Gå til innhold

Når legger bsbyen din seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er 4 uker gammel og jeg lurer litt på når han "bør" legge seg for kvelden? Vi er ikke i seng før i 12- 1- 2 tiden noen ganger. Han kan sove til 21-22 på kvelden innimellom og jeg klarer ikke vekke han for at han kanskje skal legge seg litt tidligere.. når bør man begynne med leggerutiner?

Videoannonse
Annonse
Gjest Nattblomst
Skrevet

I følge helsesøster her vi bor kan man godt begynne med leggerutiner allerede når babyen er 4-5 uker gammel.

Vår baby er 7 uker, og han har lagt seg i 20.30-21-tiden i over en uke- det funker helt fint. Kommer til å fortsette å ha leggerutine (stell-pysj-mat-seng) fremover, men etterhvert som han ikke våkner to ganger om natten for mat kommer vi til å prøve å legge ham litt tidligere på kvelden, sånn at vi til slutt legger ham i 18.30-tiden.

Skrevet
Sønnen min er 4 uker gammel og jeg lurer litt på når han "bør" legge seg for kvelden? Vi er  ikke i seng før i 12- 1- 2 tiden noen ganger. Han kan sove til 21-22 på kvelden innimellom og jeg klarer ikke vekke han for at han kanskje skal legge seg litt tidligere.. når bør man begynne med leggerutiner?

Du skal ikke vekke ham heller.... Rutiner innfører du ved seks mnd alder. Nå må babyen få regulere døgnrytmen deres. Babyer skal ikke vekkes....

Skrevet

Ikke stress med leggerutiner. Prøv deg frem med hva som fungerer for deg og barnet ditt, og innfør gjerne noen rutiner hvis du ønsker det (f.eks. å amme i mørkt soverom når du ammer siste gang på kvelden, og ikke foran TVn med lyset på...). Men det er også greit å la være å prøve med rutiner, hvis du ikke vil/orker.

Noen unger har nærmest egne rutiner av seg selv, andre er helt umulige å se noe som helst rutiner på i det hele tatt. Og bruker du mye energi på dette, vil du helt klart møte "nederlag" de nærmeste månedene, for ting snur seg. Og det er en enkel grunn til det: hippokampus (stedet i hjernen der minner lagres) er underutviklet hos spebarn, så de har ikke mental kapasitet til å huske/lære rutiner i den alderen ungen din er i.

Skrevet

Takk for svar!! Da tror jeg at vi bare lar det "skure og gå" noen uker til og lar han styre skuta...

Det er jammen ikke lett å vite hva man skal forholde seg til, for i alle bøker jeg har lest og all helsepersonell sier motstridende ting...

Skrevet

Vi har hatt rutiner helt fra fødselen av vi. Bading/stell, pysj og mat i 19-20 tida. Etter det foregår all soving i egen seng på mørkt og kjølig soverom.

Vi har ikke lagt henne uten at hun har vært trøtt, og i begynnelsen betydde det at hun ikke var i seng før rundt midnatt. Det regulerte seg helt på egenhånd, og nå legger hun seg mellom 19-20.

Jeg har tro på at gode rutiner gir både voksne og barn en lettere hverdag, og at rutiner ikke kan innarbeides før etter 6 mnd tror jeg rett og slett ikke på!

Skrevet

Jeg tror det er svært individuelt hvor lett det er å innføre rutiner som fungerer tidlig. Sønnen min har helt ulik dagsrytme hver dag, og det blir dermed ganske vanskelig å innføre en fast leggetid. Rett før måltidet i 18-19 tiden tar vi på han pysj, men jeg tror ikke han skjønner at det er nattrutine.

Skrevet

Som jeg sa, unger er forskjellige, akkurat som foreldre! Noen synes det er superviktig med rutiner med en gang, en del av oss andre er happy med å vente litt. Mitt poeng var at Linx ikke behøver å stresse unødig med det, når hun har en 4 uker gammel unge.

Skrevet
Vi har hatt rutiner helt fra fødselen av vi. Bading/stell, pysj og mat i 19-20 tida. Etter det foregår all soving i egen seng på mørkt og kjølig soverom.

Vi har ikke lagt henne uten at hun har vært trøtt, og i begynnelsen betydde det at hun ikke var i seng før rundt midnatt.  Det regulerte seg helt på egenhånd, og nå legger hun seg mellom 19-20.

Jeg har tro på at gode rutiner gir både voksne og barn en lettere hverdag, og at rutiner ikke kan innarbeides før etter 6 mnd tror jeg rett og slett ikke på!

Mine foreldre gjorde akkurat dette med alle oss tre barna, og de har nesten ikke hatt en eneste våkenatt. Så dette har jeg også tro på. Man kan jo ikke gå i 6 mnd og la et lite barn styre hverdagen. Tror jeg hadde blitt helt ødelagt av det. Jeg skal begynne å jobbe igjen etter 6 uker, så jeg vil nok strekke meg ganske langt for å få en ordning på det med døgnrytme. Men det er jo opp til hver enkelt hvor mye kontroll man vil ta.

Skrevet
Jeg tror det er svært individuelt hvor lett det er å innføre rutiner som fungerer tidlig. Sønnen min har helt ulik dagsrytme hver dag, og det blir dermed ganske vanskelig å innføre en fast leggetid. Rett før måltidet i 18-19 tiden tar vi på han pysj, men jeg tror ikke han skjønner at det er nattrutine.

Snuppa skjønte nok heller ikke rutinen i begynnelsen, og vi la henne som sagt heller ikke på et spesielt tidspunkt, men når hun var trøtt. Men etter at pysjen var på sov hun i sin egen seng. Våknet hun, prøvde vi å roe henne i senga, skulle hun ha mat fikk hun det på soverommet.

Etterhvert siger rutinen inn, og da har man den. Jeg tror det er lettere enn å skulle innarbeide en rutine seinere.

Skrevet
Mine foreldre gjorde akkurat dette med alle oss tre barna, og de har nesten ikke hatt en eneste våkenatt. Så dette har jeg også tro på. Man kan jo ikke gå i 6 mnd og la et lite barn styre hverdagen. Tror jeg hadde blitt helt ødelagt av det. Jeg skal begynne å jobbe  igjen etter 6 uker, så jeg vil nok strekke meg ganske langt for å få en ordning på det med døgnrytme. Men det er jo opp til hver enkelt hvor mye kontroll man vil ta.

Vi har heller ikke hatt en eneste våkennatt, (bank i bordet). Snupp er straks 4,5 mnd.

Skrevet

spør du meg er det kun en eneste grunn til å innføre rutiner så tidlig...og det er for foreldrenes skyld.

Men så er det en god grunn og, det er uendelig mye enklere når man som forelder er innarbeidet på en rutine. Om barnet skjønner eller husker spiller liten rolle.

For oss gjorde det all verden forskjell at vi som foreldre var innarbeidet...det skapte mye mindre stress for oss at vi var innkjørte på klokkeslett og hva som skulle skje når.

Her starter kveldsstellet kl 1800 med kveldsmat på storebror, og så amming på lillesøster. Kl 1900 er det tur på badet for begge to, stort sett henne først og så kan han bade og kose seg mens hun tar dupp i vogna.

Kl 20:00 er det sengen for ham, med sang og eventyr, kl 22 er hun igang med amming igjen og etter det er det sengen for henne og.

Og jeg gleder meg til hun blir litt eldre så jeg slipper et 4 timers langt skift før de begge sover, hehe.

Skrevet

Her begynte vi med fast legging og kveldsrutine ved 5-ukers alder på begge to.

Vesla er nå 8 uker og legger seg ca. 21.00.

Har bare god erfaring med dette og INGEN våkenetter med noen av barna.

Vi trenger jo voksentid også, og her har vi god tid til hverandre hver kveld, mens barna sover søtt i sine egne senger!

Skrevet

Hvordan innfører man fast leggetid når barnet ikke har fast døgnrytme? Min gutt spiser kun når han er sulten, så å gi han kveldspupp til et visst klokkeslett fungerer ikke. Dessuten sover han så forskjellig. Noen dager sover han mye og andre dager lite, og det varierer når han er trøtt nok til å ta kvelden. Vi har dessuten en gutt med soveproblemer pga sykdom, så å falle i søvn på egen hånd har ikke vært mulig- kun bæring og vugging. Han kan heller ikke sove andre steder enn i armene på dagtid pga smerter. Det er dermed ikke alle som kan innføre rutiner så tidlig så lett. Kjempefint for de som klarer det, men det er viktig at man er klar over at barn (og foreldre) er forskjellige.

Skrevet

Selvfølgelig finnes det unntak, det gjr det i alle situasjoner.

Skal vi ta hennsyn til unntakene isteden for normalen, ville det ikke blitt mange råd her inne.

De fleste barn er i stand til å etterhvert få en normal døgnrytme, og til å sovne på egenhånd.

Skrevet
Selvfølgelig finnes det unntak, det gjr det i alle situasjoner.

Skal vi ta hennsyn til unntakene isteden for normalen, ville det ikke blitt mange råd her inne.

De fleste barn er i stand til å etterhvert få en normal døgnrytme, og til å sovne på egenhånd.

Jeg synes bare det er viktig å få frem at det finnes unntak, ettersom man møter mange i det virkelige liv som ikke innser det. Da er det greit å vite at det finnes andre som seg selv. (For det er vel lov å komme med egne erfaringer?)

Skrevet

Selvfølgelig er det greit å komme med egne erfaringer.

Jeg har den motsatte erfaringen av deg. Jeg synes ofte det er unntakene som kommer tydeligst fram, noe som kan gi et ganske feilaktig inntrykk av at det ikke er vits i å prøve å lage gode rutiner.

DEt var på ingen måte min mening å underslå dine erfaringer, beklager hvis det ble oppfattet sånn. :)

Skrevet
Selvfølgelig er det greit å komme med egne erfaringer.

Jeg har den motsatte erfaringen av deg. Jeg synes ofte det er unntakene som kommer tydeligst fram, noe som kan gi et ganske feilaktig inntrykk av at det ikke er vits i å prøve å lage gode rutiner.

DEt var på ingen måte min mening å underslå dine erfaringer, beklager hvis det ble oppfattet sånn. :)

Jeg mente ikke å si at det var unødvendig å prøve å lage rutiner! Kjempeflott om man klarer det. Det er bare så lett å føle seg som en dårlig mor hvis det ikke fungerer og man bare har hørt at det er sånn det skal være. (Snakker av erfaring.) :)

Skrevet
Hvordan innfører man fast leggetid når barnet ikke har fast døgnrytme?

Man trenger da ikke å innføre fast leggetid sånn med en gang, men kveldsstell til fast tid kan være greit å starte med ganske tidlig (etter en mnd eller to når du kjenner barnet bedre)

Og fast leggested etter kveldsstellet.

Hos oss har begge sovet i vogna på dagtid, og i senga på kveldstid (etter kveldsstellet ca kl 19). Selv når de var veldig små og "urutinerte" ble de lagt i senga etter stellet. Og all mating etter dette ble foretatt på soverommet i halvmørket. Og kun det nødvendigste bleieskift. Tok ikke lang tid da før de begynte å forbinde senga med natta, og sov som noen engler hele natta.

Jeg personlig tror ikke at det er en tilfeldighet at begge to har sovet natta over siden de har vært 2 mnd gamle. Jeg tror tidlige rutiner har en finger med i spillet der...

Men det er hva jeg TROR, altså.

Og jeg er uenig i at foreldre innfører rutiner for sin egen del. I allefall utelukkende pga sin egen del...

Barn er utrolige rutinemennesker, og de merker fort dersom rutiner blir brutt...

rutiner rundt barna, fører ofte til trygge barn

Skrevet
Og jeg er uenig i at foreldre innfører rutiner for sin egen del. I allefall utelukkende pga sin egen del...

Barn er utrolige rutinemennesker, og de merker fort dersom rutiner blir brutt...

rutiner rundt barna, fører ofte til trygge barn

Veldig enig, Chiquita, du skrev det jeg tenkte. Jeg tror det er viktig å starte tidlig for å skape noen faste holdepunkter i tilværelsen for de små. Selv om man kanskje ikke klarer å holde seg til bestemte klokkeslett i starten, er det viktig å markere en rytme i døgnet ved å skape forskjell på natt og dag og kanskje også prøve å gjøre andre aktiviteter (som skift, mating) i samme rekkefølge. Her i huset gikk det gradvis med leggingen, da hun var rundt 4 uker fikk hun bestemme leggetid selv, ved 8 uker sov hun fra ca. halv ti og fra 12 uker la hun seg syv. Det går seg til... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...