Gå til innhold

Vil ikke betale for å sende en pakke!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal sende en pakke i retur til et firma. Dette er en pakke jeg har mottatt mot min vilje, og ønsker derfor ikke å betale returporto for den.

Var på posten i sted ("post i butikk"), og sa at jeg ville sende den slik at mottaker betalte porto. Dette gikk i følge damen på posten ikke an, og hun mente jeg måtte betale 170,- i porto for å sende pakken. Jeg fikk heller kreve pengene tilbake fra dette firmaet senere...

Dette er jeg overhode ikke interessert i, da jeg har hatt nok trøbbel med dette firmaet. Finnes det noen måte jeg kan sende pakken, der mottaker må betale?

Hva skjer f.eks. dersom jeg poster pakken uten å betale porto? Må mottaker betale da?

For meg er det et prinsipp å ikke betale denne forsendelsen!!!!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Hva med å betale, få kvittering på at du har betalt og send kopi av kvitteringen til formaet som sendte deg pakken?

Skrevet

Putt den i nærmeste postkasse, og la den gå uten porto.

Skrevet

Vet ikke hva slags firma som er avsender, men når jeg har fått uønsket pakker har jeg tatt kontakt med firmaet og så har de sendt meg en returlapp som jeg kan klistre på pakken før jeg sender, dvs at de betaler. Men det er kanskje ikke alle firmaer som er like enkle å ha med å gjøre...

Skrevet
Hva med å betale, få kvittering på at du har betalt og send kopi av kvitteringen til formaet som sendte deg pakken?

Dette er et firma som har sendt meg en mobiltelefon og et abonnement som jeg aldri har takket ja til. Når jeg ringer for å snakke med de, legger de på... Til et annet firma ville jeg gjort det slik du foreslår, men vet at jeg aldri ville fått pengene av dette firmaet.

[...] men når jeg har fått uønsket pakker har jeg tatt kontakt med firmaet og så har de sendt meg en returlapp som jeg kan klistre på pakken før jeg sender, dvs at de betaler. [...]

Kom aldri så langt at jeg fikk spurt om returlapp. På telefonen sa de "du får sende den jævla pakken, jeg gidder ikke snakke med deg"

Det sier jo litt om seriøsiteten... Har vært så mye styr nå, vil derfor bare sende pakken til de uten noe merarbeid for meg...

"Putt den i nærmeste postkasse, og la den gå uten porto."

Kommer pakken frem da? Må mottaker betale porto? Eller kan posten nekte å sende den, og la den ligge og støve ned på et bakrom?

Skrevet

Behold pakken. Siden du ikke har takket ja til den på noe som helst vis, har de heller ingen bevis på at du har sagt ja - de har verken underskriften din eller et verifiseringsskript fra telefonsalg om dette. Abonnementet gjør du ingenting med.

Når du får purringer, forholder du deg til firmaet skriftlig, og sier at dette har du aldri bestilt, og du sender pakken tilbake når du har mottatt returlapp. Etter noen runder fram og tilbake med firmaet - saken din kan ikke sendes til inkasso når du har omstridt kravet, "truer" du med å gå til TV2 Hjelper Deg eller FBI. Gir de seg ikke da, tar du kontakt med forbrukerrådet.

Lykke til!

Skrevet
Kommer pakken frem da? Må mottaker betale porto? Eller kan posten nekte å sende den, og la den ligge og støve ned på et bakrom?

Den kommer frem. Men posten vil kreve enten deg eller firmaet for portoen. Derfor bør du stryke over ditt navn på utsiden av pakken, slik at du er sikker på at firmaet blir belastet. Skriv også "Retur" og/eller "Nektet mottatt" på pakka.

Skrevet

Det høres ubehagelig ut, og jeg skjønner godt at du ikke vil betale returporto.

Firmaet høres useriøst ut, og har sikkert lav terskel for å sende ting til inkasso. Du bør derfor forholde deg skriftlig hele veien, slik at du har ditt på det tørre.

Send et brev til dem, og forklar situasjonen: "Har mottatt pakke så og så, er ikke bestilt, kommer ikke til å betale, send returlapp" etc.

Hvis du ikke hører noe, så har jo du gjort ditt. Får du purringer likevel, så vurder om du skal sende brev rekommandert, slik at du har kvittering på at brev er sendt.

For et styr. La firmaet overta problemet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...