Gå til innhold

Hvordan fant dere drømmetomta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det lurer jeg på. Vi har lyst til å bygge hus, men det er jo så få tomter som blir lagt ut for salg. Finnes det lister eller noe sånt man kan skrive seg på? Har inntrykk av at mange av de tomtene som selges aldri blir lagt ut på finn.no eller liknende steder.

Anyone?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ikke kommet så langt at vi har kjøpt tomt ennå, men vi har i hvert fall begynt å lete utenom det som annonseres.

Vi syklet tilfeldigvis forbi en ubebygd tomt en dag, og tilfeldigvis så var naboen til denne tomten utenfor. Vi spurte litt om tomten og fikk vite hvem som eier den, og fikk vite at de har brukt lang tid på å ikke bygge på tomten. Vi øynet et håp om at de derfor er interessert i å selge. Enn så lenge har vi ikke kontaktet dem, men vi har gjort flere andre undersøkelser også.

Jeg har sjekket området vi vil bo i for ubebygde tomter. På www.norgeibilder.no kan du finne flyfoto så du slipper å kjøre rundt. På flere kommuners nettside finner du kart med gårds- og bruksnummer for arelaene. Da ser du også om tomten har den størrelsen du kan tenke deg. Så tok jeg kontakt med kommunen og spurte om tomtene er regulert til boligfromål, om hvem som er eier og spesielle krav i reguleringen (som tomteutnyttelse osv.) Har også funnet ut kvadratmeterpris for tomter i området slik at vi vet omtrent hvor mye vi må regne med å måtte gi for en tomt dersom vi finner en. Nå gjenstår egentlig det å ringe til eieren og spørre om de er interessert i å selge....

Hilsen Lille meg

Skrevet

Jeg har sjekket området vi vil bo i for ubebygde tomter. På www.norgeibilder.no kan du finne flyfoto så du slipper å kjøre rundt. På flere kommuners nettside finner du kart med gårds- og bruksnummer for arelaene. Da ser du også om tomten har den størrelsen du kan tenke deg. Så tok jeg kontakt med kommunen og spurte om tomtene er regulert til boligfromål, om hvem som er eier og spesielle krav i reguleringen (som tomteutnyttelse osv.) Har også funnet ut kvadratmeterpris for tomter i området slik at vi vet omtrent hvor mye vi må regne med å måtte gi for en tomt dersom vi finner en. Nå gjenstår egentlig det å ringe til eieren og spørre om de er interessert i å selge....

Hilsen Lille meg

Der hvor vi har kjøpt, er bildene som ligger ute flere år gamle, så ingen av de bygde husene er med.......

Vi fant tomta på Finn, men vet at andre har kjøpt der via bekjente.

Skrevet
Der hvor vi har kjøpt, er bildene som ligger ute flere år gamle, så ingen av de bygde husene er med.......

Man bør jo sjekke i virkeligheten også om hvordan arealet er. Det er ikke like lett å se på et flyfoto om tomten er flat eller kjempebratt.

Hilsen Lille meg

Skrevet

Er det ikke litt frekt av folk og gå på privatpersoner på den måten som beskrevet ovenfor? Kjenner noen som eier den fine drømmetomta, og de får bare ikke fred ifra pågående personer som er frampå med bud på tomta deres. Dette skjer en fem-seks ganger hvert eneste år, og tiltagende de senere år.

Nå har det seg slik at disse ikke ønsker å selge en eneste liten flik av tomta si, de vil ha det de har, og er fornøyd med det. Men de er kraftig irriterte over alle de innpåslitne menneskene som jevnlig tar kontakt angående forespørsler om kjøp. De vil jo ikke ha noe med disse menneskene å gjøre, og føler seg derved plaget av dem.

Jeg mener derfor at det er uhyre frekt av mennesker å trenge seg inn på andre som aldri har bedt om å bli kontaktet verørende salg av sin eiendom. Skjerp dere, og tenk litt på andre også, ikke bare la tanken om egen vinning styre dere.

Skrevet
Er det ikke litt frekt av folk og gå på privatpersoner på den måten som beskrevet ovenfor? Kjenner noen som eier den fine drømmetomta, og de får bare ikke fred ifra pågående personer som er frampå med bud på tomta deres. Dette skjer en fem-seks ganger hvert eneste år, og tiltagende de senere år.

(...)

Hvis det er så plagsomt er det vel bare å sette opp en plakat på tomta om at den ikke er til salgs?

Skrevet

Nå har det seg slik at disse ikke ønsker å selge en eneste liten flik av tomta si, de vil ha det de har, og er fornøyd med det. Men de er kraftig irriterte over alle de innpåslitne menneskene som jevnlig tar kontakt angående forespørsler om kjøp. De vil jo ikke ha noe med disse menneskene å gjøre, og føler seg derved plaget av dem.

Jeg mener derfor at det er uhyre frekt av mennesker å trenge seg inn på andre som aldri har bedt om å bli kontaktet verørende salg av sin eiendom. Skjerp dere, og tenk litt på andre også, ikke bare la tanken om egen vinning styre dere.

Når man ikke har begynt å bygge på ei tomt etter fem år selv om man til og med har hatt en byggesøknad inne, er det vel ikke så rart man spør høflig om man vil selge. Det er ikke verre enn å svare nei.

Hilsen Lille meg

Skrevet
Hvis det er så plagsomt er det vel bare å sette opp en plakat på tomta om at den ikke er til salgs?

Ja, helst burde de vel ha gjerdet inn hele tomta med et to meter høyt gjerde :roll:

Jeg skal ikke selge bilen min - må huske å sette på skilt med "ikke til salgs".

Ikke skal jeg selge postkassa eller tilhengeren heller - må huske å sette skilt på dem også.

Hva med bikkja tro? Ikke til salgs den heller - Skal sette skilt på den så snart som mulig. Håper ingen tror det er navneskilt og tror den heter "ikke tilsalgs". Da kan det jo hende at noen av disse tomtejegerne synes det er så fælt at de melder meg til Dyrevernet.

Tror jeg skal låse inn alt jeg eier, så får jeg ha det i fred.

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Vi brukte flere år på å få ut en tomt i dette området. Spurte mange grunneiere, og fant til slutt en som var villig til å selge. Frekt? Kanskje, men jeg angrer ikke et sekund på det. Føler at jeg har funnet et sted jeg kan bo resten av livet. :)

Skrevet

Det er uhyre frekt av folk å plage andre mennesker som aldri har bedt om å bli plaget. Håper sannelig at griskheten din ikke tar en annen vending enn det du opplever nå.

Gjest Hedda Gabler
Skrevet
Det er uhyre frekt av folk å plage andre mennesker som aldri har bedt om å bli plaget. Håper sannelig at griskheten din ikke tar en annen vending enn det du opplever nå.

Hva mener du med den siste setningen din? :klø:

Dette er jo mennesker vi kjenner og prater med uansett, ser ikke noe galt i å ha spurt dem om de var interessert i å fradele en tomt fra eiendommen sin. Føler virkelig ikke at vi har plaget noen.

Skrevet

HEY!! Ikke ypp på yndlingen min :frustrert:
Gjest Hedda Gabler
Skrevet
HEY!!  Ikke ypp på yndlingen min  :frustrert:

Yndlingsgjesten min! :kyss:

Skrevet

Dette opplever min familie også, ettersom vi sitter på endel tomt. Men det er ikke plagsomt likevel, det er jo ikke akkurat slik at det står folk på døren vår kveld etter kveld...

Skrevet

Vi har kjøpt tomt nå, men holdt på å kjøpe en annen tomt ved å være så frekk av vi snakket med en nabo!!! Skrekk og gru!!!

Han ble så sint at han fant frem til den personen vi burde snakke med og hjalp oss. Han var også så irritert at han kom og pratet med oss hver gang vi var det og vurderte..

Nå endte det ikke med at vi kjøpte denne tomta, og nå er det noen som byggger der.

Den tomta vi endte opp med kjøpte vi gjennom kommunen faktisk! Vi var så "heldige" at de som hadde kjøpt akkurat den tomta hadde gått fra hverandre og dermed ble den ledig. Ellers var det bare drit-tomter igjen på feltet...

Så snakk med kommunen. De åpner felt både her og der. Og i vår kommune er det lagt ut flere nå, i det området vi har kjøpt. Det er ikke alltid det er så synlig at de er lagt ut, så det lønner seg å ta kontakt.

Og kjør rundt på steder der dere ikke har vært i miljøet dere ønsker å bo i, og spør folk!!!

• 3 uker senere...
Skrevet

I Kristiansand legges det knapt ut tomter. Trur det er veldig mangel på tomter og at når det fyrst legges ut så forsvinner dei i løpet av timer...og dei er gjerne dyre. :(

Skrevet

Snakk med kommunen der du bor. Det kan jo være at de har kommunale tomter for salg. Og de er ofte mye billigere enn det som selges på det private markede.

Lykke til med å finne drømmetomta :)

Skrevet

Vi kjøpte gjennom megler. Ba flere meglere om å ta kontakt om det skulle komme inn noen tomter, men den vi kjøpte lå allerede ute for salg hos en av dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...