Gå til innhold

Ta på yttertøy: hva forventes av en 3 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom for å hente gutten min i barnehagen i går.

Ble litt satt ut da pedagogisk leder tok meg i armen og sa med en bekymret mine at gutten min (på snart 3 år) ikke viste vilje til å kle på seg selv yttertøy... :klø:

Hjemme er gutten slik at han vil gjerne klare å ta på truse, genser, støvler, jakke og lue. Sokker, bukse og regnbukse klarer han ikke enda.

Han begyndte i barnehagen 1 oktober og er 50% - så foreløpig har han ikke vært der så mange gangene.

På søndag fyller han 3 år.

Må også legge til at dette er en nyåpnet barnehage med mange små barn. På avdelingen er det 14 barn hvor de er fordelt på to 4 åringer, seks 3 åringer og seks 2 åringer. Kan det være personalet bare har for mange som er litt hjelpesløse?

Kan det være at bh "glemmer" at gutten min ikke er så stor pga han er høy (bruker str 4 år i klær). Eller er de så proffe at dette husker de?

På det jevne er gutten min - helt jevn... ;)

Han har vært tidlig til noe (gå/klatre/bygge klosser) og sen til noe (snakking/toalettbesøk).

Nå snakker ham som en foss og ordforrådet er bra.

Forventer bh/jeg for mye/lite av min store/lille gutt? :sjenert:

Er det bekymringsfullt dersom et barn ikke kler på seg selv i en så ung alder eller er det "beundringsverdig" dersom de gjør det?

Bør jeg nå begynne å trene på yttertøypåkledning for å glede bh, eller la ham få mestre det han mestrer og bare fortsette å oppmuntre ham slik vi har gjort til nå?

Skal selvsagt ta dette opp med pedagogisk leder selv, men er bare intressert i andres synspunkter... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke så mye om hva som forventes, men jeg var på foreldresamtale i barnehagen her om dagen for min 2-åring og dette kom opp som et av temaene. Jeg fikk spørsmål om hva barnet gjorde hjemme av påkledning (og det er egentlig ikke så mye, men det skyldes mest at jeg gjør det automatisk. Avkledning går greit på egenhånd). I barnehagen hadde barnet vist interesse for å ta på utedressen selv og fikk skryt for det.

Dette var altså forventet at en 2-åring viste interesse for å klare det selv, så da forstår jeg at det forventes en del mer av en 3-åring. Men å uttrykke stor bekymring var vel å ta i litt mye!

For å "glede" barnehagen litt kan du jo ha litt større fokus på at han skal prøve litt mer selv, men jeg tror det er veldig viktig å ikke mase om slike ting (at barnet ligger etter "normalen").

Hilsen Lille meg

Skrevet

Sa hun at han ikke var interessert i å prøve selv eller at han ikke fikk det til? Våre treåringer læres opp til at de skal prøve selv og at de får hjelp til alt de ikke greier selv, så lenge de har prøvd. Fireåringene greier det aller meste selv og de største hjelper vi ikke med noe som helst, ikke fordi vi ikke gidder men fordi de har gått i god skole og har lært det etter to år på storebarnsavdeling. En treåring (selvom han er helt fersk treåring) bør greie en god del selv.

Skrevet

Gutten min klarer ikke ta på oljebuksen.

Lue, jakke og støvler går greit. Hjemme.

Etter kun 6 uker i barnehagen er han ikke så veldig inn i alle rutiner.

Han er litt sjenert og vil ikke inn der om morgenen.

Men jeg ser jo at han koser seg når vi henter ham.

Men hun sa at hun var bekymret.

Da er spørsmålet om en som ikke har fyllt 3 år enda blir "målt og veid" allerede i barnehagen?

Hva er da det neste vi skal bekymre oss for?

Klart at med kun to 4 åringer og resten yngre er det sikkert slitsomt for personalet

Jeg lurte bare på om dette er bekymringsfullt eller er det å ta hardt i...?

Skrevet

Det var tidlig å bli bekymret for noe sånt, etter knappe 6 uker i barnehagen.

Det var vel kanskje ment som en oppfordring til å øve på å ta på buksa på hjemmebane. Det var jo litt snodig formulert hvis det var det hun mente.

Skrevet

ofte viser jenter større interesse for dette i tidlig alder..er min erfaring som ped leder på liten avd. Det er ingen grunn til bekymring mener jeg, men la han prøve litt mer. Vi øver på å prøve pleier vi å si! ;)

Skrevet

Hei

Jeg jobber i barnehage, på 1-3årsavd. Vi prøver å få de som er størst på vår avd til å kle seg litt selv. Det vil si de som har fyllt 2 år i år. Noen av disse nærmer seg 3 år. Noen av disse klarer å ta på det meste på selv, mens noen er som myke seigmenn selv om vi hjelper de.

Men vi har jo førskole barn som må ha hjelp til påkledning ennå...Synes ikke du skal la deg stresse av det som ped.lederen sa, H'n kommer nok til å klare å ta på tøyet alene etterhvert. ;) men det er jo deilig når barna faktisk kan klare å kle seg selv.

Og det er klart at i barnehagen så kan det være vanskelig å konsentrere seg om å få på seg alt tøyet (selv om man klarer det hjemme) fordi det er jo ofte 17-18 barn i garderoben som også skal ha på seg sitt tøy.

Skrevet
Hei

Jeg jobber i barnehage, på 1-3årsavd. Vi prøver å få de som er størst på vår avd til å kle seg litt selv. Det vil si de som har fyllt 2 år i år. Noen av disse nærmer seg 3 år. Noen av disse klarer å ta på  det meste på selv, mens  noen er som myke  seigmenn selv om vi hjelper de.

Men vi har jo førskole barn som må ha hjelp til påkledning ennå...Synes ikke du skal la deg stresse av det som ped.lederen sa, H'n kommer nok til å klare å ta på tøyet alene etterhvert. ;)  men det er jo deilig når barna faktisk kan klare å kle seg selv.

Og det er klart at i barnehagen så kan det være vanskelig å konsentrere seg om å få på seg alt tøyet (selv om man klarer det hjemme) fordi det er jo ofte 17-18 barn i garderoben som også skal ha på seg sitt tøy.

Det var jeg som skrev dette, og vi har 10barn på småbarnsavdeling...ikke 17-18 ;)

Tenkte han gikk på stor avd siden han blir 3 nå i år.der er det jo opptil 18 barn.

Skrevet

Hjelp! Da må gutten min iallefall ha STORE problemer, han klarer ikke å kle på seg selv, men klarer å kle litt av seg selv, ta av skoene hvis det borrelås, trekke ned glidelåsen og ta av seg lua. Men på er det verre.

Sønnen min ble 3 år nå i høst.

Barn er forskjellige, kjenner jeg blir litt irritert når det stilles krav til at alle 3 åringer skal være like. Min 3 åring er veldig flink til å snakke (og han vet mye: feks, at jorden er rund og på natten er sola i Amerika :ler: ) men han nekter å slutte med bleie og kunne vel egentlig tenkt seg å være baby. Andre 3 åringer vil være store og klare selv mens sønnen min kunne gjerne tenkt seg å få hjelp med alt.

Klart at nå har vi begynt med å stille litt krav (mest oppmuntring til å klare ting selv) men de er små. Syns han er liten ennå jeg, får litt hetta av at nå er du 3 år og nå MÅ du klare ditt og datt. Unger er forskjellig og takk og lov for det.

Skrevet

Enig med siste taler!

Jeg er også enig i at det ofte kan være forskjell på jenter og gutter når det gjelder av- og påkledning. Har selv en datter som "bodde" i garderoben den første tida i barnehagen, og som gjennom lek med klær og sko tidlig mestret av- og påkledning selv. Hun fikk alltid skryt for det i barnehagen. Sønnen min ble 3 i høst, og viser null interesse for klær og sko, ergo er han heller ikke så "flink" til å greie garderobesituasjonen selv.

Folk er forskjellige på alle områder, og det gjelder ikke minst barn. Så ikke la deg frike ut av dette. Jeg er forøvrig overbevist om at den ped.lederen bare uttrykte seg usedvanlig klønete.

Skrevet

Takker for synspunkter.

Mor er ikke bekymret for gutten sin.

Synes bare det er trist dersom det på at så tidlig stadie skal måles.

Alle har sine svake/sterke sider.

Synes bare det er bekymringsfullt at de var bekymret... ;)

Men jeg tar høyde for feilformulering og vil heller snakke med pedagogisk leder ved en senere annledning.

Ville bare høre litt om hva som er vanlig.

Skrevet

Faktisk synes jeg at påkledning er et av de områdene det er ok å pushe litt på. Da mener jeg ikke å forvente at alle klarer det samme til samme tid, med at de som ikke vil kle på seg selv likevel må prøve litt. Jeg har hørt fra lærere i førsteklasse at det er ikke lite tid som går med på å dra opp glidelåser eller ta på votter, jeg mener at her har foreldrene også et visst ansvar for å lære ungene enkle ting.

Ikke misforstå, jeg forventer ikke at alle nybakte treåringer skal fikse all påkledning selv, men jeg synes det er på tide å øve i alle fall. Ang bleieslutt og slikt følger jeg barnets tempo, andre ting styrer vi foreldre mer.

Skrevet

Min venninne har en sønn på 9 år. Han får fremdeles hjelp til alt av påkledning, dusjing, tannpuss, og tørking etter dobesøk. Hun har skjemt han grundig bort, og han er helt hjelpesløs på egenhånd. Det er etter min mening bekymringsfullt. Men at en tre-åring ikke takler uteklær alene er helt normalt, og ikke noe å tenke på engang. Min døtre brukte bleie til de var to og et halvt og tre år. Når de sluttet med det, gikk utviklingen veldig fort, men jeg tror kanskje jenter er litt tidligere ute enn gutter. Men 9 år!!!!!!!

Skrevet

For all del; jeg er for at barna skal bli selvstendige. 9 år var nå drøyt synes jeg.

Gutten min begyndte å kle på seg pysjamas og lette/vide inneklær fra han var ca 2 år.

Ikke tidlig - ikke sent men med oppmuntring fra mamman.

Merker at jeg nå pusher (og tar meg i det med en gang... :sjenert: ) at han skal klare yttertøyet selv.

Men det er sikkert bare pedagogisk leder som ordla seg litt feil og jeg som hang meg opp i ordvalget.

Takker igjen for synspunkter. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...