Gå til innhold

Fett og vidunderlig?


Gjest Embla s

Anbefalte innlegg

Gjest Embla s

Ser med interesse at F. Lindbergs tanker om kosthold har blitt en ny "greie" hos det norske folk. Politikere legger ut om hvor fantastisk det er at de med denne dietten(!!) nå kan ligge på sofaen og spise fett mens de raser ned i vekt!!

Det virker som om folk er desperate etter å gå ned i vekt, så lenge de ikke behøver å slite for det.

Det pussige er at dette liksom skal være noe nytt! Enhver må jo se at hvis man putter i seg mer energi (karbohydrater) enn man forbruker, så vil resten lagres (som fett).

F. Lindberg sier slett ikke at vi nå skal slutte å spise brød og poteter. Og han sier i allefall ikke at vi nå skal ligge på sofaen og spise fett (Så vulgært)!!

Det han prøver å fortelle oss er dette med energi og forbruk, og at noen karbohydrater er bedre enn andre (eks. grovt brød er bedre enn fint brød, etc). Med andre ord; Sunn fornuft, ikke noe vi ikke allerede vet.

Så, til alle som øyner en mulighet til å rase ned i vekt mens dere stapper i dere fete sauser: mulig at kiloene raser, men det er noe som heter hjerte og blodårer også, det hjelper ikke å være tilsynelatende tynn utenpå hvis blodårene er tilstoppet av fett, og hjertet ikke orker mer pga manglende trening.

En god leveregel på de fleste plan, er at "Theres no such thing as a free lunch". Dette vil jeg tro at også gjelder mht slankeproblematikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik har jeg alltid tenkt også Embla. Men jeg har alltid vært slank, jeg har høy forbrenning, trener jevnlig og har aldri hatt noen form for komplisert forhold til mat.

Etter den siste tids diskusjon om mat og kosthold forstår jeg jo at forholdet til mat ikke er et så ukomplisert spørsmål for mange mennesker.

Men en ting reagerer jeg fremdeles på: når frukt blir nei mat og grønnsaker tja mat, og når seterrømme og dressing blir ja mat. En tynn kropp er ikke nødvendigvis det samme som en sunn kropp.

*Kan Freias Fruktnøtt defineres som frukt??*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Enig med Mie! Har venner som har gått ned kjempemange kg i en fei med å unngå brød, frukt, pasta osv. mens de spiser bacon og egg til den store gull medalje. Det er så himla viktig å være tynn for en vær pris. Vitaminer, mineraler osv blir helt glemt. Virker ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mie skriver:

når frukt blir nei mat og grønnsaker tja mat

Vel, dette er vel ikke hva F. Lindberg mener. I folge Magasinet sier han:

I dag bør vi spise mer frukt, grønnsaker, belgfrukter og proteiner.

Hele artikkelen kan dere lese hvis dere er interessert:

http://www.dagbladet.no/magasinet/2003/01/.../04/357651.html

Tror dere bare leser overskriftene dersom dere tror at F. Lindberg mener man kan proppe i seg alt bare det er fett.... han skriver om alle negative konsekvenser det har aa spise mettet fett (men det er jo gammelt nytt og har ikke faatt like mye oppmerksomhet i media).

De helsemessige gevinstene av aa spise f.eks. fiskefett er godt kjent hjemme i Norge, mens i f.eks. USA og Australia selger produktene som bare det dersom de er merket med "99% fat free" -uansett om de inneholder 90% rent sukker... saa det er ganske mange som ikke vet at sukker og hvitt mel er ugunstig for helsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, jeg blir helt KVALM av den innstillingen der: Nesten ikke gidde å bevege seg, stappe i seg en mistenkelig diett som må suppleres m kosttilskudd (sier jo d meste) Hva er vitsen m å bli BARE tynn? Kan jo umulig bli fast og fin i fisken på den måten, bygge opp muskler, styrke armer, rygg og bein osv., som jo er kjempeviktig! Og ikke minst; hva m den gode formen man bygger opp v jevnlig trening, god kondis får man ihvertfall ikke av å ligge på sofaen og innta fett! Trener man jevnlig kan man jo heller gjøre dette innimellom m SÅÅÅ mye bedre samvittighet.

Når d gjelder kosthold; bruk sunn fornuft! Spis litt av hvert; frukt og grønt er beviselig sykdoms(kreft)forebyggende, fiber må vi ha for fordøyelsen, proteiner er kroppens byggestener, kalk styrker skjelettet, men for mye melkeprodukter tror jeg ikke er så bra, da ville jeg heller gått for youghurt enn rømme pga tarmbakteriene. Men for all del; Vi trenger også rømme, bløtkake, snop, snacks, øl og vin. Lære seg å stoppe å spise når en kjenner metthetsfølelsen, men noen ganger ER d ikke like lett .... Være et 'Både og-menneske; IKKE en 'Enten eller-person' funker perfekt for meg. Koser meg på trening (en livsstil), gir meg en belønning etterpå, skeier gjerne litt ut i helgene, ligge på sofaen en hel lørd. el søn m GOD samvittighet. Får m meg d meste av d beste! Ikke alt er like sunt, men tror på helheten og trivselen.....Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell ingen i fullt alvor som sier eller påstår at man skal "ligge på sofaen og spise fett. I så fall er dette meget missforstått ! :o

Men det som derimot er tilfelle at fungerer godt for mange med problemer med lav forbrenning er å kutte ned på mat med høy grad av karbohydrater som feks all mat med mye stivelse og høyt sukkernivå.

Der man tradisjoinelt kun "tellt" kalorier , teller man istede karbohydrater og satser på mat med høyt protein-nivå :D .

Det som er nytt med å tenke på denne måten er at en del mat som tidligere har vært ansett som nei/fy mat er nå ok å spise, mens annen mat man tidligere har frotset i må begrenses. Eksempel på dette er biff som har høyt inhold av protein = ok .

Og poteter som er proppet med stivelse/ karbohydrater = ikke så bra :oops: .

Men husk at det er ikke den maten som spises en gang i blandt som ødelegger, det er det som spises i lengden kroppen blir påvirket av.

Alt med måte :wink: .

Lavkaloridietter har aldri fungert lenge av gangen på meg, det eneste jeg har oppnådd er lavere forbrenning over tid. :(

Men hverken Lindberg, Atkinson, Blodtypedietten eller Grete R har noen gang påstått at man går ned uten fysisk fostring.

Enver diett må kombineres med en sunn livstil med rikelig av mosjon :kul: .

Det er jo egentlig helt opplakt og unødvendig å skrive her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Embla ulogget

ADA!! Jeg har ALDRI påstått at F L sier dette. Jeg snakker ikke om F L sin diett/livsstilsråd i det hele tatt, derimot reflekterer jeg litt over noen menneskers (deriblant profilerte mennesker som sier litt av hvert med en "bessewisser-mine" i diverse debatt-programmer på TV) TOLKNING av F L.

Jeg har venninner som har sluttet å spise brød o andre karbohydrater fordi de vil slanke seg med Fedon. Jeg reagerer på (en del) folks evne til å kjøre i veg med "lettvinte" løsninger som helst ikke skal koste noe i form av innsats m.m. og jeg bekymrer meg litt over mine venninners helse - på litt lenger sikt.

Fedon Lindberg derimot, er en klok og utdannet mann som sikkert vet meget godt hva han snakker om. Hans kostholds råd har jeg ingen grunnlag for å vurdere eller kritisere, og han (slik jeg tolker ham) mener bestemt ikke at man skal ligge på sofaen og spise fett, helt slutte med frukt og brød, m.m.

Tenk om folk hadde giddet å lese innlegg før de radbrekker dem... Det er nok flere her som bør slutte å kun lese overskrifter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...