Gå til innhold

Middagsgjester (2 og 6 år)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha middagsgjester på lørdag. Tilsammen blir vi fire voksne og to barn på hhv 2 og 6 år. Jeg tenkte jeg skulle gjøre det enkelt og ha pølsefest med potetmos og salat og stekt løk. Til dessert gele med vaniljesaus og gulrotkake. veldig barnevennlig med andre ord.

Men gubben mente at dette ikke var bra nok da det er skikkelig lenge siden disse har vært på besøk hos oss (før barn nummer to kom ;) ). Så noe mer enn pølsemiddag måtte det bli.

Mitt spørsmål er hva da? Jeg har ikke tenkt å stå i mange timer foran ovnen og så er det kun de voksne som liker maten. Vær så snill å hjelp meg med andre forslag til barne (og voksen) vennlig god mat.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noe med kyllingfilet, kanskje? De fleste barn og voksne liker det, og det trenger ikke være vanskelig.

Skrevet
Noe med kyllingfilet, kanskje? De fleste barn og voksne liker det, og det trenger ikke være vanskelig.

Helt enig i dette! Når jeg har gjester med barn, så lager jeg ikke pølsefest av den grunn. Det synes jeg virker litt "simpelt" faktisk. Mine barn spiser absolutt alt mulig, av den enkle grunn at de ikke har fått spesialbehandling.

Kyllingfilet-wok er kjempegod mat både til små og store!

Skrevet

Hjemmelaget pizza? Det syns da ihvertfall våre nieser (3 og 7 år) er stas å få når de er på besøk. Ellers er hamburger og pommes frites en hit.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Mine barn spiser absolutt alt mulig, av den enkle grunn at de ikke har fått spesialbehandling.

Når det kommer til mat og barn er dette også slik jeg tenker og vil oppdra mine barn, men så er ikke tilfellet for denne familien, dessverre. Barna er ikke vant til å spise grønnsaker og egen mat lages dersom ting ikke vil spises :frustrert:

Både kylling og pizza var veldig gode ideer. De skal jeg tenkt litt på videre. Må vri de små grå siden barna her er litt sære ;)

Gjest Gjest_Mowgli_*
Skrevet

Forret: Ciabbata med pesto (nam!)

Hoverdrett: Spaghetti Bolognese

Dessert: Sjokoadepudding/gele m/ vaniljesaus :Nikke: og sjokoladekake. ;) NAM!

Vedder på at ungene kommer til å bli fornøyde!

Skrevet

Kyllingfilet-wok

Noen tips til "saus" til woken? Jeg synes ofte det blir så tørt uten noen ting

Skrevet

Skinkestek og medisterkaker med brun saus og grønnsaker?

Desserten høres jo veldig god ut som den er ;)

Skrevet

Hva med lasagne? Det pleier jo unger ofte å like. Med salat og godt brød til.

Og varm sjokoladekake/brownies med is til dessert? Burde fungere fint for både store og små, det.

Skrevet
Hjemmelaget pizza? Det syns da ihvertfall våre nieser (3 og 7 år) er stas å få når de er på besøk. Ellers er hamburger og pommes frites en hit.

Pizza var det første jeg tenkte på også. Ellers har jeg inntrykk av at alle barn liker pasta. Da kan du lure inn noen grønnsaker i sausen også, f.eks. squash og ekstra tomater. Salat kan man ha ved siden av.

En ting jeg opplever at alle barn liker er fiskepudding i hvit saus med grønnsaker i sausen. For å gjøre litt mer fest ut av det kan du jo ta reker i til de voksne og servere det i sånne skjell som er laget av et slags brød/en slags kjeks (har glemt hva de heter). Dette lager man i en fei ved å kjøpe pakkker med hvit saus i butikken (bare tilsett melk og kok opp) og frossengrønnsaker (velg blomkålblanding eller amerikansk blanding for bitene er ikke så store, tilsett evt. ekstra blomkål og ost i sausen).

Skrevet
Kyllingfilet-wok

Jeg bruker alltis sweet chilli-saus ved siden av wok`en, men det kan kanskje bli i sterkeste leget for de to minste gjestene ;)

Hjemmelaget pizza, pasta eller lasagne høres ut som gode tips.

Gjest Fjellsippa
Skrevet
Kyllingfilet-wok

Du får kjøpt flere sorter ferdig woksaus på pose, hvis du ikke vil lage selv. De er ganske gode, og bare å helle i woken når alt er ferdig.

Skrevet

Mulig at jeg har ei jente som er litt sær i matveien. Hun spiser nesten alt mulig, men det eneste hun ikke vil spise er mat der ting blanda. Dvs at fiskepudding i saus er uaktuelt, det samme med gryteretter og lasagne. Får ho derimot fiskepudding, poteter, grønnsaker hver for seg på tallerken går alt ned, det samme med pasta, ikke bland kjøtt og grønnsaker i sausen. En toppers middag for jenta vår er Taco der ho får alt hver for seg på tallerken, eller tradisjonelle potetmiddager der ingenting er blanda i sausen.

Skrevet

Jeg tror det er ganske vanlig at barn vil ha ting hver for seg, det gjelder i hvert fall for jenta mi også. Hun vil se hva hun spiser. Og jeg må ikke prøve å mose maten hennes, da nekter hun plent å spise den.

Jeg har forresten klart å få en datter som ikke liker pannekaker, vafler, saft eller risgrøt. Går det an?

Gjest Gjest_Meredith_*
Skrevet

Jeg synes du fikk mange gode forslag her, kan være enig i at for oss voksne er pølser og potetstappe "litt simpelt", men unger elsker det jo! Så for dem hadde det helt sikkert vært toppers. Men hvis du føler at det blir litt for lettvint for de voksne så hadde jeg valgt lasagne eller en pizza med salat til! Det kan du jo lage i god tid i forveien og bare sette i komfyren, ordner seg jo selv mens du prater med gjestene! Og brownies og is til dessert er jo kjempelurt, da har du slått to fluer i ett smekk. Ellers er jo unger ofte glade i gele og vaniljesaus da! Ha en fin helg! :)

Skrevet
Jeg har forresten klart å få en datter som ikke liker pannekaker, vafler, saft eller risgrøt. Går det an?

Hun høres nesten ut som meg!

Jeg har hele mitt liv ikke vært så glad i søt mat. Har liksom aldri skjønt det der med at middag skal være søtt, f.eks. pannekaker. Må da ha suppe til for å veie opp det søte.

Spiste jo selvsagt alt jeg fikk servert av søt mat som barn men det var aldri min favoritt og slik er det i dag også. Det samme gjelder med desserter egentlig. Og det er jo fint siden det alltid legger seg på sidebena. :ler:

Skrevet

Pinnekjøtt og medisterpølse siden det snart er jul. Kålrabistappe liker alle og ungene kan velge mellom pinnekjøtt og pølse. Lager seg dessuten litt selv, bortsett fra mos. Kjøttet kan også dampes ferdig tidligere på dagen/dagen før slik at det bare er å varme i langpanne sammen med pølsene når gjestene kommer.

Skrevet
Jeg synes du fikk mange gode forslag her, kan være enig i at for oss voksne er pølser og potetstappe "litt simpelt", men unger elsker det jo!

Nei, alle unger elsker ikke pølser. Min sønn fordrar det ikke. Han er 10 år og foretrekker en blodig biff :klappe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...