Gå til innhold

Har endelig funnet Belgisk Vaffeljern

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til de som vil ha belgiske vafler så kan Jernia bestille Clatronic WA 523 Europe jern til 200 kr.

Vurderte å kjøpe på nett men dette jernet er veldig bra (har ei venninne fra Belgia) og med porto og toll sparer man heller ingenting på å kjøpe over nett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Har du oppskrift på belgiske vafler å dele med meg?PLEASE

Skrevet

Shoreh : Hvilken Jernia bestilte du fra ?? Sendte deg også en pm ang det samme :) Eller om det er noen andre som også har bestilt gjennom Jernia ? Jeg maila jernia for et stund siden, men fikk da til svar at de ikke kunne bestille dette !

Skrevet

Ringte min lokale Jernia butikk som bladde opp i en levrandørkatalog fra et firma som het Reuro. Jernet heter Europastyle WA 523.

Beklager sent svar.

Skrevet

Dette jernet har gått ut av produksjon og kan ikke skaffes lengre.

Skrevet

Da er det artig at et flunkende nytt jern av denne typen nå står i kjøkkenskapet mitt.

Skrevet

Det har i allefall gått ut fra levandøren (og da mest sannsynligvis også produksenten da levandøren var den eneste i norge som hadde det) nå.

Skrevet

Jeg fikk nok en av de siste som var på lager.

Skrevet

sannsynligvis er det nok årsaken til at du fikk det da ja.

Skrevet

Uff, var på Jernia igår og fikk vite at den faktisk er gått ut av produksjon :tristbla:

Er det ingen andre som vet hvor andre steder man kan skaffe det fra ? Sjekket på amazon, men de sender dessverre ikke til Norge.. Heller ikke noe treff på ebay utenom fra USA, men den vil ikke passe her pga antall volt.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har fått kjøpt vaffeljern til belgiske vafler i dag :):):)

Fant det i en butikk i Stavanger

Her er linken til butikken:

http://www.matec.no/productview/19396981/

tlf 51 52 65 80, der treffer du en hyggelig dame som gjerne sender vaffeljerne i posten :)

Prisen er kr. 625,- og skal det sendes i post tilkommer kr. 100,- i porto. Det er nok ikke et helt billig jern, men det spiller ingen rolle når jeg bare måtte ha det hehe

Masse vaffelhilsen fra TristAn

ps

Det fulgte også med to forskjellige oppskrifter på røre til vaffler, men desverre så var det kun på tysk :forvirret: noen som oversetter ?

Endret av Belgiskvaffel
Skrevet

Hva er forskjellen på belgiske vafler og vanlige vafler?

Skrevet

ps

Det fulgte også med to forskjellige oppskrifter på røre til vaffler, men desverre så var det kun på tysk :forvirret:  noen som oversetter ?

Å oversette et par oppskrifter høres overkommelig ut, så jeg melder meg frivillig om du legger dem ut! ,)

Skrevet
Hva er forskjellen på belgiske vafler og vanlige vafler?

Belgiske vafler er firkantede, tykkere og mer kakeaktige i konsistensen. Tor også de må ha en solid dose smør i seg. Serveres ofte med melisdryss.

Gjest Fruktfat
Skrevet

jeg mener da jeg så belgisk vaffeljern på glasmagasinet i oslo i går :klø:

Skrevet (endret)
Å oversette et par oppskrifter høres overkommelig ut, så jeg melder meg frivillig om du legger dem ut! ,)

Takk skal du ha :)

Her er oppskriften:

Orginal Brüsseler Waffeln

250g gesiebtes Mehl

200 ml lauwarmes Leitungswasser

200 ml lauvarme Milch

20g Hefe

1 Messerspitze Salz

4 Eier

125g geschmolzene Butter

Hefe in lauwarmen Wasser auflösen, Eier trennen. Das Mehl in eine grose Schüssel geben und in der Mitte eine Mulde eindrücken. Die aufgelöste Hefe in

die Mulde geben und mit dem Mehl, der Milch und dem salz vermengen. Eigelb zufügen und alles sorgfältig durchkneten, bis einer glatter Teig entsteht.

Nun das EiweiS sehr steif schlagen und zusammen mit der geschmolzenen Butter unterheben. Den Teig ca. 15-20 Minuten bei Zimmertemperatur gehen lassen. Das HeiSe Waffeleisen mit Butter bestreichen, eine Schöpfkelle Teig hineingeben und die Waffel goldgelb backen.

---

Noe skjønner jeg av det, men for lite til å bruke oppskriften uten oversettelse.

Legger også inn et par andre oppskrifter.

Belgiske vafler

5 dl hvetemel

1 dl sukker

4 dl H- melk

1 1/2 dl smeltet smør (helst melange)

3 ts bakepulver

2 egg

La røren svelle i minst 30 min og stek vafler på vanlig måte.

---------------------------------

Grunndeig til belgiske vaffler

* 125g romtemperert Crème Fraîche

* 250 g siktet hvetemel

* 250 g smør

* 100 g melis

* 6 egg

*1/2 ts salt

* 1 pk (tysk forpakning) vaniljesukker, jeg foreslår 1 ts

Tilberedning

1. Rør smøret mykt

2. Pisk egg og sukker til eggedosis i vannbad, røres inn i smøret sammen med hvetemel

3. Bland inn Crème Fraîche og salt

4. Stekes i smurt vaffeljern.

5. Bland melis og vaniljesukker, og strø dette på vaflene mens de er varme.

------------------

Endret av Belgiskvaffel
Skrevet

Orginal Brüsseler Waffeln

250g siktet hvetemel

200 ml lunkent vann fra kranen

200 ml lunken melk

20g gjær

1 knisodd salt

4 egg

125g smeltet smør

Løs opp gjæren i vannet. Del eggene. Ha melet i en stor bolle og lag en grop i midten. Hell gjæren i gropen og bland med melet, melken og saltet. Tilsett eggeplommene og kna til du får en glatt deig.

Stivpisk eggehvitene og skjær dem inn i deigen sammen med det smeltede smøret. La deigen heve i romtemperatur i 15-20 minutter. Smør vaffeljernet med smør og hell en øse med vaffelrøre/deig i jernet. Stek til vaflene er gyldne.

Skrevet

Vurderte å bestille fra Stavanger, men tenkte jeg kunne ta en tlf til GlasMagasinet..Og de hadde faktisk 3 stykker igjen :):):)

Så igår ble jeg en lykkelig eier av et belgisk vaffeljern.. Kosta 899,- men siden jeg har leta rundt så lenge så er det greit. Skal testes ut ikveld Mmmm..

Skrevet

Prøvde meg på denne igår :

Grunndeig til belgiske vaffler

* 125g romtemperert Crème Fraîche

* 250 g siktet hvetemel

* 250 g smør

* 100 g melis

* 6 egg

*1/2 ts salt

* 1 pk (tysk forpakning) vaniljesukker, jeg foreslår 1 ts

Tilberedning

1. Rør smøret mykt

2. Pisk egg og sukker til eggedosis i vannbad, røres inn i smøret sammen med hvetemel

3. Bland inn Crème Fraîche og salt

4. Stekes i smurt vaffeljern.

5. Bland melis og vaniljesukker, og strø dette på vaflene mens de er varme.

------------------

Men det jeg lurer på er at det står i punkt 2 : Pisk sukker og egg til eggedosis.. Men det er jo ikke noe sukker i oppskriften ? Jeg lagde de hvertfall uten sukker, og de ble knallgode :) Men skal det være sukker i dem eller ikke ??

Skrevet

Det jo melis i, og det er jo også sukker?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...