Gå til innhold

Ringe firma etter at har mottatt "søknad mottatt"

Gjest Gjesten

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg søkt på flere jobber og jeg lurer på å ringe til disse for å høre om hvor langt de er kommet i vurderingen av søkere. Det er ca to- tre uker siden søknadsfristen gikk ut.

Er det noen av dere som jobber med ansettelser som kan svare meg på om dette bare er mas, eller om det kan være en positiv ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobber ikke med ansettelser, men jeg synes fint du kan ringe å sjekke ut hva den videre prosessen er. Men det er nok lurt å ha litt relevante spørsmål klart slik at det ikke blir et generelt "mas".

Lykke til i jobbsøkingen!

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ansatt folk, og syntes det var et helsikes mas... Det viser jo at du er interessert, men det forutsetter jeg faktisk at du er, siden du har søkt på stillingen! ;)

Men for all del - det kan være meg som var sær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre det er svært lenge siden du fikk "søknad mottatt" (et par måneder), eller de eventuelt har oppgitt en tidsplan som de ikke har overholdt, ville jeg droppet å ringe. Det blir bare oppfattet som mas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ansatt folk, og syntes det var et helsikes mas... Det viser jo at du er interessert, men det forutsetter jeg faktisk at du er, siden du har søkt på stillingen!  ;)

Nei, du er ikke sær. De fleste jeg har snakket med har nok å gjøre om de ikke også må svare på intetsigende telefonsamtaler også. Det oppfattes som bare mas, og man blir på jobbsøkerkurs frarådet å ringe hvis man ikke har noe å spørre om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville IKKE gjort det. De er nok veldig opptatt fra før av og derfor lite interresert i at alle ringer å maser slikt.

Er du aktuell kandidat for intervju, så ringer de til deg uansett.

At du ikke har hørt noe innen 2 uker etter søknadsfristens utløp, er ingen grunn til bekymring. Går det imidlertid 4-5 uker, så er du nok vanligvis ikke aktuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cosmic Girl
Har ansatt folk, og syntes det var et helsikes mas... Det viser jo at du er interessert, men det forutsetter jeg faktisk at du er, siden du har søkt på stillingen!  ;)

Da er vi ihvertfall 2 som er sære ;)

Hvis du er ute etter en selger-jobb vil det sikkert lønne seg å være pushy, men jeg vet mange som driver med ansettelser og som irriterer seg over (inkludert meg selv) 1) de som ringer og stiller spørsmål som de kunne funnet svar på i utlysningsteksten eller på hjemmesiden, 2) de som ringer rett etter at de har sendt søknad og lurer på om den har kommet fram, 3) de som møter på døra med søknaden sin og forventer at du skal ta den imot personlig og i tillegg gjerne ta en kopp kaffe og en prat der og da (spesielt hvis de allerede har ringt og spurt når det passer at de kommer, og du har svart at det ikke passer), 4) de som ringer deg kort tid etter ansettelsen og lurer på hvordan det går.

Jeg vet mange råder søkere om å gjøre mye av det ovennevnte, men hos meg oppfattes dette heller som mas enn som positivt. Det er som nevnt over; Du har jo allerede søkt på stillingen, og viser på den måten at du er interessert. Det holder for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, folkens. Jeg har hele tiden holdt en knapp på det som de fleste sier her at å ringe blir oppfattet som mas. Mye som blir formidlet på ulike jobbsøkerkurs som ikke burde bli sagt tydeligvis ;)

Hvorfor kan ikke en som faktisk har det som sin arbeidsoppgave å ansette mennesker holder disse kursene :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg søkte min nåværende jobb så ringte jeg. Og sjefen sa rett ut at det var så mange søkere at det var vanskelig å gå gjennom alle søknadene på en skikkelig måte. Men han ble oppmerksom på meg - og jobben ble min! Så for meg lønte det seg å ringe.

Jeg ble senere ansatt i samme bedrift for å ansette folk selv. Og på den arbeidsplassen så var det faktisk "positivt" at folk ringte å spurte litt om jobben. Jeg synes ikke det var noe mas i det hele tatt - det viste bare initiativ og interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ringe etter at søknaden er sendt ser jeg ikke mye poeng i. Men har man relevant spørsmål (som man IKKE finner svar på i annonsen eller på bedriftens nettside), så er det lurt å ringe kontaktpersonen. Som jobbsøker blir jeg nesten frustrert når noen har skrevet en så god annonse at jeg ikke finner noe å spørre om :ler:

Hvis man har vært på intervju og ikke hører noe på en stund så synes jeg godt man kan få lov til å ringe. Det viser bare at man fortsatt er interessert.

tingeling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg søkte min nåværende jobb så ringte jeg. Og sjefen sa rett ut at det var så mange søkere at det var vanskelig å gå gjennom alle søknadene på en skikkelig måte. Men han ble oppmerksom på meg - og jobben ble min! Så for meg lønte det seg å ringe.

Samme skjedde meg da jeg fikk meg ny jobb. Jeg ringte etter to dager og spurte litt mer utfyllende om stillingen og slikt. Den jeg snakket med var fra et rekrutteringsbyrå, og sa at det særlig når det er stillinger med mange søkere til, teller det postivt å ringe og følge opp.

Da jeg i forrige jobb ansatte mennesker, var det også der de som var litt mer pushy (eller interessert, som man også kan velge å se det) som endte opp med å få jobb.

Tror nok det er en stor forskjell på privat og offentlig sektor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...