Gjest Gjest Skrevet 15. november 2006 #1 Skrevet 15. november 2006 Kanskje vanskelig for andre å svare på, men er det noen som vet omtrent hvor mye man bør trekke i skatt pr mnd med en inntekt på 15.000? Er 30% reelt?
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2006 #3 Skrevet 15. november 2006 Jeg hadde ca 15000 i mnd før og betalte 30 % i skatt og det holdt sånn akkurat..
Gjest allium Skrevet 15. november 2006 #4 Skrevet 15. november 2006 Uten andre inntekter, og uten fradrag, sier Pengeforlagets kalkulator 23,8%, så jeg mener fortsatt at 30% er rikelig.
Gjest Cosmic Girl Skrevet 15. november 2006 #6 Skrevet 15. november 2006 Mener du kan sjekke på www.skatteetaten.no Under menyen Selvbetjening har du et valg som heter Skatteberegning. Prøv deg der og se
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2006 #7 Skrevet 15. november 2006 Kanskje vanskelig for andre å svare på, men er det noen som vet omtrent hvor mye man bør trekke i skatt pr mnd med en inntekt på 15.000? Er 30% reelt? ← Skatten i Norge er jo 28% (den er lavere i Finnmark), i tillegg er det minstefradrag og ev andre fradrag (feks rentekostnader, reisekostn, fagforavgift osv). Med den månedslønna du har vil fu jo ikke tjene nok til å betale toppskatt. Men jeg vet jo ikke om du skal betale formueskatt. Men i utgangspunktet er en skattesats på 30% for HELE året for mye forskuddsskatt. Men ved bruk av tabellkort bli man jo trukket mer i 10 måneder, for å få en skattefri måned (feriepengene), og en måned med halv skatt (desember). Du kan forresten gå inn på skatteetatens hjemmesider for å regne ut riktig skattesats.
hardcore Skrevet 15. november 2006 #8 Skrevet 15. november 2006 Er ikke skatten i Norge på 36% maks før man evt. får toppskatt og alt det der? Ikke 28%.. Eller er det et gjennomsnitt du sikter til?
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2006 #9 Skrevet 15. november 2006 Er ikke skatten i Norge på 36% maks før man evt. får toppskatt og alt det der? Ikke 28%.. Eller er det et gjennomsnitt du sikter til? ← Skatt er på 28%, trygdeavgift på 7,8%. Men før du skal betale dette kommer jo ulike grunnfradrag inn.
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2006 #10 Skrevet 15. november 2006 Er ikke skatten i Norge på 36% maks før man evt. får toppskatt og alt det der? Ikke 28%.. Eller er det et gjennomsnitt du sikter til? ← Man operer gjerne med en marginalskatt på 36%. Dvs man regner med at skatten for siste skattekrone er ca 36%. Det er derfor det på 2. del av skattekortet ditt står 36%. Begrepet marginalskatt kan være vanskelig å skjønne hvis man ikke kjenner til derivasjon, men er altså ikke det samme som gjennomssnittsskatt.
hardcore Skrevet 17. november 2006 #11 Skrevet 17. november 2006 Begrepet marginalskatt kan være vanskelig å skjønne hvis man ikke kjenner til derivasjon, men er altså ikke det samme som gjennomssnittsskatt. ← Jeg kjenner til derivasjon, men har ikke satt meg inn i hvordan dette regnes ut. Jeg hadde bare ikke hørt tallet 28% før, derfor jeg lurte på om dette var et gjennomsnitt på hva "alle" skattebetalere i Norge i snitt betaler, eller hvor tallet var hentet fra. Det har jeg vel nå fått svar på ettersom det er en trygdeaavgift i tillegg. Men man må jo betale den også, så det blir vel feil å si at hele skatten er på 28%?
Gjest allium Skrevet 17. november 2006 #12 Skrevet 17. november 2006 Jeg kjenner til derivasjon, men har ikke satt meg inn i hvordan dette regnes ut. Jeg hadde bare ikke hørt tallet 28% før, derfor jeg lurte på om dette var et gjennomsnitt på hva "alle" skattebetalere i Norge i snitt betaler, eller hvor tallet var hentet fra. Det har jeg vel nå fått svar på ettersom det er en trygdeaavgift i tillegg. Men man må jo betale den også, så det blir vel feil å si at hele skatten er på 28%? ← Hele skatten er verken på 28 eller 36%. Skatten på nettoinntekt er på 28% (dermed er det også verdien av fradragene). Skatten på bruttoinntekt er på 7,9% (hvis vi ser bort fra toppskatt). Skatten på siste krone (marginalskatten) er altså ca. 36%. Skatten på selve inntekten er summen av nettoskatt og bruttoskatt. Ikke i prosent, men i kroner, og så tar man kronesummen, deler på inntekten, ganger med 100, og vips, har man sin egen skatteprosent.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2006 #13 Skrevet 17. november 2006 Skatten på bruttoinntekt er på 7,9% (hvis vi ser bort fra toppskatt). ← Pirke pirke, 7,8 % er trygdeavgiften.
hardcore Skrevet 17. november 2006 #14 Skrevet 17. november 2006 Hele skatten er verken på 28 eller 36%. Skatten på nettoinntekt er på 28% (dermed er det også verdien av fradragene). Skatten på bruttoinntekt er på 7,9% (hvis vi ser bort fra toppskatt). Skatten på siste krone (marginalskatten) er altså ca. 36%. Skatten på selve inntekten er summen av nettoskatt og bruttoskatt. Ikke i prosent, men i kroner, og så tar man kronesummen, deler på inntekten, ganger med 100, og vips, har man sin egen skatteprosent. ← Aah. I see. Morro!
hardcore Skrevet 17. november 2006 #15 Skrevet 17. november 2006 Pirke pirke, 7,8 % er trygdeavgiften. ←
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå