Gjest Svimle Skrevet 15. november 2006 #1 Skrevet 15. november 2006 Gjorde et kjapt søk, men fant ikke noe tilsvarende. Så beklager om dette emnet har vært oppe før. Jeg er glad i rødvin, til nesten all slags mat. Kan du anbefale en rødvin til a) pinnekjøtt b) lutefisk (servert med poteter, erterstuing, bacon, brunost og sirup) Jeg har lyst til å prøve nye viner!
Leo Skrevet 15. november 2006 #2 Skrevet 15. november 2006 Personlig kunne jeg ikke tenkt meg vin verken rød eller hvit til noen av delene, men det skal du slippe å høre om! I ett blad jeg har liggende her fant jeg imidlertid følgende: Domaine de l'Olivette 2003 (Frankrike, kr. 170,70) #2007301 og Cacacu Ridge Bin 4 2005 (Australia, kr. 99,90) #5502201 anbefales til pinnekjøtt. Lutefisken er jeg litt mer usikker på, men de anbefaler Rosso di Montepuliciano 2004 DOC 2004 (Italia, kr. 149,99) #3309301 til "alt".
Supraspinatus Skrevet 15. november 2006 #3 Skrevet 15. november 2006 Til pinnekjøtt så drakk jeg en portugisisk rødvin i fjor. Den var ikke dyr lå rundt 90kr.. Husker desverre ikke hva den koster, men på vinmonopolet.no finner du mange tips og råd samt anbefalinger!
Gjest Svimle Skrevet 15. november 2006 #4 Skrevet 15. november 2006 Personlig kunne jeg ikke tenkt meg vin verken rød eller hvit til noen av delene, men det skal du slippe å høre om! I ett blad jeg har liggende her fant jeg imidlertid følgende: Domaine de l'Olivette 2003 (Frankrike, kr. 170,70) #2007301 og Cacacu Ridge Bin 4 2005 (Australia, kr. 99,90) #5502201 anbefales til pinnekjøtt. Lutefisken er jeg litt mer usikker på, men de anbefaler Rosso di Montepuliciano 2004 DOC 2004 (Italia, kr. 149,99) #3309301 til "alt". ← Vet det kan virke sært med rødvin til, men nå har jeg sluppet hemningene løs og drikker ikke det som skal være "korrekt" - jeg drikker det jeg synes er godt. Og rødvin er nam nam Men tusen takk for vintips! Skal skrive de opp! Til pinnekjøtt så drakk jeg en portugisisk rødvin i fjor. Den var ikke dyr lå rundt 90kr.. Husker desverre ikke hva den koster, men på vinmonopolet.no finner du mange tips og råd samt anbefalinger! ← Takk, tenkte ikke på å sjekke vinmonopolets sider..
Supraspinatus Skrevet 15. november 2006 #5 Skrevet 15. november 2006 Vet det kan virke sært med rødvin til, men nå har jeg sluppet hemningene løs og drikker ikke det som skal være "korrekt" - jeg drikker det jeg synes er godt. Og rødvin er nam nam Men tusen takk for vintips! Skal skrive de opp! Takk, tenkte ikke på å sjekke vinmonopolets sider.. ← Det er ikke feil å drikke rødt til hvit kjøtt/fisk og omvendt. Det viktigste er at du liker vinen. Det er egentlig ganske dumt med disse "reglene" som henger igjen. En annen veldig tåpelig regel er champagne kun til fest eller dessert eller velkomstdrink. Champagne er godt til mat også.. så det så!
Gjest Svimle Skrevet 15. november 2006 #6 Skrevet 15. november 2006 Smaken er som baken - helt rævva! Neida, den er vel delt Tradisjonelt er det vel øl som serveres til denne type mat. Øl er godt det, men jeg blir så fryktelig mett av det.
Supraspinatus Skrevet 15. november 2006 #7 Skrevet 15. november 2006 Øl og aquevit... og julebrus.. men tradisjoner skal jo brytes litt også!
Leo Skrevet 15. november 2006 #8 Skrevet 15. november 2006 Champagne er godt til mat også.. så det så! ← Champagne er godt til ALT! For øvrig er jeg selvfølgelig enig i at man kan drikke akkurat hva man vil!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå