Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Jeg er 18 år og har brukt briller i over ett år nå, men vil ha linser.

Har skeive hornhinner og har testa ut noen linser, både 30-dagers og dagslinser, men synes de virker så tørre på øynene. dette var fra et "merke" på specsavers da.

Så har dere noe å anbefale?

(Noen som ikke koster skjorta og som er behagelige nå om vinteren)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker månedslinser, og hadde litt problemer med tørrhet når jeg brukte den billigste linsetypen, men har ikke merket noe til det etter jeg gikk over til O2 Optix (tror kanskje de har byttet navn til Air Optix).

De er ikke så mye dyrere, men er laget i et materiale som slipper gjennom mer oksygen enn de aller billigste. Men nå vet jeg ikke hva slags type du har prøvd da.

Har du spurt en optiker? Jeg fikk ihvertfall prøve flere typer fram til jeg fant en som var riktig for meg, helt gratis. Da kjøpte jeg jo selvfølgelig de endelige linsene hos dem også da. Men var faktisk ikke noe dyrere enn på nett.

Skrevet

enig med deg.q2 optix er best .

har prøvdt det meste.

Skrevet

Tusen takk. Skal sjekke det ut :)

Skrevet

Månedslinser er av bedre kvalitet enn f.eks. dagslinser, rett og slett fordi de skal vare lengre. Selv bruker jeg Precision UV mndslinser. Koster meg 398 kroner for 6 mnds forbruk, jeg bestiller fra lenses4net. Veldig fornøyd med dem, har aldri hatt problemer. Jeg ville uansett spurt en optiker om hva han/hun anbefaler til deg, det som fungerer for noen fungerer ikke nødvendigvis for alle.

Skrevet

Ingen her kan anbefale deg riktige linser, du må prøve deg fram. Hvis din optiker tar deg på alvor hjelper han deg. Da jeg sa til min optiker at jeg fikk tørre øyne av linsene sa han at da skulle jeg få prøve ulike linser slik at jeg fant noen som passer til mine øyne. Jeg bruker en linse fra easyvision og en linse som heter proclear compatibles toric. Disse fungerer fint for meg, men det kan hende de ikke er like bra for andre.

Skrevet

Ok, jeg får vel bare prøve meg litt fram :)

Har ikke så mye erfaring med linser, og visste ikke at der var så individuelt heller.. men det er i alle fall nok å velge i der ute:)

Gjest Ninakanin
Skrevet

softlens sine linser ligger godt og stabilt på skeive hornhinner, og er ikke de dyreste av dagslinsene :)

og så er de tykke og fine, så man river de ikke så lett i stykker når man er famlete nybegynner :)

Skrevet
softlens sine linser ligger godt og stabilt på skeive hornhinner, og er ikke de dyreste av dagslinsene :)

og så er de tykke og fine, så man river de ikke så lett i stykker når man er famlete nybegynner :)

Ja det var derfor jeg slutta med linser etter en liten stund fordi de var så vanskelige å sette inn og de ble tørre og ekle, også datt de ut innimellom :frustrert: drittlinser!

men jeg kommer ikke noe vei med å ha briller heller, for jeg får jo ikke vist fram mine pene øyne :sminkedokke: hehe

Gjest Ninakanin
Skrevet

ja sånn opplevde jeg også mye før. de tørket ut mellom hvert blunk, og ventet jeg for lenge så ble linsen med i blunket og spratt ut, eller brettet seg og sklei inn under øyelokket.

eller så kjente jeg bare hvordan de gleeed rundt på øyet...

men så gikk jeg over til softlens som sagt, og de ligger stabilt og fint på hele dagen, selv om hornhinnene mine er riiiimelig skjeve...

du kan jo spørre om å få prøve noen et par uker?

Skrevet

air,/optix-q 2 koster 199kr for 6 linser.dvs. 3mnd

hos shopping4net.no.

Gjest diorgirly
Skrevet
jeg likte ikke softlenses.

Det gjorde ikke jeg heller. Jeg synes de var ubehagelig å ha på, også satt de dårlig på øynene mine. Fikk skiftet til noen fra Focus og de er jeg veldig fornøyd med.

Skrevet

tusen takk for all hjelp :) verden er ikke enkel.. skal teste ut air,/optix-q 2 ;)

Skrevet

egentlig er det ganske ille hvordan verden har blitt ass! når jeg har på meg briller er det ingen som legger merke til meg men så fort jeg tar de av får jeg masse komplimenter for øynene mine, og gutter snur seg etter meg og greier! men synes egentlig at det er stilig med briller hvis det kler personen jeg da :)

Skrevet

Jeg som bruker proclear. Jeg har prøvd både focus og soflens som det egentlig heter. Min optiker anbefalte meg å prøve de linsene jeg har nå p.g.a. at de slipper mer oksygen inn på øyet. Linsene for skjeve hornhinner vil nødvendigvis bevege seg mer på øynene når øynene blir tørre, det er i alle fall min erfaring. Den største grunnen til at det er optikeren som skal velge linser er jo også at en får linser som passer til øyet, de skal være riktig krumning og riktig størrelse. I tillegg er det en akse på linser for skjeve hornhinner, dersom denne ikke stemmer vil en se uklart fordi linsene ikke balansere riktig på øyet.

Gjest Deception
Skrevet

Jeg likte ikke O2 Optix; de var sannsynligvis for store for øyet mitt (og ja, de har byttet navn nå). Ellers av månedslinser har jeg brukt Soflens i ulike varianter, pluss Purevision, som egentlig er en linse du kan bruke både natt og dag. Men jeg fikk store problemer med tørre øyne av den.

Min favoritt er dagslinser fra Focus, men de er veldig tynne og skjøre. Dagslinsene fra Soflens tørket ut øynene mine, og Biomedics, som ifølge optikeren skulle være "bedre" enn Focus, nettopp fordi de var tykkere, kjentes helt like ut, bare til en høyere pris.

Du må nok prøve deg fram hos optiker, ja. Det er ikke spesielt lurt å tulle med øynene sine på egenhånd.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Du bør få en optiker til å tilpasse linsene for deg.

Personlig bruker jeg Acuvue Advance. Jeg hadde problemer med tørrhet og celleforandringer på øyet av linsene jeg brukte tidligere. Har brukt både dags- og månedslinser fra Focus, men etter at jeg startet med Acuvue Advance har jeg ingen problemer.

Skrevet

så bra :) Masse flotte forslag. skal definitivt skrive opp dette ja :)

Takk!

Gjest Deception
Skrevet

Jeg har også prøvd Acuvue Advance, og igjen følte jeg at de var for store og tykke.

Det er mulig du må prøve flere merker før du finner de optimale linsene for deg, men de fleste optikere gir deg prøveeksemplarer slik at du kan finne den som passer best uten å måtte kjøpe en hel pakke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...