Gå til innhold

Skattesnyting?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har et spørsmål som jeg håper noen kan gi meg svar på. Jeg lurer på om det jeg beskriver er skattesnyteri/unndragelse av arbeidsgiveravgift.

Gårdeier A eier et lagerlokale. A får en person B til å administrere alt som har med utleie av boder til lagring. Det eneste A må gjøre er å føre regnskap og ta imot pengene fra alle leieforholdene. B får ingen lønn for dette og er ikke registrert som deltidsansatt, men disponerer fast et eget lagerrom til verdi av 2000 kr.

Skal ikke ytelsen å få sitt eget lagerrom regnes som inntekt for person B, og er det lov å gjøre som A gjør for å slippe å betale ut lønn og andre utgifter det koster for å ha en ansatt? A driver et A/S med flere områder, og der lagerplass-utleie er en av dem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt mulig, men det er et reellt tilfelle, noe anonymisert.

Noen som vet om det er lov å ta imot et "gode" i steden for lønn uten å skatte av det?

Skrevet

Dette har akkurat vært mye i media i forbindelse med svart arbeid.

Og ja, det er lov å motta et gode i stedet for rene penger, men dette skal beskattes.

Skrevet

2000 kr, enten det er i form av et gode eller rede penger, er så lite at det trenger man verken oppgi eller skatte av, dersom dette er den eneste godtgjørelsen B får av A i løpet av året.

Skrevet

Takk for svar. Beklager at jeg var uklar. B får et lagerlokale som egentlig koster 2000 kr pr mnd, altså 24000 kr i året.

Skrevet

B skal skatte av "inntekten" på 2000 pr mnd, og A skal betale arbeidsgiveravgift av samme sum

Skrevet

Hvis både a og b er næringsdrivende skal det ikke nødvendigvis betales skatt og arbeidsgiveravgift.

Skrevet

Takk for svar!

Nei, person B er ikke næringsdrivende. Da forstår jeg det slik at man ikke kan gjøre det slik uten å skatte av det eller betale arbeidsgiveravgift.

Tusen takk til dere som har lest og svart på dette spørsmålet!

trådstarter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...