Gå til innhold

Vannbakkels

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva fyller dere vannbakkels med?

Jeg er vant med syltetøy, krem (eller blanding av pisket kremfløte/vaniljekrem) og melisdryss - men andre litt spenstige forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bringebærfromasj er også godt som fyll.

Istedet for å bruke vannbakkels som dessert, kan du fylle dem med noe "salt" og spise som smårett/forrett. F.eks. soppstuing, eller fyll av hakkede hardkokte egg, hakkede soltørkede tomater, hakket løk, presset hvitløk, skinke, crème fraîche, majones, sennep og hakkede urter.

Skrevet

Jeg pleier å bruke sjokolademousse eller vaniljekrem og bjørnebær

Skrevet

Jeg fyller de med vaniljekrem og på toppen har jeg litt smeltet kokesjokolade :sikle:

Skrevet

Går ann å servere dem med en ostekrem inni også :)

Litt rester av blåmuggost + annen myk ost som man kjører sammen i foodprosessor, og blander med stivpisket/lettpisket creme fraiche, kan også blande litt urter i kremen, dette synes jeg er et litt spennende og deilig alternativ i alle fall ;)

Skrevet

jeg får ALDRI til vannbakkels! :frustrert:

Har prøvd 4-5 forskjellige oppskrifter, vært nøye på mål og på å ikke åpne komfyrdøra før de er avkjølt, men de faller bare sammen når de tas ut av ovnen og blir rå inni.

Noen som sitter på en idiotsikker oppskrift?

*håpe*

Skrevet
Noen som sitter på en idiotsikker oppskrift?

Denne bruker jeg, og vannbakkelsene blir alltid vellykkede.

Vannbakkels

2 ½ dl vann

125 g smør

125 g hvetemel

3-4 egg

Kok opp vann og smør. Sikt i hvetemel og rør til en jevn grøt. La koke i 4-5 minutter. Rør godt hele tiden. Avkjøl litt. Rør inn ett og ett egg. Sett røren med skje på bakepapirkledt stekebrett. Stek midt i ovnen ved 180 grader i 25-30 minutter. Stekeovnsdøren må ikke åpnes de første 10-15 minuttene. Avkjøl på rist.

Skrevet

Jeg har heller aldri problemer med vannbakkels. Jeg bruker samme oppskrift som Arkana, men jeg lar det ikke stå og koke. Jeg rører inn melet, og rører godt til deigen slipper "bollen". Lar deigen avkjøles litt før jeg rører inn eggene.

Min erfaring er at vannbakkels enten bør spises ganske raskt samme dag de lages, eller fryses så fort de er avkjølt.

Når de skal fylles etter å ha vært frosne, lar jeg de ligge 3-4 min på kjøkkenebenken før jeg deler og fyller dem (de er da fremdeles litt frosne og "kalde" inni...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...