Gå til innhold

Skattesnyting?


Gjest Hmm

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål som jeg håper noen kan gi meg svar på. Jeg lurer på om det jeg beskriver er skattesnyteri/unndragelse av arbeidsgiveravgift.

Gårdeier A eier et lagerlokale. A får en person B til å administrere alt som har med utleie av boder til lagring. Det eneste A må gjøre er å føre regnskap og ta imot pengene fra alle leieforholdene. B får ingen lønn for dette og er ikke registrert som deltidsansatt, men disponerer fast et eget lagerrom til verdi av 2000 kr.

Skal ikke ytelsen å få sitt eget lagerrom regnes som inntekt for person B, og er det lov å gjøre som A gjør for å slippe å betale ut lønn og andre utgifter det koster for å ha en ansatt? A driver et A/S med flere områder, og der lagerplass-utleie er en av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt mulig, men det er et reellt tilfelle, noe anonymisert.

Noen som vet om det er lov å ta imot et "gode" i steden for lønn uten å skatte av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har akkurat vært mye i media i forbindelse med svart arbeid.

Og ja, det er lov å motta et gode i stedet for rene penger, men dette skal beskattes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2000 kr, enten det er i form av et gode eller rede penger, er så lite at det trenger man verken oppgi eller skatte av, dersom dette er den eneste godtgjørelsen B får av A i løpet av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar!

Nei, person B er ikke næringsdrivende. Da forstår jeg det slik at man ikke kan gjøre det slik uten å skatte av det eller betale arbeidsgiveravgift.

Tusen takk til dere som har lest og svart på dette spørsmålet!

trådstarter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...