Gå til innhold

Taushetsplikt-hva kan en sjef si videre?

Gjest Gjest_Lurer_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lurer_*

Jeg jobber i en veldig liten bedrift privat bedrift med kun noen få ansatte i deltidsstillinger. Der har jeg en sjef som ikke tar taushetsplikten på alvor. Det som blir tatt opp i medarbeidersamtaler og på tomannshånd, blir fortalt videre til de andre ansatte. Til og med det sjefen fikk vite da h*n ringte for å sjekke referanser, ble fortalt videre. Jeg har tatt det opp med sjefen, men møter liten forståelse. H*n må jo ha noen å diskutere disse sakene med :forvirret: . Det er ikke så hyggelig for oss ansatte å få høre i detalj hva som ble sagt på tomannshånd. Som regel er det bare det som er negativt som blir trekt fram. Sjefen diskuterer også hva h*n mener om de andre ansatte (selvfølgelig uten at de personene er tilstede og kan forsvare seg) og kommer titt og ofte og spør hvordan den og den gjør jobben sin.

Nå har det blitt slik at jeg snart ikke tør si noen ting til denne sjefen. Jeg vet jo ikke hva som blir bragt videre til de andre ansatte. Hvis jeg protesterer på måten sjefen er på, er jeg redd det er jeg som blir det storer samtaleenmnet. Det er veldig vanskelig å gå på jobb for tiden og jeg gruer meg til hver arbeidsdag.

Det jeg lurer på nå, er hva en sjef egentlig har lov til å si videre. Hvordan er reglene rundt taushetsplikten? Jeg vil veldig gjerne ha noe konkret å vise til hvis jeg skal si noe til min sjef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_bare på besøk_*

Taushetsplikt er veldig strengt. En sjef skal ikke bringe videre det en annen ansatt forteller han i medarbeidersamtaler eller i andre sammenhenger når det er fortrolig.

Der jeg jobber sitter jeg som leder ute på en avd og jeg har ikke lov til å diskutere det de jeg jobber sammen med forteller til meg med andre enn mine sjefer.

Dette ville jeg tatt opp med fagforening hvis du er medlem der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen din har taushetsplikt på alt som blir sagt på tomannhånd. Har jobbet som butikksjef og taushetsplikt er veldig viktig hvis man vil at de ansatte skal stole på en. Men det stod også i kontrakten min at jeg hadde taushetsplikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om sjefen din er veldig uproffesjonell. Selvsagt skal man ikke snakke om de andre ansatte til noen, å ihvertfall ikke hvis personen ikke er til stede.

I de fleste yrker så eksisterer taushetsplikten, selv den uuttalte taushetsplikt.

Jeg jobbet i mange år i butikk, å selv om vi ikke måtte undertegne taushetsplikt så skjønte de fleste at man diskuterer hverken de andre ansatte eller kundrne (det være seg butikktyveri) med andre som ikke har noe med det.

I din situasjon ts, kan det ikke være enkelt siden det er sjefen som bryter taushetsplikten, og siden h*n ikke tar det alvorlig når du tar det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trådstarter_*

I din situasjon ts, kan det ikke være enkelt siden det er sjefen som bryter taushetsplikten, og siden h*n ikke tar det alvorlig når du tar det opp.

Det er en veldig vanskelig situasjon. Begrunnelsen sjefen min gir på hvorfor h*n forteller ting videre, er at h*n må ha noen å diskutere dette med. Sjefen min har ingen andre ledere som h*n kan snakke med. Det er nok ikke enkelt å være sjef, men det er uakseptabelt å bryte taushetsplikten. Det ironiske oppe i det hele, er at sjefen er veldig nøye på at vi ansatte ikke bryter taushetsplikten vi har i forbindelse med det vi jobber med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Dett problemet hadde jeg på min siste arbeidsplass. Sjefen gikk rundt og baksnakket og slengte drit om alle sine ansatte, til alle ansatte og alle bare flira og nikket når hun sto og sladra. Jeg ga henne faktisk aldri noe respons.

Fikk selvfølgelig høre igjen mye rart hun hadde sagt. Men hun var en manipulerende kjerring som sto og gliste oss opp i trynet når hun snakket med oss, og var veldig flink til å snakke for seg. Man kom jo aldri til hvis man skulle si noe til henne, det bare rant masse dritprat ut av kjeften på henne.

Alle på arb.plassen snakket om dette, men ingen turte å konfrontere henne med det. Bare jeg tenker på henne i dag, kjenner jeg at jeg får frysninger. Dama er jo livsfarlig. Det var en fryd å levere oppsigelsen for noen mnd siden og si at jeg hadde fått full stilling hos konkurrenten ;)

Der jeg er nå er sjefen litt bedre, men en del av de ansatte baksnakker og sladrer en del. Jeg blir rett og slett paranoid av og til. Lurer på om folk tenker på at det bare slår tilbake på dem sjøl når man lider av sånn utrolig skadefryd...

Man må mangle en del i livet sitt når man hølder på sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjefen har ikke lov til å diskutere noe som er underlagt h*ns taushetsplikt. Spiller ingen rolle om h*n er "alene på topp" eller om det er flere i ledergruppen - h*n ville uansett ikke kunnet duskutere det med noen av de andre i den gruppen, med mindre du har godkjent det. Er ikke personen i stand til å holde slikt for seg selv, eller ta beslutninger på egenhånd, passer h*n ikke i en slik stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...