Gå til innhold

Utbetaling av feriepenger ved oppsigelse.

Gjest Sidney

Anbefalte innlegg

Jeg har sagt opp jobben min. I den forbindelse leste jeg på arbeidstilsynes sine sider at jeg har rett på å få utbetalt feriepenger jeg har opparbeidet. Problemet er at jeg ikke finner en bestemt paragraf som det står i. Er det noen som er flinke på regelverket som kan hjelpe meg? Arbeidsgiveren min mener jeg ikke har rett på feriepengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har helt rett. Når du sier opp en jobb har du krav på å få utbetalt ferielønn når du slutter et sted.

Dette styres av Ferieloven, § 11

(3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold)

Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør.

Selv har jeg sluttet i to jobber i år og ikke fått utbetalt feriepenger fra noen av stedene, så på meg virker det hvertfall som at endel arbeidsgivere "glemmer" denne paragrafen.

Men, for min del er det egentlig helt greit. Litt kjedelig å få alt utbetalt nå og ingenting til sommeren. Men uansett, det er jo helt opp til hver enkelt. Du har rett til å få det utbetalt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har krav på å få det hvis du ber om det, men du får det ikke automatisk.

Bare husk at det blir trukket skatt av feriepengene hvis de utbetales i opptjeningsåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver skal egentlig betale ut feriepengene når arbeidstakeren slutter fordi det står i loven. Unntaket er hvis arbeidstakeren selv ønsker at pengene skal stå til neste år. Så egentlig skal man få ut feriepenger uten å be om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg sluttet i den forrige jobben min for to måneder siden fikk jeg feriepengene mine sammen med den siste lønningen. Da ble det trukket 36% av feriepengene. Litt kjedelig men det får man jo igjen på skatten neste år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...