mocci Skrevet 15. november 2006 #1 Del Skrevet 15. november 2006 Heia! Hvilke typer av mat kan jeg blande inn i tørrfôret for at valpen skal momse det i seg? Jeg har tenkt på leverpostei og biola (godt for magen). Hva liker valper på 8 uker? Takker og bukker for alle svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i Svingen Skrevet 15. november 2006 #2 Del Skrevet 15. november 2006 Jeg ville holdt meg til kun det foret den er vant med i begynnelsen. Å flytte er forandring nok for en så liten valp. Hvis den vegrer seg for å spise i et par dager så er det helt normalt, du trenger ikke bestikke den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Deception Skrevet 15. november 2006 #3 Del Skrevet 15. november 2006 Valper er forskjellige, men det lureste er å holde seg til tørrforet i noen dager, i det minste. Jeg ser ikke helt vitsen i å gi den leverpostei fra ung alder; det inneholder faktisk for mye salt for en liten kropp selv om vi synes det ikke smaker spesielt salt. Etterhvert kan du gi den litt syrnet melk (Biola eller Cultura), og kanskje en eggeplomme. Vår hund spiste full matrasjon fra dag 1, men han var også mye tøffere enn vi hadde forventet, og raste rundt fra første stund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i Svingen Skrevet 15. november 2006 #4 Del Skrevet 15. november 2006 Forresten; er det en sort mops du får? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 15. november 2006 #5 Del Skrevet 15. november 2006 Det beste er å IKKE blande noe i foret. Hunden spiser når den blir sulten og dårlige vaner trenger dere ikke. Hvis hunden vår har dårlig matlyst i lengre perioder (noe som sjelden skjer når man har rottweiler), så har jeg smuldret opp en sånn terning med tørket lever (Go Biten e.l.). Da lukter det i det minste litt bedre av maten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monikabrx Skrevet 15. november 2006 #6 Del Skrevet 15. november 2006 Hunder er flokkdyr! De er vant til å spise sammen med søsknene sine,det er ikke uvanlig att hunden ikke har lyst på mat når den nettopp er blit skilt fra familien sin. La ting gå sin gang. du kan evt helle over litt biola,da dette smaker godt,og er bra for magen. Prøv å holde valpen med selskap når den spiser i begynnelsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mocci Skrevet 15. november 2006 Forfatter #7 Del Skrevet 15. november 2006 Hei igjen, Til "hu i svingen" det er en fransk bulldog jeg skal få meg (på avataren er hun 4 uker og ørene har ikke kommet seg opp). Jeg har vokst opp med hundehold hvor vi har gitt valpene litt snadder iblandet tørrfôret (snadder være seg leverpostei, hundepølse,diverse kjøttpålegg m.m) Men dette var jo hundehold på 80-90 tallet, gjør ikke folk det slik lenger? Alle familiehundene har vært sunne og friske, den siste hunden, en elghund ble 13 år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2006 #8 Del Skrevet 15. november 2006 Du bør ikke venne den til å få noe annet enn tørrfor mens den er liten. Det absolutt beste er å gi den samme type fôr som oppdretteren ga valpene. Vår fikk Royal Canin, oppbløtt, blandet med litt kefir. Nå som han er større får han litt matrester og diverse, men en liten mage tåler jo ikke så mye forskjellig. Lykke til!! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fliss Skrevet 17. november 2006 #9 Del Skrevet 17. november 2006 Jeg kjøpte hunden min fra en oppdretter som er premiert som den beste innen rasen. Fikk hunden da den var 8 uker og jeg fikk beskjed om å blande leverpostei eller hundepølse i tørrforet. Nå er hunden min 3 år - frisk som en fisk og ikke tegn til overvekt - til tross for at jeg har blandet leverpostei i maten hans hele tiden. Jeg er veldig nøye med kosten hans og den eneste maten jeg gir ham utenom tørrfor med leverpostei er litt ren fisk, kokt skinke eller kyllingfilet når jeg har det til middag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Luna_* Skrevet 17. november 2006 #10 Del Skrevet 17. november 2006 Tørrforet i våre dager er et fullkost for. Dvs at det IKKE skal blandes noe i det. Det er ikke noe vits, den får alt den trenger. Når man blander det med noe kan det hende den får for mye av noe, og det er vel ikke ønskelig? Og de aller fleste hunder er fornøyd med tørrforet. Lykke til med liten valp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Deception Skrevet 17. november 2006 #11 Del Skrevet 17. november 2006 Jeg kjøpte hunden min fra en oppdretter som er premiert som den beste innen rasen. Fikk hunden da den var 8 uker og jeg fikk beskjed om å blande leverpostei eller hundepølse i tørrforet. Nå er hunden min 3 år - frisk som en fisk og ikke tegn til overvekt - til tross for at jeg har blandet leverpostei i maten hans hele tiden. Jeg er veldig nøye med kosten hans og den eneste maten jeg gir ham utenom tørrfor med leverpostei er litt ren fisk, kokt skinke eller kyllingfilet når jeg har det til middag. ← Leverpostei er IKKE (jeg gjentar: ikke) bra for hunder; det inneholder for mye salt for deres mer ømfintlige nyrer. Det vil ikke si at de ikke liker det. Mennesker liker jo også ting som ikke er godt for oss; pølser, potetgull, alkohol, sigaretter (for noen). Selv om oppdretteren har vunnet priser, er det ikke dermed sagt at han vet alt om foring (og jeg hevder ikke at jeg vet, heller). Men å skape kunstige behov på denne måten er nok ikke det lureste. Det er som når en storrøyker sier at "røyk er ikke farlig. Jeg har ikke dødd av det". Hundefor og godterier uten tilsetninger er det beste for hunder. Og av og til må de beskyttes mot sin egen appetitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monikabrx Skrevet 17. november 2006 #12 Del Skrevet 17. november 2006 Jeg kjøpte hunden min fra en oppdretter som er premiert som den beste innen rasen. Fikk hunden da den var 8 uker og jeg fikk beskjed om å blande leverpostei eller hundepølse i tørrforet. Tror du att det er avgjørende att oppdretteren har vunnet priser for eksteriør? Siden oppdretteren har vunnet priser for eksteriør,så stemmer alt h#n sier Om du viste hvor mye rart jeg har fått høre om hva oppdrettere sier Hunder er like forskjellige som oss mennesker.noen er glad i mat ,andre mere kresne. Faren ved å putte noe i tørforet, er att hunden kan begynne å spise godbitene,og la tørforet ligge igjenn. Og som nevnt over, dagens tørfor er fullkost. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 18. november 2006 #13 Del Skrevet 18. november 2006 Det med leverpostei stemmer. Pluss at leverpostei har for konsentrert mengde protein og for ubalansere fettsyrer til å være en fast del av hundens kosthold. Noe å tenke på er også at hundens fordøyelsessystem er helt ulikt menneskers. Hunden har en lite effektiv fordøyelse. Tarmen er kortere enn vår og det hunden opprinnelig spiste var dyr den fanga selv. Disse dyra var ofte planteetere og hadde ferdig fordøyde planterester "i seg" (unngår å gå i detaljer her... , men hunder har ikke enzymer til å fordøye planter, etc. slik vi har). Hunden trenger selvfølgelig protein, men ikke for mye. I tillegg skal denne være av riktig type slik at den er næringseffektiv. Og den typen enzymer hunder i tarmen egner seg ikke så godt for variert kosthold. Det høres rart ut, men det er derfor at det er bra at vi har gode fullkostalternativer nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Murron i.i. Skrevet 18. november 2006 #14 Del Skrevet 18. november 2006 Dessuten så skyter man seg selv litt i foten ved å la hunden bli vant til noe ekstra oppi matskåla. De gangene man har bruk for at hunden bare spiser foret sitt, er det ikke sikkert den vil godta det.. Og så har man det gående. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fliss Skrevet 18. november 2006 #15 Del Skrevet 18. november 2006 Dessuten så skyter man seg selv litt i foten ved å la hunden bli vant til noe ekstra oppi matskåla. De gangene man har bruk for at hunden bare spiser foret sitt, er det ikke sikkert den vil godta det.. Og så har man det gående. ← Jaja .... noen gir hundene sine tørrfor og kun det, jeg gir min tørrfor med leverpostei eller frysetørket lever - andre gir hundene sine middagsrester ... Så lenge hundene er friske og glade - og ikke overvektige, så kommer jeg til å fortsette med min variant med leverpostei eller knust frysetørket lever ... Synes det måtte vært uhyre kjedelig for hunden å kun spise tørrfor... Selvom vi vet at det ikke er særlig sunt med kaffe, alkohol, sukker, fett og salt - så får vi det i oss hver dag ... tenk hvor kjedelig tilværelsen hadde vært hvis vi aldri fikk lov til å spise noe usunt. Og en spiseskje leverpostei i tørrforet til hunden min er med på å gjøre maten hans bedre ... jeg er uhyre nøye med valg av tørrfor - hunden min får kun Hills ... jeg har aldri gitt ham for fra dagligvaren eller middagsrester - så jeg er ganske sikker på at han lever sunnere enn veldig mange andre hunder. Når det gjelder oppdrett - så er hun en av de mest anerkjente og seriøse oppdrettere av rasen ... Hun har avlet fram mer enn 35 champions - både nasjonalt og internasjonalt. Å lykkes med oppdrett handler slett ikke kun om ekstriør som noen her påstår - å få fram sunne og friske hunder er selvsagt like viktig for seriøse oppdrettere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 19. november 2006 #16 Del Skrevet 19. november 2006 Hei igjen, Til "hu i svingen" det er en fransk bulldog jeg skal få meg (på avataren er hun 4 uker og ørene har ikke kommet seg opp). Jeg har vokst opp med hundehold hvor vi har gitt valpene litt snadder iblandet tørrfôret (snadder være seg leverpostei, hundepølse,diverse kjøttpålegg m.m) Men dette var jo hundehold på 80-90 tallet, gjør ikke folk det slik lenger? Alle familiehundene har vært sunne og friske, den siste hunden, en elghund ble 13 år ← man kan gjøre noe i tusen år om man vil, antall år sier ingenting om det man gjør faktisk er riktig IKKE gi leverpostei eller kjøttpålegg, da dette inneholder mye fett og salt som ikke er godt for hunden. En valp trenger godt næringsrikt tørrfor, og for mye dikkedarier kan ødelegge både helse og apetitt! Hundepølse er også bare tull, det er kun salt, vann og slakteavfall.. Bruk heller frosset vom, storfekjøtt eller evt godbiten sitt våtför på boks. herlig hund du får deg, lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 19. november 2006 #17 Del Skrevet 19. november 2006 Jeg kjøpte hunden min fra en oppdretter som er premiert som den beste innen rasen. Fikk hunden da den var 8 uker og jeg fikk beskjed om å blande leverpostei eller hundepølse i tørrforet. Nå er hunden min 3 år - frisk som en fisk og ikke tegn til overvekt - til tross for at jeg har blandet leverpostei i maten hans hele tiden. Jeg er veldig nøye med kosten hans og den eneste maten jeg gir ham utenom tørrfor med leverpostei er litt ren fisk, kokt skinke eller kyllingfilet når jeg har det til middag. ← du kan ikke gå ut med råd som dette her uten belegg for det!! hunden din er frisk nå ja, fy flate skulle bare mangle, den er jo bare tre år.. Problemene kommer senere i livet, med nyreskader, leverskader og problemer med prostata osv... Oppdrettere er oppdrettere. Ikke orakler... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fliss Skrevet 19. november 2006 #18 Del Skrevet 19. november 2006 (endret) du kan ikke gå ut med råd som dette her uten belegg for det!! hunden din er frisk nå ja, fy flate skulle bare mangle, den er jo bare tre år.. Problemene kommer senere i livet, med nyreskader, leverskader og problemer med prostata osv... Oppdrettere er oppdrettere. Ikke orakler... ← For det første så har jeg ikke gått ut med noen som helst råd - jeg bare sier hvordan jeg forer hunden min. Og nei, oppdrettere er ikke orakler - det er heller ikke innskrivere på Kvinneguiden som kommer med alvorlige påstander uten å vise til fakta. Du fremstår en smule mer troverdig om du kan vise til fakta for påstander om at 1 spiseskje leverpostei i den daglige porsjonen med Hills tørrfor kan føre til de sykdommer du nevner over her: nyreskader, leverskader og problemer med prostata osv... Endret 19. november 2006 av Fliss Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 19. november 2006 #19 Del Skrevet 19. november 2006 For det første så har jeg ikke gått ut med noen som helst råd - jeg bare sier hvordan jeg forer hunden min. Og nei, oppdrettere er ikke orakler - det er heller ikke innskrivere på Kvinneguiden som kommer med alvorlige påstander uten å vise til fakta. Du fremstår en smule mer troverdig om du kan vise til fakta for påstander om at 1 spiseskje leverpostei i den daglige porsjonen med Hills tørrfor kan føre til de sykdommer du nevner over her: ← jeg har desverre ingen linker, så det blir litt vanskelig at 1 spiseskje leverpostei er skadelig spørs helt på størrelsen på bikkja og hvilke sykdommer rasen er disponert for, levevis og i det hele tatt. Jeg uttaler meg selvfølgelig på et generelt grunnlag, jeg kan ikke legge din hund og dens vaner til grunn for noe som helst! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monikabrx Skrevet 19. november 2006 #20 Del Skrevet 19. november 2006 (endret) . Når det gjelder oppdrett - så er hun en av de mest anerkjente og seriøse oppdrettere av rasen ... Hun har avlet fram mer enn 35 champions - både nasjonalt og internasjonalt. Å lykkes med oppdrett handler slett ikke kun om ekstriør som noen her påstår - å få fram sunne og friske hunder er selvsagt like viktig for seriøse oppdrettere. ← Jeg vet om en oppdretter som avler bikjer på sammlebånd,hun er ikke interesert i noe som helst annet en att bikjene skall ta bim,bis,eller bir,for å kunne skryte på seg flest mulige champions.På denne måten tjener hun mest.Hun omplasserer dem når de er ferdig, Hun er norges ledende innen rasen i norge. Jeg kjenner også til en oppdretter av flere champions,som råder valpekjøperne til å fore utelukkende med rå kjøttdeig, og bade hunden 1 gang i uka i herbal essens. Dette selvom de er ledende oppdrettere. Har faktisk det inntrykket att det er utelukkende hva som syntes i ringen som er viktig for Flere (heldigvis ikke alle)av de STØRSTE oppdretterne. I ringen teller:konstruksjon,rasestandar,gange,pels,pelsfarger,gemytt,bitt ol... Altså eksteriør og gemytt. Tror du de sjekker hundens helse og kosthold på utstilling??? Med unntak av vaksinasjonskort og chipping,er det ingen som sjekker hundens helse og matvaner.. Jeg er enig i att det skulle bare mangle om hunden din ikke er frisk og rask, den er 3 år!! For å lykkes med oppdrett trenger man gode eksteriør resultater å vise til. Hunden må være ad og hd fri,samt ikke ha andre ARVELIGE sykdommer.. Endret 19. november 2006 av monikabrx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå