Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp fått fast jobb med grei lønn, og har en kjæreste med fast jobb og veldig god lønn. Bor hjemme foreløbig da jeg er ganske ung og ikke har hatt råd til noe annet. :ler: Nå som jeg har fast jobb vurderer jeg følgende: å kjøpe ny bil eller spare alle pengene til å kjøpe leilighet om et år.

- > Bilen min er kjempestygg og gammel og jeg blir rett og slett kvalm av å kjøre den. :sjenert: Har lyst på den nye Opel Corsa. Siden jeg bor hjemme klarer jeg å nedbetale store deler av billånet på ganske kort tid. I tillegg bruker jeg bil ganske ofte så jeg har i hvertfall behov for det.

-> Spare pengene (som egenkapital) slik at kjæresten og jeg kan kjøpe leilighet om et års tid. Vi har vært sammen i over tre år og har veldig lyst til å bli samboere i egen leilighet. Vi tar da opp felles lån.

Hva er best? Føler at det egentlig er ganske smart å spare til leilighet, men har også ekstremt lyst på ny, fin bil siden jeg har råd til det :reise: Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde spart til leilighet. Det er et mye bedre investeringsobjekt enn en bil som faller fort i verdi. Og så har du jo bil fra før selv om den er aldri så kvalmende! ;)

Gjest Bøllefrøet
Skrevet (endret)

Det JEG ville gjort var å kjøpe meg en bil som var litt eldre, kanskje en 1998-2000-modell eller noe sånt? De faller ikke SÅ fort i verdi. Og så ville jeg spart resten av pengene til leilighet. Ville aldri, aldri ha kjøpt meg en HELT ny bil fordi de synker så vannvittig i pris med en gang de kommer ut fra bilforhandleren. Om jeg så gjerne ville ha en ny bil så hadde jeg heller kjøpt meg en ett år gammel bil eller noe hvertfall som virker ny, men er titusener billigere :)

Forresten; har du ikke hatt boliglån før så kan du ta opp førstehjemslån som gir deg opptil 100% finansiering, de lånene er ofte ganske så gunstige også :)

Endret av *MissA*
Skrevet

Billån er også ofte ganske ugunstige ettersom de har høy rente. Det er bedre å spare opp pengene først før man kjøper bil. Det kan også være lurt å spare opp litt penger til egenkapital ved boligkjøp, kanskje trenger dere også litt møbler som dere ikke får lån til?

Skrevet

Enig med de over. Spar til leilighet. Alltid greit med litt penger til møbler og å ha litt egenandel.

Hvis du MÅ ha ny bil ville jeg ha kjøpt en som var noen år. Bil er dyrt og faller i verdi...

Ville også ha opprettet en BSU konto hvis du ikke har det, og prøvd å få satt inn 15 000 før nyttår.

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg ville kjøpt bil. Men ikke kjøp ny, det lønner seg ikke så veldig. Det er jo sinnsykt dyrt, for du kan jo få en bil fra 2000-2003 for 100 000 mindre (kommer jo ann på hvilken bil du ser på da) og det lønner seg heller det.

Siden du sa du bodde hjemme, kunne du jo prøve med å ha litt lengere betaligstid på billånet så du sparer til leilighet samtidig som du betaler billånet :)

Skrevet
Siden du sa du bodde hjemme, kunne du jo prøve med å ha litt lengere betaligstid på billånet så du sparer til leilighet samtidig som du betaler billånet :)

Da får du igjen problemet med den høye renta. Det koster mer i renteutgifter enn du tjener i renter. Greit at du har disponible midler, men det koster en del ekstra å gjøre det sånn.

Skrevet

*tramper taktfast*

Leilighet

Leilighet

Leilighet

Leilighet

;)

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet

Jeg er enig med de som sier at det ikke må være enten eller.

Selvfølgelig bør du spare penger til leilighet.. Men det betyr ikke at du ikke også kan bytte bil dersom du føler at dette er noe du har behov og mulighet for. Men helt ny bil er da ikke det eneste alternativet.

Skrevet

Helt ny bil lønner seg ikke syntes jeg.

Det er sinnsykt dyrt. Men hvis du ikke kan noen om bil, og heller ikke har noen som kan hjelpe deg bør du likevel kjøpe en såpass ny bil. Verksted koster jo å en del.

Kjøper du en bil som er et par år gammel er den en del billigere og at den er i god stand

Skrevet

Jeg ville definitivt spart til leilighet. Det er svært vanskelig for unge i dag å komme seg inn på boligmarkedet hvis du ikke har oppspart egenkapital eller foreldre som kan stille som ansvarlige for lånet. Det blir bare vanskeligere og vanskeligere å komme seg inn på boligmarkedet, så det er lurt å begynne å spare nå. ;)

Førerkort kan man ta nå man har fått seg tak over hodet. ;) Dessuten er bil i seg selv dyrt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...