Gå til innhold

katt

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått en katt som har vært innekatt hele livet. Den er tre år gammel nå. Finnes det noen metoder for å få den til å bli en utekatt? Tror det hadde vært bra for katten å få litt mer mosjon, noe som den har begrenset mulighet til å få inne. Det er en helt vanlig skogkatt tror vi, og de er vel ikke laget for å være inne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går som regel helt fint. Katter er nysgjerrige, så det er som regel bare å åpne døra, så vil den etterhvert bevege seg ut, selv om den kan være redd i begynnelsen. Og la katten ta det i sitt eget tempo, vil den ikke ut så er det ikke noe poeng å tvinge den. Dersom du nettopp har fått katten bør du vente til den har bodd hos deg i minst 4 uker. Vinteren er vanligvis ikke det beste tidspunktet for å konvertere den, siden selv utekatter gjerne holder seg inn nå, så jeg ville kanskje ventet til våren uansett. Selv har jeg en katt som var innekatt frem til hun var fire år gammel, og hun var livredd i starten, men nå er hun den av kattene som skal ut, uansett vær.

Skrevet

Men problemet vårt er at vi bor i blokk. Riktignok i første etasje, men det må også lære seg å gå ned en liten stige for at den skal ha mulighet til å komme seg ut. Vet ikke om dette er noe problem for den. Også hadde det vært krise om den stikker av, siden vi har den på låns til ubestemt tid. Vi eier den ikke, men den skal bo hos oss så lenge det funker, så hadde vært veldig veldig dumt om den forsvant.

Skrevet

Det er helt sikkert ikke noe problem. Katten lærer kjapt å klatre i stigen. :) Det viktige er at du lar den få tid til å utforske selv i eget tempo. Noen katter bruker litt tid på å bli trygge på nærområdet sitt.

Skrevet

Tror det er veldig mye lettere å venne en innekatt til å være utekatt enn å venne en utekatt til å være innekatt. :)

Skrevet

Dersom det er en katt dere bare låner ville jeg ikke vent den til å være ute, uten å klarere det med de som skal ha den etter dere. For å tvinge en utekatt til å bli innekatt igjen er håpløst. Og dersom den bare skal bo hos dere en kortere periode er det enklest å bare holde den inne.

Skrevet

Jeg tror det er mer sånn at vi har den så lenge vi orker, gjerne til evig tid, og pus er snill hun, så jeg regner med at hun kommer til å bli værende en god stund! var ikke i særlig god stand da hun kom til oss (hvis man kan si den på den måten) med pelsknuter og sandkasse som var så heslig at jeg holdt på å kaste opp da jeg skulle bytte sand, men nå er hun blank og fin i pelsen, og vil kose mer og mer for hver dag! hurra for glade dyr :)

Skrevet
Tror det er veldig mye lettere å venne en innekatt til å være utekatt enn å venne en utekatt til å være innekatt.  :)

helt enig!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...