Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje vanskelig for andre å svare på, men er det noen som vet omtrent hvor mye man bør trekke i skatt pr mnd med en inntekt på 15.000? Er 30% reelt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ca 15000 i mnd før og betalte 30 % i skatt og det holdt sånn akkurat..

Skrevet

Uten andre inntekter, og uten fradrag, sier Pengeforlagets kalkulator 23,8%, så jeg mener fortsatt at 30% er rikelig.

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Mener du kan sjekke på www.skatteetaten.no

Under menyen Selvbetjening har du et valg som heter Skatteberegning. Prøv deg der og se

Skrevet
Kanskje vanskelig for andre å svare på, men er det noen som vet omtrent hvor mye man bør trekke i skatt pr mnd med en inntekt på 15.000? Er 30% reelt?

Skatten i Norge er jo 28% (den er lavere i Finnmark), i tillegg er det minstefradrag og ev andre fradrag (feks rentekostnader, reisekostn, fagforavgift osv). Med den månedslønna du har vil fu jo ikke tjene nok til å betale toppskatt. Men jeg vet jo ikke om du skal betale formueskatt. Men i utgangspunktet er en skattesats på 30% for HELE året for mye forskuddsskatt. Men ved bruk av tabellkort bli man jo trukket mer i 10 måneder, for å få en skattefri måned (feriepengene), og en måned med halv skatt (desember).

Du kan forresten gå inn på skatteetatens hjemmesider for å regne ut riktig skattesats.

Skrevet

Er ikke skatten i Norge på 36% maks før man evt. får toppskatt og alt det der? Ikke 28%.. Eller er det et gjennomsnitt du sikter til?

Skrevet
Er ikke skatten i Norge på 36% maks før man evt. får toppskatt og alt det der? Ikke 28%.. Eller er det et gjennomsnitt du sikter til?

Skatt er på 28%, trygdeavgift på 7,8%.

Men før du skal betale dette kommer jo ulike grunnfradrag inn.

Skrevet

Man operer gjerne med en marginalskatt på 36%. Dvs man regner med at skatten for siste skattekrone er ca 36%. Det er derfor det på 2. del av skattekortet ditt står 36%.

Begrepet marginalskatt kan være vanskelig å skjønne hvis man ikke kjenner til derivasjon, men er altså ikke det samme som gjennomssnittsskatt.

Skrevet

Begrepet marginalskatt kan være vanskelig å skjønne hvis man ikke kjenner til derivasjon, men er altså ikke det samme som gjennomssnittsskatt.

Jeg kjenner til derivasjon, men har ikke satt meg inn i hvordan dette regnes ut. Jeg hadde bare ikke hørt tallet 28% før, derfor jeg lurte på om dette var et gjennomsnitt på hva "alle" skattebetalere i Norge i snitt betaler, eller hvor tallet var hentet fra. Det har jeg vel nå fått svar på ettersom det er en trygdeaavgift i tillegg. Men man må jo betale den også, så det blir vel feil å si at hele skatten er på 28%?

Skrevet
Jeg kjenner til derivasjon, men har ikke satt meg inn i hvordan dette regnes ut. Jeg hadde bare ikke hørt tallet 28% før, derfor jeg lurte på om dette var et gjennomsnitt på hva "alle" skattebetalere i Norge i snitt betaler, eller hvor tallet var hentet fra. Det har jeg vel nå fått svar på ettersom det er en trygdeaavgift i tillegg. Men man må jo betale den også, så det blir vel feil å si at hele skatten er på 28%?

Hele skatten er verken på 28 eller 36%.

Skatten på nettoinntekt er på 28% (dermed er det også verdien av fradragene). Skatten på bruttoinntekt er på 7,9% (hvis vi ser bort fra toppskatt). Skatten på siste krone (marginalskatten) er altså ca. 36%.

Skatten på selve inntekten er summen av nettoskatt og bruttoskatt. Ikke i prosent, men i kroner, og så tar man kronesummen, deler på inntekten, ganger med 100, og vips, har man sin egen skatteprosent.

Skrevet
Skatten på bruttoinntekt er på 7,9% (hvis vi ser bort fra toppskatt). 

Pirke pirke, 7,8 % er trygdeavgiften.

Skrevet
Hele skatten er verken på 28 eller 36%.

Skatten på nettoinntekt er på 28% (dermed er det også verdien av fradragene).  Skatten på bruttoinntekt er på 7,9% (hvis vi ser bort fra toppskatt).  Skatten på siste krone (marginalskatten) er altså ca. 36%.

Skatten på selve inntekten er summen av nettoskatt og bruttoskatt.  Ikke i prosent, men i kroner, og så tar man kronesummen, deler på inntekten, ganger med 100, og vips, har man sin egen skatteprosent.

Aah. I see. Morro!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...