xeyes Skrevet 2. februar 2003 #1 Skrevet 2. februar 2003 Jeg har trodd det gikk an å skrive "venninder" jeg, men nå er jeg litt usikker.. Vet det heter 'venninner' også, men er det "lov" å skrive venninder? Noen som vet? -x
*Lillian* Skrevet 2. februar 2003 #2 Skrevet 2. februar 2003 Riktig svar er: VENNINNER Står ingenting i noen ordbøker at en kan skrive venninder, det høres forresten helt feil ut spør du meg. Lillian
Gjest Starya Skrevet 2. februar 2003 #3 Skrevet 2. februar 2003 Venninde er vel et foreldet uttrykk, egentlig. Men jeg bruker gjerne slike gamle uttrykk dersom det er i en sammenheng der det "passer", gjerne ved en eller annen spøk. Men ikke hvis korrekt norsk er påkrevd.
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 2. februar 2003 #4 Skrevet 2. februar 2003 Mange eldre mennesker sier "veninder" men det er ikke riktig å skrive det slik. Milla
Redhead Skrevet 2. februar 2003 #5 Skrevet 2. februar 2003 Mange eldre mennesker sier "veninder" , har ei venninne som sier det, og hun er ikke en eldre dame! Kanskje det er fordi hun er trønder, har hørt flere med den dialekten som sier venninder. Men skrive det, det er ikke riktig .
xeyes Skrevet 2. februar 2003 Forfatter #6 Skrevet 2. februar 2003 Takk takk, jeg trodde og man sa det i "gamle dager" :D
Gjest Hvitveis Skrevet 2. februar 2003 #7 Skrevet 2. februar 2003 Helt utenfor tema og uten at du har spurt om det: Jeg har trodd det gikk ann ann er et jentenavn - du mener sikkert an?
Pip Skrevet 2. februar 2003 #9 Skrevet 2. februar 2003 Jeg sier 'vennindene mine', foreksempel, og jeg er ikke gammel! 23, faktisk... :D Men det kommer av at jeg snakker en vestnorsk bygdedialekt, da... Hehe. Men det går ikke an å skrive, nei. Min bestemor skriver det nok. Men hun skriver også 'gjente' for jente... Det er gamle danske skrivemåter som er ute av norsken for en del år siden...
Gjest Anonymous Skrevet 3. februar 2003 #10 Skrevet 3. februar 2003 Jeg selv har dialekt og jeg kan godt skrive brev på min dialekt. Det skinner ofte igjennom ellers at jeg har dialekt og. Korekt Norsk blir det nevnt, men hva med språk ellers? Synd at det skal forsvinne i det skriftlige. Jeg selv skriver venninde. Hvor lenge er det siden den skrivemåten forsvant? Kan noen svare på det?
Gjest Hvitveis Skrevet 3. februar 2003 #12 Skrevet 3. februar 2003 Apropos tujis innlegg: Er det noen som husker at NRK søkte etter unge skuespillertalenter for noen få år siden? En av forutsetningene for å være aktuell kandidat var at man snakka dialekt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå