Gjest Gjest Skrevet 16. november 2006 #1 Skrevet 16. november 2006 Er en idiot som har lurt meg for 500 kr, er ikke all verden, men det irriterer meg. Jeg har konto.nr hans og navn. Går det an å finne ut hvem dette er?
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2006 #2 Skrevet 16. november 2006 har du navn kan du jo forsøke telefonkatalogen eller lignende for å se hvor personen bor. Evt google. Er du blitt utsatt for svindel må det vel anmeldes til Politiet.
Gjest TS Skrevet 16. november 2006 #3 Skrevet 16. november 2006 har du navn kan du jo forsøke telefonkatalogen eller lignende for å se hvor personen bor. Evt google. Er du blitt utsatt for svindel må det vel anmeldes til Politiet. ← Er vel en 4-5 stk som har det navnet. Kanskje jeg skal true med politianmeldelse om jeg ikke får penga tilbake???
Leo Skrevet 16. november 2006 #4 Skrevet 16. november 2006 Du kan forsøke å overføre 1 krone til dette kontonummeret fra nettbanken. Da kommer kontoeierens navn og adresse opp før du blir bedt om å bekrefte overføringen, hvilket du selvfølgelig ikke gjør.
Titta Skrevet 16. november 2006 #5 Skrevet 16. november 2006 Du kan forsøke å overføre 1 krone til dette kontonummeret fra nettbanken. Da kommer kontoeierens navn og adresse opp før du blir bedt om å bekrefte overføringen, hvilket du selvfølgelig ikke gjør. ← Dette stemmer ikke. Det er kun når en betaler en regning til et firma at navnet kommer opp, ikke når en betaler til privatpersoner.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2006 #6 Skrevet 16. november 2006 Joda,det kommer opp. Har betalt til flere private. Ikke noe problem det.
Leo Skrevet 16. november 2006 #7 Skrevet 16. november 2006 Dette stemmer ikke. Det er kun når en betaler en regning til et firma at navnet kommer opp, ikke når en betaler til privatpersoner. ← I min nettbank kommer det opp selv om det er en privatperson. Det er jeg helt sikker på. Jeg skal imidlertid ikke påstå at det ikke finnes banker som ikke har dette i sin nettbank.
Gjest gjesta Skrevet 16. november 2006 #8 Skrevet 16. november 2006 Spretter opp navnet til husverten. Men må bekrefte ja. Men en krone kan man ofre.
Titta Skrevet 16. november 2006 #9 Skrevet 16. november 2006 Sikker på at dette ikke er fordi mottaker allerede ligger i mottakerregisteret? Har en betalt til mottaker før så blir infoen liggende inne i nettbanken, og når neste gang taster inn kontonr. så kommer all info du har lagt inn før opp. Så vidt jeg vet så stridet det mot personvernloven at navn og adr. på privatpersoner skal komme opp ved å taste inn kontonr. Ved bruk av KID og kontonr. (altså betaling til et firma) så kommer det imidlertid opp automatisk. Uansett. Dette er ikke mulig i bankene jeg bruker. Men, om det går i bankene deres så skal jeg vel heller tro dere. Selv om jeg altså i utgangspunktet mener at dette er lovstridig.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2006 #10 Skrevet 16. november 2006 Enig med titta her. Navnet spretter nok opp for at det allerede ligger i mottaksregisteret. men hvis han her har lurt henne for 500 kroner så har vel hun kanskje han inne fra før? Hos meg spretter alle firma opp (kid nummer eller ei) men private spretter ikke opp.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2006 #11 Skrevet 16. november 2006 Du kan ringe til banken og si du overførte feil beløp til vedkommende, og be om å få navn og telefonnr så du kan ordne opp i det. Det er slik vi gjør det på jobben hvis vi har betalt en faktura til feil kontonr.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2006 #12 Skrevet 16. november 2006 Du kan ringe til banken og si du har overført penger til feil kontonr, og be om å få navn og telefonnr så du kan ordne opp i det. Det er slik vi gjør det på jobben hvis vi har betalt en faktura til feil kontonr. ← Skrev feil i første innlegg, har rett opp nå.
Leo Skrevet 16. november 2006 #13 Skrevet 16. november 2006 Sikker på at dette ikke er fordi mottaker allerede ligger i mottakerregisteret? ← Helt sikker! Jeg overførte penger til min samboers bror her om dagen og det har jeg aldri gjort før. Hans navn kom opp sammen med den adressen han nylig har flyttet til og som jeg ikke har. Det samme skjedde for et par uker siden da jeg overførte til en fjern bekjent som jeg ikke en gang vet hvor bor.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2006 #14 Skrevet 16. november 2006 Helt sikker! Jeg overførte penger til min samboers bror her om dagen og det har jeg aldri gjort før. Hans navn kom opp sammen med den adressen han nylig har flyttet til og som jeg ikke har. Det samme skjedde for et par uker siden da jeg overførte til en fjern bekjent som jeg ikke en gang vet hvor bor. ← Hvilken nettbank bruker du da? Det har nettopp vært en sak om dette med at man ikke ser navnet til mottaker når man betaler med nettbank. En dame som overførte 500.000 kr til feil konto. Siden banken ikke har noe ansvar kand et hende dette kommer opp i rette som et erstatningssøksmål mot han som mottok pengene og brukte dem opp. Derfor har det vært mye skriveri om dette med usikkerheten når man bruker nettbank, og bankene selv har gått ut med at man må oppsøke banken selv for å sikre at det blir overført til riktig ktonr. Det er på bakgrunn av dette jeg stiller meg undrende til at det finnes nettbanker som har innført et slik system. Bankene er jo skeptiske til å utgi bankkontonr hvis man ikke begrunner hvorfor man trenger informasjonen siden det kan være fare for misbruk.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2006 #15 Skrevet 16. november 2006 Helt sikker! Jeg overførte penger til min samboers bror her om dagen og det har jeg aldri gjort før. Hans navn kom opp sammen med den adressen han nylig har flyttet til og som jeg ikke har. Det samme skjedde for et par uker siden da jeg overførte til en fjern bekjent som jeg ikke en gang vet hvor bor. ← Hvilken nettbank bruker du? Må si jeg ikke liker tanken på at alle kan få tilgang til navnet mitt via kontonummeret.
Gjest loren Skrevet 16. november 2006 #16 Skrevet 16. november 2006 Jeg har Postbanken, og hvis jeg betaler til noen kommer dte opp. F.eks betalte jeg til noen jeg ikke har kjøpt fra før på QXL en dag her, og der kom navn opp... husker ikke om adresse kom...
Gjest gjesta Skrevet 16. november 2006 #17 Skrevet 16. november 2006 Har ikke mulighet å legge inn navn jeg. Kommer likevel.
MellonCollie Skrevet 19. november 2006 #18 Skrevet 19. november 2006 Hvilken nettbank bruker du da? Det har nettopp vært en sak om dette med at man ikke ser navnet til mottaker når man betaler med nettbank. En dame som overførte 500.000 kr til feil konto. Siden banken ikke har noe ansvar kand et hende dette kommer opp i rette som et erstatningssøksmål mot han som mottok pengene og brukte dem opp. Derfor har det vært mye skriveri om dette med usikkerheten når man bruker nettbank, og bankene selv har gått ut med at man må oppsøke banken selv for å sikre at det blir overført til riktig ktonr. Det er på bakgrunn av dette jeg stiller meg undrende til at det finnes nettbanker som har innført et slik system. Bankene er jo skeptiske til å utgi bankkontonr hvis man ikke begrunner hvorfor man trenger informasjonen siden det kan være fare for misbruk. ← Jeg har Postbanken, og hvis jeg betaler til noen kommer dte opp. F.eks betalte jeg til noen jeg ikke har kjøpt fra før på QXL en dag her, og der kom navn opp... husker ikke om adresse kom... ← Titta litt på saken som gjest snakka om her . Og det står da tydlig at dette med innhenting av navn med inntasting av kontonummer kun skal vurderes.. Fant denne etter litt mer leting, og det står at banknæringen ikke anbefaler løsninger med å utgi navn. Jeg bruker også selv Postbanken, og der kommer det ikke opp navn på privatpersoner om jeg ikke har de inne? Kanskje personen du kjøpte av en konto registrert på seg som selvstendig næringsdrivende eller noe? Da vil jeg tro det er mulig han har knyttet opp kontoen med navn... Sporet litt av trådstarters spørsmål her, så sier meg bare enig med at du bør ringe banken og evt få telefonnummer der
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2006 #19 Skrevet 19. november 2006 I min forrige nettbank kom nav og adresse opp på en del (ikke alle) selv om det var første gangen jeg gjorde det. I mun nye nettbank skjer det ikke, irriterende
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2006 #20 Skrevet 19. november 2006 Kan hende de dere får opp navnet til er registrert i ocr-registeret. Men ellers skal det ikke være mulig å spore innehaver til kontonr på den måten, det har med personvern å gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå