noen korstog til hverken irak eller afghanistan.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...