Linx Skrevet 15. november 2006 #1 Skrevet 15. november 2006 Jeg har en sønn på snart 4 uker, og nå lurer jeg på om jeg har litt lite melk på slutten av dagen.... På ettermiddagen og kvelden ligger han nesten konstant ved puppen, og spiser kanskje en gang hver time- halvannen time. Eller i døgnet er det ca hver 3 time. De siste kveldene har han vært litt urolig, og ikke villet sove. I går ble han nesten hysterisk, og bare gråt og gråt. Jeg gav ham tilslutt en flaske MME, ca 80 ml. Dette slukte han i seg på kort tid i tilegg til mer pupp etterpå. Etter dette sovnet han etter en stund. Kan jeg ha for lite melk om kvelden? Er han ikke mett? De slutter vel å spise når de er mette? Jeg er så redd for at jeg gir han for masse mat også... Ikke lett å være nybakt førstagangsmamma....
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2006 #2 Skrevet 15. november 2006 Jeg ville ha tatt kontakt med ammehjelpen.no. De har en chat der man kan snakke med en ammehjelper. Man kan også ringe. Ellers sies det jo at etterspørselen skaper mengden, og at barnet regulerer det selv. Om kvelden er melken tykkere, og det kan virke som om det er mindre i brystet. Barnet dier også oftere på kvelden. Legger barnet på seg?
liv Skrevet 15. november 2006 #3 Skrevet 15. november 2006 Han har nok en økeperiode! Dvs at han suger og suger, det øker produksjonen i brystet slik at han blir helt mett. Det er også vanlig at de ligger lenger og ofter på kvelden. Men ja det kan jo være at du har litt lite melk. Det du kan gjøre er å prøve å pumpe i mellom ammingene for å øke produksjonen om du ønsker det. Nå er det slik at de minste lett kan drikke 50 ml uten egentlig å være sultne da.
la Flaca Skrevet 15. november 2006 #4 Skrevet 15. november 2006 Det er helt normalt å ha lite melk på ettermiddagen og slutten av kvelden! I tillegg vil babyen gjerne legge seg opp et lager til natta, så når de er små blir man gjerne sittende med dem på puppen konstant de siste timene før legging. På den måten får man tømt brystet helt på kveldstid, noe som gir kroppen beskjed om å produsere mer melk. Hvis babyen får for mye til det komme opp av seg selv som gulp eller oppkast. Mange får også magevondt til kvelden, som de prøver å lindre ved å drikke melk. Det bør de få lov til, selv om de kanskje ikke er direkte sultne og kanskje nettop har spist. Men jeg ser ikke noe vondt i å gi litt Mme heller. Melkeproduksjonen vil gå seg til over tid, så det går fint an å supplere litt med tillegg innimellom. Man skal jo ikke slite seg helt ut heller, og søvn er jo også et behov som bør dekkes hos den lille. Det finnes ingen fasit, så ikke vær redd for å gjøre noe galt, følg magefølelsen din. Men amming en gang i timen mot kvelden syns jeg absolutt ikke er ofte altså!
Linx Skrevet 15. november 2006 Forfatter #5 Skrevet 15. november 2006 Tusen takk for svar! Håper det går seg tillitt, skal prøve å pumpe meg litt innimellom, så kan jeg gi han litt ekstra på flaske om han skulle slå seg helt vrang..
Grooo Skrevet 15. november 2006 #6 Skrevet 15. november 2006 Anbefaler deg virkelig å ta kontakt med ammehjelpen! Og jeg ville ikke gitt MME med mindre du får råd om det fra ammehjelpen/helsestasjonen. For å få opp melkeproduksjonen må den stimuleres, og det gjøres jo kun ved at babyen suger eller du pumper. Og hvis baby får MME i steden suger han jo bare mindre, og det blir ikke mer melk. Det skal utrolig mye til før en frisk og rask mamma får for lite melk, men man kan lett bli litt redd for at babyen får for lite. Feks hvis baby har økedøgn, da spiser de jo nesten døgnet rundt i dagesvis...
Imax Skrevet 15. november 2006 #7 Skrevet 15. november 2006 Pump litt hver morgen og legg i fryseren, så er du med på å øke produksjonen og da har du også lager i fryseren hvis du trenger det senere. (PS. Greit å ikke pumpe for mye, for da blir brystene justert på høyere produksjon). Siden ungen din er såpass liten så er det bare å være tålmodig, ungen min var veeeldig sugete, og det kom ikke så mye melk den første måneden. Jeg lover deg at melkeproduksjonen din går opp og du slipper å bruke hele kvelden på amming når ungen blir litt større. Er enig med Grooo i at du ikke bør gi MME fast, da vil produksjonen din justeres for lavt (forutsatt at du i utgangspunktet ønsker å fullamme da, jeg mener det er lov til å ikke gjøre det altså).
Eliza Doalot Skrevet 15. november 2006 #8 Skrevet 15. november 2006 (endret) Enig med Grooo og Imax, ikke gi tillegg på fast basis. Skjønner at du synes det er slitsomt, men det går sansynligvis snart over. Det gjorde det iallefall her, rundt 6 ukers alder tror jeg. Hvis du er usikker på om bayen legger på seg nok, så ta en ekstra tur på helsestasjonen for veiing. (Jeg tok utgangspunkt i at du ville fullamme, hvis du ikke vil det er det jo bare å gi flaske, og det er helt greit.) Endret 15. november 2006 av Eliza Doalot
Linx Skrevet 16. november 2006 Forfatter #9 Skrevet 16. november 2006 God morgen! Jeg vil absolutt fullamme! Syns bare det er litt slitsomt akkurat nå... Men som dere sier så justerer det seg vel litt, han spiste lit mindre i går kveld, og jeg ga han en flaske me morsmelk som jeg hadde i fryseren, så det så ut som om han var fornøyd! Skal kjøpe meg en pumpe (må bare finne ut hvilken...) og pumpe litt hver dag... Takk for hjelp alle sammen!!!
Imax Skrevet 16. november 2006 #10 Skrevet 16. november 2006 Et lite tips: Invester i en elektrisk pumpe, det letter både pumpingen og hendene... (snakker av erfaring)
skruf Skrevet 16. november 2006 #11 Skrevet 16. november 2006 Et godt tips jeg fikk fra nyfødtavd i ålesund var og drikke avsilt havregrynsuppe iblandet solbærsirup, det skulle gi mere melk, og det gjorde det virkelig! Kokte opp om morgenen og tømte det i ei flaske som jeg hadde i kjøleskapet. Men det er vanlig og føle at en har for lite melk i perioder, og fire ukers alderen endrer behovet ofte seg, og da har de økedager. Mange tror de holder på og miste melken også, for brystene blir mindre og slappere, samt at melken ser tynnere ut og gjerne blåaktig, men melken har full kvalitet likevel. Husker at bestemoren min maste om at jeg hadde "blåmelk", dvss hadde ikke næring i den, men det var bare tull. Jeg fullammet til barnet mitt var 6 mnd før jeg begynte med litt grøt, og hun var virkelig god og tjukk For øverig har hun aldri fått tillegg, bare morsmelk. Ammet lenge, til hun var to år. Lykke til med amming og baby!
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2006 #12 Skrevet 16. november 2006 Husk å drikke masse vann! Ha med deg en flaske med drikketut overalt og drikk og drikk og drikk. Jeg vet det er lett å glemme når man sitter der med ungen på puppen hele tiden og det ikke er så lett å reise seg og man tenker ikke på det etc. Men igjen: drikk masse vann. I tillegg drikk ammete, det hjalp meg masse. Øl hjelper også på produksjonen, munkholm, fortrinnsvis. Også ja, det er slitsom når babyer har økedøgn. Sett deg til rette foran tv-en, se filmer og søpletv så går timene fort. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2006 #13 Skrevet 16. november 2006 Et lite tips: Invester i en elektrisk pumpe, det letter både pumpingen og hendene... (snakker av erfaring) ← Men noen synes det er vondt å bruke, og føler at de har mer kontroll med manuell.
Grooo Skrevet 16. november 2006 #14 Skrevet 16. november 2006 Ofte kan man leie/låne pumpe på helsestasjonen.
kitty Skrevet 16. november 2006 #15 Skrevet 16. november 2006 Vår lille gutt var også konstant på puppen hele kvelden den første måneden. Jeg ble så stresset og sliten av hele opplegget. Han la på seg det han skulle og helsestasjonen frarådet MME Prøvde å pumpe på morgenen da jeg hadde mer en han behøvde og gav dette på kvelden, men det ble ikke nok. Ingen har økedager en måned i strekk. Alle sa til meg at jeg ikke måtte gi ham tillegg, men tilslutt var jeg helt utslitt med å roe han og amme han så han fikk en liten dråpe MME hver kveld. Han forandret seg helt som unge og for første gang kunne vi kose oss litt med ham på kveldene også. Han sovnet/roet seg mye lettere på kvelden. Det gikk en mnds tid slik og jeg opplevde at når jeg fikk litt til til å slappe av på kveldenen så kom også melken. Etter en 5-6 uker trengte han ikke den lille ekstraskvetten på kvelden og klarte seg med det jeg hadde. Jeg fullammet til han var 6 mnd og han fikk det som var til han var 18 mnd så det er ikke nødvendigvis noe skadelig å gi litt MME. Syns du skal la han suge til du føler deg helt tom og så gi ham litt (tror jeg begynte på ca 50ml) for å se om melka de også kommer helt av seg selv. Det kan være som med meg at det rett og slett er stress det kommer av og at man er så sliten at kroppen ikke klarer å henge helt med.
la Flaca Skrevet 16. november 2006 #16 Skrevet 16. november 2006 Alle sa til meg at jeg ikke måtte gi ham tillegg, men tilslutt var jeg helt utslitt med å roe han og amme han så han fikk en liten dråpe MME hver kveld. Han forandret seg helt som unge og for første gang kunne vi kose oss litt med ham på kveldene også. Han sovnet/roet seg mye lettere på kvelden. ← Ja, folk skal være klar over at det ikke er så veldig lurt å fraråde bruk av tillegg overfor en som ammer. Det er ikke krise å ty til MME i ny og ned, og det kan faktisk øke produksjonen hos mamman fordi hun få litt ro og stresser ned litegrann. Vær litt for siktige bare, det er ikke alle som sklir gjennom ammeperioden like lett. Selv har jeg aldri hatt overflod av melk, uansett hvor mye jeg har pumpet og fixet og trixet. Fullammer gutt på 7 mndr. nå, men det er med nød og neppe. Førstemann ammet jeg bare i 3 mndr. Er ikke så snar til å komme med bombastiske råd jeg.
Grooo Skrevet 16. november 2006 #17 Skrevet 16. november 2006 Jeg mener ikke at man absolutt ikke skal gi MME, men jeg håper at folk tenker seg om to ganger og prøver litt ekstra før de gir MME hvis de ønsker å fullamme. Man blir lett veldig stressa og usikker som nybakt mamma, i alle fall var jeg helt utenfor de to første månedene. Da er det godt å vite at man kan kontakte ammehjelpen eller helsestasjonen og få litt råd av noen som har god erfaring på dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå