Gå til innhold

Til alle veggiser...

Gjest Ninakanin

Anbefalte innlegg

Gjest Ninakanin

Det er mange grunner til at folk ikke spiser kjøtt.

Men til dere som ikke spiser det på grunnlag av at "det ikke er naturlig" og "vi har flate tenner, vi skal ikke spise kjøtt!" og "stakkar dyrene!" osv..

Vår nærmeste slektning er sjimpanser, og de spiser gjennomsnittelig 250gr. kjøtt hver dag. Dette kjøttet skaffer de ved å jage andre apekatter og rive dem i biter og spiser dem mens de ennå lever.

Hvorfor er det da så ille å ta godt vare på kveg og fe gjennom hele livet deres, og så slakte dem på human måte, for så å spise dem slik kroppen vår vil det? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er ikke jeg vegetarianer, men det er kanskje noe med at de ikke vil at andre dyr skal dø bare sånn at de skal få kjøtt, når de klarer seg uten det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Snart medlem*
Det er mange grunner til at folk ikke spiser kjøtt.

Men til dere som ikke spiser det på grunnlag av at "det ikke er naturlig" og "vi har flate tenner, vi skal ikke spise kjøtt!" og "stakkar dyrene!" osv..

Vår nærmeste slektning er sjimpanser, og de spiser gjennomsnittelig 250gr. kjøtt hver dag. Dette kjøttet skaffer de ved å jage andre apekatter og rive dem i biter og spiser dem mens de ennå lever.

Hvorfor er det da så ille å ta godt vare på kveg og fe gjennom hele livet deres, og så slakte dem på human måte, for så å spise dem slik kroppen vår vil det? :klø:

Nå er jeg ikke vegetarianer av de hensynene du ramser opp, men jeg må si at å henvise til genetisk likhet ikke skaper sannheter. Ta en titt på tennene til sjimpansen du, og deretter dine egne ;)

Slik tennene våre er i dag, kan vi ikke spise rått kjøtt slik som sjimpansene. Men vi har jo evnen til å tilberede, koke og steke kjøttet - men hvorvidt det gir noen argumenter for hvorvidt vi er "ment" å spise kjøtt er en annen diskusjon.

Og nei - det er ikke ille å " ta godt vare på kveg og fe gjennom hele livet deres, og så slakte dem på human måte, for så å spise dem slik kroppen vår vil det?", men nå er det da virkelig ikke slik kjøttindustrien gjør det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nei - det er ikke ille å " ta godt vare på kveg og fe gjennom hele livet deres, og så slakte dem på human måte, for så å spise dem slik kroppen vår vil det?", men nå er det da virkelig ikke slik kjøttindustrien gjør det heller.

Jeg tar fatt i denne jeg.

Hva legger man i dette? Er kjøtt som ikke kommer fra kjøttindustrien, f.eks vilt, OK / mindre ille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norwegian Blue

Klarer meg fint uten kjøtt jeg, men de som vil spise det, værsågod.

Hva legger man i dette? Er kjøtt som ikke kommer fra kjøttindustrien, f.eks vilt, OK / mindre ille?

Jeg ville tro det. Fordi mange som ikke spiser kjøtt, nekter fordi det er en protest mot kjøttindustrien. Går man ut i skogen og skyter en hare og spiser den, har jo det ingenting med kjøttindustrien å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, Ninakanin, i at det er naturlig for mennesker å spise kjøtt. Derfor har jeg ikke problemer med å spise vilt og villfisk. Grunnen til at jeg ikke spiser industrikjøtt, er fordi jeg personlig mener måten vi behandler våre husdyr på er avskyelig og jeg har ikke samvittighet til å støtte denne industrien med å gi den mine penger (= kjøpe industrikjøtt). I tillegg er det jo miljøhensyn og helsemessige årsaker som også spiller inn, og som forsterker min overbevisning.

Det betyr ikke at mine eller dine meninger er "riktige" eller "gale". Vi har bare forskjellige verdier og forskjellige måter å se ting på. Du lever etter dine verdier og jeg lever etter mine.

Edit: Så kanskje denne tråden ikke var ment for meg, jeg er jo pr. definisjon ikke vegetarianer. ;)

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er ok, og derfor er jeg ikke vegetarianer heller, men forsøker å hovedsaklig spise økologisk kjøtt, fordi jeg mener det er riktig i forhold til dyrene. Men det er jo ulike grader av det her, noen gjør som jeg, andre mener at å holde dyr i fangenskap uansett er galt, og spiser bare vilt. Andre igjen mener at å drepe dyr prinsipielt er galt, og spiser ikke noe kjøtt. Også har du veganere som mener at all bruk av produkter som kommer fra dyr er galt.

Uansett synes jeg trådstarters innlegg blir misvisende, mennesker er ikke sjimpanser, selv om vi har mye til felles. Ser man på menneskers fysikk ser man at vi er laget for å kunne spise det meste, men poenget til de fleste vegetarianere er at vi kan velge å la være å spise kjøtt, ikke nøvendigvis at vi er laget utelukkende for plantekost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Snart medlem*
Jeg tar fatt i denne jeg.

Jeg mener helt klart det, men det er mange som mener at det uansett er uetisk å drepe liv, enten det har levd vilt eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener helt klart det, men det er mange som mener at det uansett er uetisk å drepe liv, enten det har levd vilt eller ikke.

Hehe... Gjett hvorfor jeg skrev OK/mindre ille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg enten leste dette et sted eller hørte det på radio/tv.

Menneskenes fordøyelse system er laget for å fordøye vegetar mat, altså grønnsaker og frukt. Den har med tiden (for lenge siden) også tilpasset seg til å fordøye kjøtt. Mennesker er først og fremst plantespisere med evne til også å spise kjøtt. Et menneske klarer seg helt fin kun på vegetar mat, fordi kjøtt er ikke nødvendog for oss for å overleve. Men kroppen vår ville ikke klart seg kun på kjøtt. For det er ikke det den har utviklet seg til.

Dette er altså noe jeg har lest/hørt og syns det høres gangske logisk. Det var en vitenskapskvinne som sa det, huske ikke navnet. Støtter denne her.

Så hvis noen mennesker velger å kun spise vegetar mat så er det faktisk mer naturlig enn at de også spiser kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg enten leste dette et sted eller hørte det på radio/tv.

Menneskenes fordøyelse system er laget for å fordøye vegetar mat, altså grønnsaker og frukt. Den har med tiden (for lenge siden) også tilpasset seg til å fordøye kjøtt. Mennesker er først og fremst plantespisere med evne til også å spise kjøtt. Et menneske klarer seg helt fin kun på vegetar mat, fordi kjøtt er ikke nødvendog for oss for å overleve. Men kroppen vår ville ikke klart seg kun på kjøtt. For det er ikke det den har utviklet seg til.

Dette er altså noe jeg har lest/hørt og syns det høres gangske logisk.  Det var en vitenskapskvinne som sa det, huske ikke navnet. Støtter denne her.

Så hvis noen mennesker velger å kun spise vegetar mat så er det faktisk mer naturlig enn at de også spiser kjøtt.

En sannhet med modifikasjoner.

Menneskets hjerne ville ikke ha utviklet seg slik den har gjort uten at vi hadde begynt å spise kjøtt - det er vel faktisk påvist at den store evolusjonære endringen hva hjernens utvikling angår henger sammen med at menneskene begynte å drepe dyr og spise beinmarg o.a - som inneholder stoffer som gliacellene trenger. Hjernen utvikler seg mye til man er ganske mange år (20?), så det holder ikke med morsmelk. dette er helt spesielt for mennesker. Nå kan vi nok erstatte mange av stoffene i kjøtt med et godt sammensatt vegetarkosthold, så hva folk velger å gjøre i dag blir jo noe annet.

Men jo, det er "naturlig" for mennesker å spise kjøtt, selv om vi ikke er lagd for å drepe dyr med tennene.

Utover det er jeg som sagt tilbøyelig til å tro at man kan ha et fullverdig vegetarkosthold. Det er dessuten mange undersøkelser som tyder på at det ikke er sunt for mennesker, slik vi lever i dag i hvert fall (mye stillesitting, bl.a), å spise mye rødt kjøtt. I praksis har jo også de færreste produksjonsdyr noe spesielt verdige og gode liv, så det eneste veggisargumentet som er "dumt" i mine øyne er at vi bare er lagd for å spise planter.

De fleste rene planteetere (drøvtyggere, hovdyr, gnagere, haredyr, pandaer, koalaer) har tarmer som er flere meter lengre enn våre, med flere avdelinger (vom osv, eller aktiv blindtarmfordøyelse), masse breie jeksler og veldig solid tyggeflate - og de spiser gjerne 16-20 timer i døgnet. For ikke å snakke om at de gjerne enten gulper opp maten og tygger den en gang til, eller de spiser blindtarmslorten. Så naturlig rene planteetere tviler jeg sterkt på at vi er.

Menneskets fordøyelse er sammenliknbart med grisens mer enn noe annet.

Spiser kjøtt selv, med dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menneskenes fordøyelse system er laget for å fordøye vegetar mat, altså grønnsaker og frukt. Den har med tiden (for lenge siden) også tilpasset seg til å fordøye kjøtt. Mennesker er først og fremst plantespisere med evne til også å spise kjøtt.

Dette stemmer ikke helt. Men det kommer også an på hva en definerer som arten "menneske". At vi på forrige utviklingstrinn i stor grad spiste plantekost er de fleste enige om, men da var vi jo strengt tatt ikke mennesker heller. For det som gjorde oss til den arten vi er i dag, var bla denne endringen i kosthold.

Og så lenge det har funnes menneskelig sivilisasjon, så har det også blitt spist kjøtt, iom at forskerne alltid har funnet spor av kjøttspising, under arkeologiske utgravninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke det er særlig konstruktivt at vegetarianere påstår at mennesker er laget for kun å spise vegetarisk, dette er høyst sannsynlig ikke tilfelle. Med tanke på dagens husdyrindustri og hvordan den blir utøvd, så synes jeg heller ikke det er et særlig bra argument hverken for eller mot hva mennesker har gjort i tidens gang. Mennesker har gjort mye som var "naturlig" før som ikke nødvendigvis er det lenger i dag. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ylva Virvla

Det er overhodet ikke ille! Men så er det jo heller ikke slik det fungerer. Dyra lever innestengt store deler av livet, og mange av dem dør under transport.

Her kan du lese litt om hvordan kyllingen har det før den blir middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte for noen år siden av vitaminet B12 kun finnes i rødt kjøtt og Aloe Vera. Vet ikke om det stemmer, men det bleg meg i hvert fall fortalt den gangen.

For et par uker siden fikk jeg høre at over 40% av det norske folk mangler B12.

Og jeg mener at dersom man må spise kosttilskudd for å dekke opp for hva man får i seg/ikke får i seg gjennom dagen, så spiser man galt.

(Men da ser jeg bortifra at dagens produksjonsmetoder resulterer i at vi alle faktisk trenger kosttilskudd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt lei av denne diskusjonen jeg. Har detn ofte irl og det ender alltid opp med at jeg bare må jatte med, fordi veggisene ikke er interessert i å høre, bare å fresle.

De mener det er mere synd på vilt enn på de som står i fjøset også?

Det skjønner jeg ikke.

Her er det snakk om kyr etc som lever hele sitt liv i fjøs, men er ute på sommeren. De får sus silo vinteren igjennom. Men de får godt stell, i alle fall i de fjøsene jeg har vært i.

De fraktes med bil og er redde lenge før de dør.

Så har du rådyrene, de lever sine liv hele året igjennom slik de skal. I naturen. De føder, parer seg slik naturen har laget dem, og er lykkelige. En dag de står og beider og tenker lykkelige rådyrtanker sier det pang og de er ikke mer. De rekker ikke å være redde en gang.

¨Så jo, det er bedre å være rådyr enn ku. Så hvorfor er det mere synd på dem når vi spiser dem enn når vi spiser ei ku???

Og hva er dette med å spise egg, men ikke høna da? Har verpehønene det bedre enn kjøtthønene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mennesket har forøvrig alltid spist kjøtt på forskjellige måter. Rått eller tilberedt over åpen flamme.

Selv i huleboerens tid spiste vi mye kjøtt fra vilt som ble fanget med snarer og feller, eller drept med spyd eller liknende. Så at vi ikke er laget for å spise kjøtt er bullshit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ylva Virvla
Jeg er litt lei av denne diskusjonen jeg. Har detn ofte irl og det ender alltid opp med at jeg bare må jatte med, fordi veggisene ikke er interessert i å høre, bare å fresle.

De mener det er mere synd på vilt enn på de som står i fjøset også?

Det skjønner jeg ikke.

Her er det snakk om kyr etc som lever hele sitt liv i fjøs, men er ute på sommeren. De får sus silo vinteren igjennom. Men de får godt stell, i alle fall i de fjøsene jeg har vært i.

De fraktes med bil og er redde lenge før de dør.

Så har du rådyrene, de lever sine liv hele året igjennom slik de skal. I naturen. De føder, parer seg slik naturen har laget dem, og er lykkelige. En dag de står og beider og tenker lykkelige rådyrtanker sier det pang og de er ikke mer. De rekker ikke å være redde en gang.

¨Så jo, det er bedre å være rådyr enn ku. Så hvorfor er det mere synd på dem når vi spiser dem enn når vi spiser ei ku???

Vegetarianere spiser ikke kjøtt. Ergo er alt det du sier om hvem det er minst synd på av dyra irrelevant.

Endret av Ylva Virvla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på andre dyr som likestilt som oss, så langt jeg klarer å forklare det med mine ord. Når jeg oppfatter det sånn, er heller andre dyr en del av oss, like oss. Da blir det for meg å si at jeg burde spise kjøtt fordi noen andre(her sjimpanser)gjør det feil. Det blir ikke noen type eksistensiell bevis på noen ting, det er heller bare noe som noen sjimpanser gjør. That's it.

Derfor ender det under regelen for meg at:

Fordi 'mange gjør noe spesifikt' har heller sjelden hvert en rettesnor for mitt liv. Jeg tror på finne min egen vei og lytte til meg selv, som det virker på meg at de fleste andre tror på også. Fordi at et visst antall(100, 101) skapninger gjør noe, har aldri gjort det mere riktig.

Alikevel blir andre dyr ikonisert på en måte. De har ingen valg, og de er som en natur som ikke har vilje, de er et bevis, og noe fast, de er våre urinstinkter, og de blir behandlet som noen instinkter. Men det tror jeg ikke på. Det er ikke bare mennesker som utvikles og tar valg.. og derfor heller ikke de eneste som lever i et samfunn.

Endret av pace
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke kjøtt, men noe fisk. Har ingen gode og edle grunner til mitt valg, annet enn at jeg synes kjøtt er ekkelt og frastøtende. Har ingenting med at det er synd på dyrene o.l. å gjøre.

Jeg går gjerne i pels hvis jeg får råd til en noen gang jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...