Gå til innhold

Bønner, linser...oppskrifter?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg ble anbefalt å begynne å spise bønner og linser og slike ting.

Men hvor får man tak i det hen?

Og hvordan tilbereder man det? Må det ikke ligge i vann et døgn?

Er det noen som har noen gode oppskrifter? Har hørt at det går an å lage wok av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hvitveis

Jeg etterlyser også gode oppskrifter av de samme.

Bønner syns jeg er veldig greit. Små og store, røde, hvite, svarte og brune, kjøpes i tørke form for en billig penge i nesten hvilken som helst butikk; ofte lagt på samme hylle som økologisk mat. De har litt bedre utvalg på Helios og tyrkersjapper.

Legg en håndfull i en skål med vann over natta, kok dem i nytt vann med litt salt i en halvtime til time (alt ettersom hvor store de er) og bruk dem som proteiner i salater. Jeg liker i tillegg å knerte et par hvitløksbåter, et par dråper sitron fra flaske eller fra en lime, litt salt, litt valnøttolje oppi en kjele, kaste bønnene rundt i det før jeg legge det hele i salaten. Da trenger jeg ikke noe dressing ellers. Mmmm, smaskens!

Du kan få ferdige bønner på boks også, men det er mye greiere å lage det selv. Og billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er det fint å koke ulioke bønner linser og knuse de og tilsette friske urter krydder of hva det måtte være.

I disse Fedo Lindberg tider va med å lage bønnekaker som tilbehør i sted for poteter. Mos bønner ta i litt egg og stek de som små kaker i en panne. Obs dette har jeg ikke prøv ut selv, men har tenkt til å gjøre det.

Eller så er det indiske/pakistanske kjøkken flinke til å bruke bønner/linser. Der finner du nok mange gode oppskrifter. Prøv dhal, det er nydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei citica!

Jeg ble anbefalt å begynne å spise bønner og linser og slike ting.  

Men hvor får man tak i det hen?

De aller fleste dagligvare forretninger har torkede bonner og linser.

Finner du det ikke paa din vanlige butikk kan du jo ogsaa prove ut innvandrerbutikker eller en mer velassortert dagligvare.

Og hvordan tilbereder man det? Må det ikke ligge i vann et døgn?

Torkede bonner ligges i vann over natten. Deretter kokes de, koketiden varierer med typene (akkurat som med ris) -det beste er aa smake paa dem for aa kjenne om de er ferdige. Koketiden er ofte angitt paa pakken.

Bonner skal ikke kokes i blotevannet, for dette vil inneholde et stoff som gir ekstremt mye luft i magen (vet ikke om det er direkte farlig, men det er uansett ikke noe problem aa skylle linsene etter blotleggingen og saa koke dem opp i nytt vann :wink: )

Naar du koker bonner lonner det seg aa koke en kjempestor porsjon og fryse ned i "posjonsposer". Det er litt styr (synes jeg) aa koke bonner, og derfor synes jeg det er supersmart aa fryse ned (fikk tipset i boka "jentemat")

Er det noen som har noen gode oppskrifter? Har hørt at det går an å lage wok av det.

Typiske oppskrifter er:

*chili con carne (sok i forumet)

*dahl (har ikke oppskrift paa denne indiske retten som er supergod, men skal si fra hvis jeg finner noe!)

*minestronesuppe (denne kan lages paa minst 1000 maater, men jeg har en kjempegod oppskrift hjemme i norge med bla.a. bonner, men det hjelper jo saa lite her jeg er i Australia! -kanskje noen andre kan hjelpe deg?)

*generelt kan du bruke linser og bonner i mange ulike gryter og supper (bare prov deg litt frem :D )

*HELT enig med Hvitveis i at bonner passser utmerket i salater!! Det gjor dem mye mer mettende og gir som sagt proteiner

Jeg bruker masse linser baade gronne og rode(som blir gule ved koking, disse kalles derfor ogsaa for gule linser).

Jeg blander nesten alltid ris 50/50 med linser (tilsetter da bare det som trenger kortest koketid sist).

Rode linser trengs ikke aa blotlegges (bare skylles), og kokes i 10 min. Gronne linser kan blotlegges i 15 min og saa kokes i ca 20 min, eller skylles og saa kokes i ca 40 min.

Haaper dette var til litt hjelp :wink:

Ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempegod linsestuing

(røde linser)

Bruk dobblet så mye vann som linser (eks 1 dl. linser 2 dl. vann)

Kokes i ca. 15 min. (til vannet har kokt inn i linsene)

Ta kasserollen av plata og avkjøl litt.

Ha i litt soyaolje og hakket løk ( i tillegg er det godt med hvitløk og ingefær).

Bruk stavmikser i blandingen for å få stuingen jevn.

Veldig godt til stekt fisk bl. a :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hvitveis

Hva gikk galt?

Jeg prøvde den dhal-oppskriften jeg selv la ut for et par dager siden, men kan ikke si jeg er særlig imponert. Det smakte - lite? Hvis dere ser på oppskriften så var det både koriander og ingefær i den og likevel var linsenes "vannsmak" mer markant.

Er det noen som har noen annen oppskrift eller ser noe opplagt galt på den jeg brukte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...