Gjest Gjest Skrevet 15. november 2006 #1 Skrevet 15. november 2006 Har du motatt trygdeytelser av noe slag? Skulle du ønske du hadde sluppet? Følte du det stigmatiserende fra omgivelsene? Kunne du på noen som helst måte klart deg uten? Rettet du deg etter de påkegg og krav som ble stilt til deg som trygded? Hva var du i stand til å gjøre mens du mottok ytelsene?
Gjest Gjesta Skrevet 15. november 2006 #2 Skrevet 15. november 2006 Jeg har mottatt kontantstøtte i et par måneder, og mottar barnetrygd. Men det er kanskje ikke slike trygdeytelser du er ute etter
Gjest gjest1 Skrevet 15. november 2006 #3 Skrevet 15. november 2006 Jeg var tvunget til å ta turen innom sosialkontoret en gang, når jeg var i en skikkelig knipe. Følte meg virkelig ikke høy i hatten, men på det tidspunktet hadde jeg ikke noe valg, mat må man jo ha. Har også fått dagpenger i en kort periode. Rettet meg selvfølgelig etter Aetats (NAVs) regler, men heldigvis fant jeg meg en jobb ganske raskt.
Gjest gjesta Skrevet 15. november 2006 #4 Skrevet 15. november 2006 Får overgangstønad som enslig mor.
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2006 #5 Skrevet 15. november 2006 Jeg har mottatt kontantstøtte i et par måneder, og mottar barnetrygd. Men det er kanskje ikke slike trygdeytelser du er ute etter ← Nei, det er jo trygdeytelser det også. Interessant å høre hvor mange som får støtte fra det offentlige, og hvilke tanker man har rundt det å få ytelser direkte fra statskassa.
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2006 #6 Skrevet 15. november 2006 Har du motatt trygdeytelser av noe slag? I skrivende stund har jeg mottatt trygdeytelser i snart 9 år sammenhengende. Skulle du ønske du hadde sluppet? JA! Jeg hadde mye heller jobbet 200% enn å måtte takle smertene og ubehaget sykdommen gir meg hver dag og natt. Følte du det stigmatiserende fra omgivelsene? Til tider så gjør jeg det! Kunne du på noen som helst måte klart deg uten? Nei. Rettet du deg etter de påkegg og krav som ble stilt til deg som trygded? Selvfølgelig! Hva var du i stand til å gjøre mens du mottok ytelsene? Jeg klarer å ta meg av barna, og til dels det daglige vedlikeholdet av huset (renhold), klær og mat. Jeg har ikke hatt noe liv utenom hjemmet de siste 4 årene, men har i sommer klart å gå på kino ved 3 ulike anledninger. ←
Gjest Gjesta Skrevet 15. november 2006 #7 Skrevet 15. november 2006 Jeg har mottatt kontantstøtte i et par måneder, og mottar barnetrygd. Men det er kanskje ikke slike trygdeytelser du er ute etter ← Nei, det er jo trygdeytelser det også. Interessant å høre hvor mange som får støtte fra det offentlige, og hvilke tanker man har rundt det å få ytelser direkte fra statskassa. ← Ok. Jeg er prinsipielt motstander av kontantstøtten, men avsto ikke fra å søke om dette den stunden jeg hadde rett til det. Pengene gikk til å dekke dagmamma i påvente av barnehageplass og jeg syntes det var litt sært. Men syntes samtidig det ble for dumt å takke nei til disse pengene når reglene først var sånn og med slunken studentøkonomi var det gode penger å få. Når det gjelder barnetrygd var dette veldig kjærkomment spesielt i starten - det å få barn gjorde ting med økonomien, spesielt siden jeg var student. Nå er situasjonen en annen og jeg er ikke avhengig av disse pengene for å ha et ok liv. Det er ikke tvil om at barnetrygd er veldig viktig for noen, mens for andre er dette en slags overflodsting som kan settes på en høyrentekonto. Jeg syns det hadde vært helt greit om barnetrygd var behovsprøvd, så kunne heller de som virkelig trenger det fått en høyere sum.
Gjest Bellatrix Skrevet 15. november 2006 #8 Skrevet 15. november 2006 (endret) Har du motatt trygdeytelser av noe slag? Ja. Skulle du ønske du hadde sluppet? Selvsagt. Følte du det stigmatiserende fra omgivelsene? Nei, ikke egnetlig. Jeg har vel vært mer redd for det enn det som har vært tilfellet. Bortsett fra her på kg. Kunne du på noen som helst måte klart deg uten? Nei. Rettet du deg etter de påkegg og krav som ble stilt til deg som trygded? Ja. Hva var du i stand til å gjøre mens du mottok ytelsene? Litt forskjellig fra dag til dag. Endret 15. november 2006 av Bellatrix
aline Skrevet 15. november 2006 #9 Skrevet 15. november 2006 Har du motatt trygdeytelser av noe slag?← Ja, både sykepenger, ventelønn/rehabiliteringspenger og dagpenger engang for lenge siden. Skulle du ønske du hadde sluppet?← selvsagt, det kom jo enten av sykdom eller av arbeidsledighet, personlig vil jeg helst være frisk og raskt hele tiden, om jeg hadde kunnet velge til enhver tid. Følte du det stigmatiserende fra omgivelsene?← nei. Kunne du på noen som helst måte klart deg uten?← dersomattehvis. dersom jeg hadde skjønt alvoret før, og hørt på signalene kroppen ga meg, så hadde jeg kanskje klart å få hjelp før jeg nådde bånn, og sånn sett hadde jeg kanskje kunnet klart meg uten å bli sykemeldt, men når jeg ikke gjorde det, så hadde jeg ikke klart meg uten nei. Rettet du deg etter de påkegg og krav som ble stilt til deg som trygded?← ja, nå var ikke det så mange da, skulle gjerne hatt mer opplegg jeg for min del. Hva var du i stand til å gjøre mens du mottok ytelsene? ← veldig variabelt, noen dager kunne jeg gjort litt andre dager gikk det knapt nok an å få til noe. Hadde det vært mer opplegg for trygdede og mer muligheter som var relativt enkel å ta, så hadde jeg vært av de som benyttet meg av dem, for å si det sånn.
Gjest tråsdstarter Skrevet 15. november 2006 #10 Skrevet 15. november 2006 Trådstarter her! Interessant det dere svarer! Vil bare presisere at jeg IKKE er ute etter å stigmatisere dere som har vært trygdede, men synes det er interessant å høre deres tanker rundt dette. Og bare logge ut hvis dere ikke tør å skrive som innloggete brukere.
Helen Skrevet 15. november 2006 #11 Skrevet 15. november 2006 Har du motatt trygdeytelser av noe slag? Ja, sosialstønad (for maaange år siden), barnetrygd, kontantstøtte (i 2 mnd), svangerskapspenger, fødselspenger, dagpenger, sykepenger (er sykmeldt nå) også har jeg frikort hos lege og fysioterapaut (er en trygdeytelse det også). Skulle du ønske du hadde sluppet? Tja, barnetrygden er jo grei å ha, men det andre hadde jeg helst sett at jeg slapp. Ville heller vært frisk og jobbet fullt enn å gå hjemme på sykelønn. Følte du det stigmatiserende fra omgivelsene? Litt kanskje, har vært mye sykmeldt å det er ikke mye moro Kunne du på noen som helst måte klart deg uten? Nei, jeg hadde ikke klart meg uten sykepenger, føselspenger, eller dagpenger den tiden jeg har hatt det. Heller ikke sosialstønaden jeg fikk for 16- 17 år siden. Barnetrygden og kontantstøtten hadde jeg fint greid meg uten. Rettet du deg etter de påkegg og krav som ble stilt til deg som trygded? Ja, det er klart, ingen trygdesvindel her i gården Hva var du i stand til å gjøre mens du mottok ytelsene? Det er litt forskjellig. Ungene klarer jeg fint å ta meg av for de er blitt så store, værre med husarbeidet, det sliter jeg litt med ←
Gjest niomi Skrevet 16. november 2006 #12 Skrevet 16. november 2006 Har du motatt trygdeytelser av noe slag? Ja, sosialstønad og dagpenger. Dette etter endte studier. Jeg hadde tjent meg opp rett til dagpenger, men det var så lite at jeg måtte ha supplerende sosialstønad. Jeg måtte også få depositumsgaranti fra sosialen, for jeg hadde ikke noe sted å bo på det tidspunktet. Skulle du ønske du hadde sluppet? Ja, naturligvis. Sosialkontoret var en nedverdigende greie, og jeg ble veldig deprimert og hadde en hard klumpi magen hver gang jeg måtte kontakte de. Følte du det stigmatiserende fra omgivelsene? Nei, men folk var litt sjokkert over hvor åpen jeg var om det. Kunne du på noen som helst måte klart deg uten? Nei. Jeg anser ikke prostitusjon som noe reelt alternativ. Rettet du deg etter de påkegg og krav som ble stilt til deg som trygded? Ja. Hva var du i stand til å gjøre mens du mottok ytelsene? Jeg var aktiv jobbsøker, og fikk jobb etter et par-tre måneder. ←
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2006 #13 Skrevet 16. november 2006 Har du motatt trygdeytelser av noe slag? Ja, et år med sykepenger og et år med rehabiliteringspenger. I tillegg til noe refusjon for medisinsk behandling. Skulle du ønske du hadde sluppet? Selvfølgelig! Følte du det stigmatiserende fra omgivelsene? Ja. Spesielt innenfor helsevesen, trygdevesen og her inne på KG. Kunne du på noen som helst måte klart deg uten? Jeg hadde sannsynligvis overlevd en måned eller noe sånt. Rettet du deg etter de pålegg og krav som ble stilt til deg som trygded? Jeg retter meg etter de "pålegg" og anvisninger jeg får fra spesialistene som behandler meg. Hva var du i stand til å gjøre mens du mottok ytelsene? Noen dager greier jeg å pusse tenner, spise selv, ta en telefon, lese et Donald og tilbringe litt tid her inne. Som oftest greier jeg ingenting. En sjelden gang fraktes jeg ut for medisinsk behandling.
Gjest Gjesta Skrevet 16. november 2006 #14 Skrevet 16. november 2006 Har du motatt trygdeytelser av noe slag? Ja. Over en periode på 7 år mottok jeg rehabiliteringspenger, yrkesrettet attføring og til slutt tidsbegrenset uføretrygd. Jeg fikk i tillegg sosialstønad i hele denne perioden pga at trygda var for liten til å leve av. Skulle du ønske du hadde sluppet? Selvfølgelig Følte du det stigmatiserende fra omgivelsene? Egentlig ikke, annet enn fra de ansatte på sosialkontoret kanskje. Var ubehagelig å være avhengig av sosialkontorets godvilje over så lang tid. Kunne du på noen som helst måte klart deg uten? Nei Rettet du deg etter de pålegg og krav som ble stilt til deg som trygded? Ja Hva var du i stand til å gjøre mens du mottok ytelsene? Veldig forskjellig. I noen perioder så og si ingenting (sengeliggende), mens i andre perioder klarte jeg f.eks. å dusje, dra på butikken og betale regninger. I gode perioder kunne jeg være litt mer sosial og kanskje dra på kafe, svømming e. l.
Gjest Eir Skrevet 16. november 2006 #15 Skrevet 16. november 2006 Har du motatt trygdeytelser av noe slag? - Har mottatt sosialstønad ett par ganger, i overgangsperioder mellom jobb. Går for tida på arbeidsledighetstrygd. Skulle du ønske du hadde sluppet? - Ja. Spesielt sosialkontoret, siden det er direkte nedbrytende å forholde seg til dem. Aetat er bedre, siden de forholder seg til regler og ikke følelser, men begynner jo å bli lei av å ikke jobbe. Følte du det stigmatiserende fra omgivelsene? - Nei. Alle jeg kjenner har forståelse for at folk kan ha behov for trygdeytelser, av ulike grunner. Kunne du på noen som helst måte klart deg uten? - Ikke uten sosialstønad. Arbeidsledighetstrygda kunne jeg overlevd uten, dersom jeg levde på samboeren min, men det ser jeg ingen grunn til å gjøre, iom at dette er penger jeg har krav på. Dessuten har man jo ingen rettigheter ved sykdom osv, dersom man ikke jobber, og ikke går på dagpenger, så jeg har erfart tidligere at det er tryggest å stå registrert hos aetat. Rettet du deg etter de påkegg og krav som ble stilt til deg som trygded? - Ja. Hva var du i stand til å gjøre mens du mottok ytelsene? - Jeg er arbeidsfør, og er jo også arbeidssøkende. Det har jeg også vært de gangene jeg har mottatt sosialstønad.
Gjest gurimalla ii Skrevet 16. november 2006 #16 Skrevet 16. november 2006 Har du motatt trygdeytelser av noe slag? Ja, fødselspenger og barnetrygd. Skulle du ønske du hadde sluppet? Nei i grunnen ikke. Følte du det stigmatiserende fra omgivelsene? Nei det er vel ikke stigmatiserende. Kunne du på noen som helst måte klart deg uten? Ikke uten fødselspengene, men barnetrygden hadde jeg klart meg uten. Rettet du deg etter de påkegg og krav som ble stilt til deg som trygded? Ja, det er en selvfølge. Hva var du i stand til å gjøre mens du mottok ytelsene? ←
Gjest Audhild32 Skrevet 16. november 2006 #17 Skrevet 16. november 2006 (endret) Jeg har fått gravferdsstønad da foreldrene mine døde. Skulle gjerne klart meg uten. Da jeg fikk ytelsen var jeg i stand til å betale for begravelsen. Endret 16. november 2006 av Audhild32
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2006 #18 Skrevet 16. november 2006 Har du motatt trygdeytelser av noe slag? Ja, som 19-åring (maange år siden nå) deltok jeg i et arbeidstreningsprogram og fikk en liten stønad som "lønn". Skulle du ønske du hadde sluppet? Dette ga meg veldig verdifull arbeidstrening, økte selvtilliten min og attesten fra den gang er hovedårsaken til at jeg har den jobben jeg har i dag. Så egentlig er jeg glad for det, selv om det selvfølgelig ikke var gøy å jobbe for stønad og ikke for lønn. Følte du det stigmatiserende fra omgivelsene? Ja, mine foreldre syntes det var fryktelig. Var ikke så mange ellers som visste at jeg kun fikk stønad, ikke lønn. Kunne du på noen som helst måte klart deg uten? Ja, fordi jeg fremdeles bodde hjemme hos mine foreldre. Hadde jeg bodd for meg selv, hadde jeg ikke kunnet klart meg uten. Rettet du deg etter de påkegg og krav som ble stilt til deg som trygded? Ja Hva var du i stand til å gjøre mens du mottok ytelsene Var i stand til å arbeide, problemet var bare at jeg ikke klarte å skaffe meg arbeid på egen hånd.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2006 #19 Skrevet 16. november 2006 Har du motatt trygdeytelser av noe slag? Ja, jeg var permittert noen måneder fra jobb, og fikk dagpenger i den perioden Skulle du ønske du hadde sluppet? Nei, ikke egentlig. Jeg mistrivdes på jobb, og benyttet den ledige tiden til å søke andre jobber. Jeg begynte i ny jobb før permitteringsperioden var over. Følte du det stigmatiserende fra omgivelsene? Nei, ikke i det hele tatt. Jobben brant ned, så alle skjønte jo hvorfor jeg ikke var i arbeid. Kunne du på noen som helst måte klart deg uten? Ja, jeg kunne fint ha klart meg på sparepengene mine Rettet du deg etter de påkegg og krav som ble stilt til deg som trygded? Ja. Det er ikke så mange krav, da. Hva var du i stand til å gjøre mens du mottok ytelsene? Det aller meste, jeg var jo ikke syk på noen måte.
momo Skrevet 16. november 2006 #20 Skrevet 16. november 2006 Jeg har mottat rehabiliteringspenger og går nå på yrkesretta attføring. Skulle svært gjerne sluppet og gått på dette, heller bare vært frisk. Jeg er jo avhengig av de pengene, og kan ikke jobbe for og skaffe de pengene. Føler meg stigmatisert av omverdenen ja, min sykdom er en sykdom som er veldig varierende, jeg har dager hvor jeg er sengeliggende og det og ta en dusj er umulig, så har jeg dager hvor jeg kan gå på shopping og kafe med veninner. Så føler jo ofte jeg ikke blir trodd. Selv så håper jeg virkelig at jeg kan klare og finne en jobb hvor jeg kan jobbe i en 50% stilling. For jeg vil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå