Gjest Fliss Skrevet 19. november 2006 #21 Del Skrevet 19. november 2006 Jeg vet om en oppdretter som avler bikjer på sammlebånd,hun er ikke interesert i noe som helst annet en att bikjene skall ta bim,bis,eller bir,for å kunne skryte på seg flest mulige champions.På denne måten tjener hun mest.Hun omplasserer dem når de er ferdig, Hun er norges ledende innen rasen i norge. Jeg kjenner også til en oppdretter av flere champions,som råder valpekjøperne til å fore utelukkende med rå kjøttdeig, og bade hunden 1 gang i uka i herbal essens. Dette selvom de er ledende oppdrettere. Har faktisk det inntrykket att det er utelukkende hva som syntes i ringen som er viktig for Flere (heldigvis ikke alle)av de STØRSTE oppdretterne. I ringen teller:konstruksjon,rasestandar,gange,pels,pelsfarger,gemytt,bitt ol... Altså eksteriør og gemytt. Tror du de sjekker hundens helse og kosthold på utstilling??? Med unntak av vaksinasjonskort og chipping,er det ingen som sjekker hundens helse og matvaner.. Jeg er enig i att det skulle bare mangle om hunden din ikke er frisk og rask, den er 3 år!! For å lykkes med oppdrett trenger man gode eksteriør resultater å vise til. Hunden må være ad og hd fri,samt ikke ha andre ARVELIGE sykdommer.. ← Siden du har så god peiling på dette så kan vel i det minste du vise til skriftlige fakta om faren ved å gi hunden leverpostei i tørrforet? Jeg begynner å bli litt lei av bedreviterne på Kvinneguiden som slenger om seg med den ene påstanden etter den andre ... uten å dokumentere påstandene. Udokumenterte påstander = null interesse og null troverdighet. Men siden dette ser ut til å være litt vanskelig så skal jeg høre med veterinæren neste gang jeg går til henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monikabrx Skrevet 19. november 2006 #22 Del Skrevet 19. november 2006 Siden du har så god peiling på dette så kan vel i det minste du vise til skriftlige fakta om faren ved å gi hunden leverpostei i tørrforet? Jeg begynner å bli litt lei av bedreviterne på Kvinneguiden som slenger om seg med den ene påstanden etter den andre ... uten å dokumentere påstandene. Udokumenterte påstander = null interesse og null troverdighet. Men siden dette ser ut til å være litt vanskelig så skal jeg høre med veterinæren neste gang jeg går til henne. ← Trodde vi to diskuterte oppdrettere jeg... Leverpostei og annen menneskemat er ikke bra for hunder! Om du ikke har fått med deg det,men krever att vi skall lage 100 linker,blir jeg nesten litt redd. Har du VIRKELIG ikke fått med deg att menneskemat inneholder masse som hunder ikke tåler Mye av det som er i menneskemat er direkte dødelig for hunder. Det er faktisk mange hunder som dør hvert eneste år forde de får i seg matvarer de ikke tåler. Og da snakker jeg bare om de som får akutt forgiftning. Itillegg er det mange hunder som får diabetes,og problemer med lever og nyrer pga "langvarig bruk" Personlig har jeg ikke nevnt ordet leverpostei en eneste gang jeg,men vet det ikke er bra for hunder, bla pga saltinnholdet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 20. november 2006 #23 Del Skrevet 20. november 2006 http://www.finnsnesdyreklinikk.no/stories/FORING_AV_HUND.htm Merk særlig nederste avsnitt på siden. http://www.peteducation.com/article.cfm?cl...&articleid=1030 http://www.aspca.org/site/PageServer?pagename=pro_apcc_dyk Finnes masse linker. Nå er jeg også i den heldige posisjon at jeg kjenner endel oppdrettere. Skal faktisk på besøk til en i morgen. Kjenner også en vet, så kan spørre henne også i morgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maryell Skrevet 23. november 2006 #24 Del Skrevet 23. november 2006 Vi har vel alle syndet og gitt hunden en godbit eller to den ikke har godt av. Men å gjøre det til en vane er jo bare hårreisende dumt. Leverpostei HVER dag? Kunne aldri falt meg inn. Selv forer jeg med Proplan og vom og hundemat nr.25. Da får hun det hun trenger, og spiser av hjertens lyst. Klart at hunden kan leve et langt og godt liv på tross av at man gir den litt leverpostei, men når man vet hva konsekvensene kan bli så fatter jeg ikke vitsen med å ta sjansen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira Skrevet 23. november 2006 #25 Del Skrevet 23. november 2006 Jeg holder på med hundeoppdrett og gjør som følger: Valpene får fast føde fra de er ca. 3 uker, det første de får er litt oppmalt kjøtt, ikke kjøttdeig, for det er saltet. Så går de over på tørrfor som moses, gradvis mindre. Samtidig vennes de naturlig av fra moren. Jeg gir dem litt kefir, det regulerer magen deres, og de liker smaken. Når de flytter til sine nye hjem får de med seg en liten sekk med det samme foret som de har spist hos meg, og en foringsplan. De spiser da tørrfor og litt kefir fire ganger om dagen i de første ukene. Jeg anbefaler dem ikke å ta noe annet i tørrforet, det pleier ikke magene deres å like, det er stor nok belastning for en liten babyvalp å flytte fra mammaen og søsknene sine. Men det du evt. kan prøve er Norwegian Polar hundefor, det er mange oppdrettere som forer kun på dette helt fra valpene begynner med fast føde. Men ikke bytt fór for raskt, la det gå gradvis. Og for de aller fleste oppdrettere er nok hundenes og valpene helse det aller viktigste. Sløyfene kommer som en ekstrabonus, og er i tillegg en nødvendighet for å få avlsgodkjente hunder. Og sånn må det være for at man ikke skal miste kontrollen med avlen, i den grad det er mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå