Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte jeg skulle slå til og kjøpe frisk hvit trøffel til helgen, men noen som vet hvor lang holdbarhet jeg kan regne med? Ifølge de på markedet er det ca 5 dager, men jeg synes kanskje det hørtes lite ut? Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du har fått riktig info. Ca. 5 dager er holdbarhet på ferske trøfler, oppbevart i klede i tett boks i kjøleskap (ikke bruk plast til å pakke den inn). I beste fall holder den en uke, men forringes for hver dag.

Skrevet

Ok, takk for info. Tenkte det var best å dobbeltsjekke. :) Hm, er 10 gram trøffel mye for 2 personer?

Skrevet

Det er ikke mye, men det spørs jo litt hva du skal lage. Jeg ville doblet det omtrent.

Når det gjelder holdbarhet ville jeg ikke tatt noen sjanse, men da vi kjøpte et par stykker i Italia i oktober holdt de seg godt en uke i kjøleskapet, inni en osteklokke med litt papir rundt. Men de har en utrolig sterk atroma, og vi fikk trøffelmelk og trøffelegg og trøffelsmak på det meste.

Det er forresten et godt tips, å oppbevare trøffelen sammen med egg, for eggene får en nydelig smak av det. Lag bløtkokte egg og nyyyt, så får man tynt litt mer smak av herlighetene.

Men får du kjøpt bare 10 gram da? Du må vel kjøpe en hel trøffel?

Hvor får du kjøpt fersk hvit trøffel forresten?

Skrevet

Så 10 gram er ikke for mye? Er så bekymet for at vi ikke skal få brukt alt iløpet av helgen. :) 10 gram er forøvrig en 1/2 trøffel. De solgte helst bare hele eller 1/2. Stiv pris, ca 40 koner per gram... Dette er ikke i Norge. I Norge tror jeg man må henvende seg til resturanter og håpe på en velvillig kokk. ;)

Har planer om å lage trøffelegg ja... Og pasta med trøffel, trøffelrisotto, kastanjesuppe med trøffel....

Skrevet

:hoppe: Jeg har en liten trøffel! Jeg har en liten trøffel! :hoppe:

Ok, jeg har en 1/2 trøffel på 7 gram :ler:

Skrevet

Ah, herlig luksus! Ingenting smaker jo som det.

Du vet det nok fra før av, men aromaen på hvit trøffel er meget skjør, så i varme retter bør man ikke tilsette trøffelen før i siste sekund. Den kan ikke kokes slik som svart trøffel, da blir smaken borte vekk omtrent.

Skrevet

Er klar over det med varmen, så skal passe på. Nå må jeg bare bestemme meg for hva jeg skal lage....hm.....

Forslag mottas med takk! :)

Skrevet

Personlig syns jeg man bør gjøre det så enkelt som mulig for å ikke forstyrre den fine trøffelaromaen.

Noen skiver over passe varm spaghetti med smør er ikke å forakte.

Ellers fikk vi noe som var ganske godt når jeg var i Italia nylig, og det var tartar av kalvekjøtt med trøffel. Et sted var det blandet inn i kjøttet og et annet sted fikk man det skavet på toppen (smakte bare den varianten hvor det var blandet inn og det var veldig godt - hvis man liker tartar da.)

Skrevet

Helt enig i at det bør være enkelt ja. Så pasta med smør og trøffel er absolutt aktuelt. Vurderer også trøffelrisotto, det er jo helt utrolig godt. Jeg får diskutere med samboeren min og finne ut hva det blir. Jeg får vel lage mat mens han "lager" vin! :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...