Gå til innhold

Hund med separasjonsangst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at hunden min lider av separasjonsangst og er usikker på hvordan jeg skal ta tak i dette. Han pleier ikke å være hjemme alene så ofte, bare maks et par timer tre-fire dager i uka. Og han liker det ikke, det er helt tydelig. Jeg pleier å ha ham i gangen når han er alene, der sover han ofte ellers også så det virker som han trives der. Kan ikke la ham gå fritt i huset for da er jeg redd han skal spise i stykker møblene eller noe pluss at jeg tror han blir mer enda mer rastløs og urolig da. Hver gang han merker at vi skal bort legger han seg i en krok og gjør seg så usynlig som mulig og når jeg ber ham om å komme og legge seg på plassen sin i gangen legger han seg pladask ned på siden så jeg er nødt til å enten lokke ham med noe godt (og det må være noe VELDIG godt hvis jeg skal få ham til komme), eller faktisk dytte ham langs gulvet og inn i gangen, han ligger der som et slakt og nekter å reise seg. Stor tung hund så det er ikke bare å løfte ham opp heller. Når jeg har fått ham dit legger han seg ned, men jeg ser at han virkelig ikke har lyst. Legger jeg igjen noe godt til ham spiser han det aldri, men kaster seg over det så fort vi kommer hjem igjen. Det er ikke ofte han ødelegger ting, men noen ganger skjer det. Og jeg har hørt av naboer at han pleier å stå og ule noen ganger.

Hva skal jeg gjøre for å få ham tryggere på å være alene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg er ganske sikker på at hunden min lider av separasjonsangst og er usikker på hvordan jeg skal ta tak i dette. Han pleier ikke å være hjemme alene så ofte, bare maks et par timer tre-fire dager i uka. Og han liker det ikke, det er helt tydelig. Jeg pleier å ha ham i gangen når han er alene, der sover han ofte ellers også så det virker som han trives der. Kan ikke la ham gå fritt i huset for da er jeg redd han skal spise i stykker møblene eller noe pluss at jeg tror han blir mer enda mer rastløs og urolig da. Hver gang han merker at vi skal bort legger han seg i en krok og gjør seg så usynlig som mulig og når jeg ber ham om å komme og legge seg på plassen sin i gangen legger han seg pladask ned på siden så jeg er nødt til å enten lokke ham med noe godt (og det må være noe VELDIG godt hvis jeg skal få ham til komme), eller faktisk dytte ham langs gulvet og inn i gangen, han ligger der som et slakt og nekter å reise seg. Stor tung hund så det er ikke bare å løfte ham opp heller. Når jeg har fått ham dit legger han seg ned, men jeg ser at han virkelig ikke har lyst. Legger jeg igjen noe godt til ham spiser han det aldri, men kaster seg over det så fort vi kommer hjem igjen. Det er ikke ofte han ødelegger ting, men noen ganger skjer det. Og jeg har hørt av naboer at han pleier å stå og ule noen ganger.

Hva skal jeg gjøre for å få ham tryggere på å være alene?

Hunden min likte heller ikke å være hjemme alene.Hver gang hun var hjemme alene så ødela hun noe. Så jeg begynte med å gå ut og lot henne være hjemme kanskje 10 min også gikk jeg inn. Og dette holdt jeg på med en stund,og når jeg gikk inn igjen så gjorde jeg ikke noe ut av det.Bare sånn for å vende henne til at jeg gikk inn og ut av den døra ikke hadde noen betydning. Og kanskj etter 15 min fikk hun litt kos......Dette funket for meg hvertfall!

Skrevet

Gradvis tilvenning er stikkordet.

Gå inn på www.canis.no, her ligger det råd og tips, det er en fantastisk god hundeside. :)

2 ting du må unngå for enhver pris er å gå inn døra i når hunde piper - da vil han forbinde dette med at du kommer hvis han "sutrer". Vent til du ikke hører no lyd for så å gå inn. Tilvenninga må være så gradvis at hunden ikke rekker å stresse seg opp så det kan hende du må gå inn med 3-5 min mellomrom i begynnelsen.

Ett annet tips kan være å ha på radioen lavt slikt at den har litt selskap.

Så lenge tilvenninga går gradvis vil han etterhvert forstå at du kommer tilbake selv om du forlater han og vil da slappe mer av.

Lykke til! :klem:

Gjest Gjest_Pepsi_*
Skrevet

Dukker bare problemet opp når dere skal dra ut, og hunden må være alene hjemme?

Hvor gammel er hunden?

Jeg tror ikke hunden har separasjonsangst sånn i seg selv, men nå kommer det jo an på hvor gammel hunden er også, og om hunden har fått nye ting til å forholde seg til.

Har du en hund som blir lett stresset eller giret? Som i da dere kommer hjem fra jobb for eksempel?

Det er ikke mange hunder som har separasjonsangst, og i den grad vil jeg si en grad av separasjonsangst er hyling og bæljing non stop samt ødelegging med en gang dere går ut døra/forlater hunden. Så sånn som du beskriver at hunden din kan ha separasjonsangst, tviler jeg egentlig på det. Jeg tror heller hunden din er usikker på seg selv med tanke på at dere går i fra den, og ikke riktig vet hva den skal gjøre, og bestemmer seg da for å gjøre seg så liten som mulig og stenge verden utenfor.

Hva er det hunden får av stimulering? Trener dere noe? Får hunden brukt hodet sitt mye, hvor mye fysisk mosjon får hunden til den er utslitt?

Tror det er enklere å få tak i problemet og se hvor det starter, om hunden takler det fint å være alene hjemme dersom den har fått nok fysisk eller psykisk stimuli.

Så om du har fått tak i problemet og hvor hunden din blir usikker, ville jeg prøvd gradvis tilvenning til å være alene hjemme som man gjerne gjør med hjemme alene-trening med små valper, men nå vet jeg ikke hvor gammel hunden din er heller...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...